Εκτύπωση

Το rotation είναι σαν ρόδα…. Γυρίζει όμως;

  Logo SAS  Facebook

Να ενημερωθούν όλοι οι συνάδελφοι

Από :

Συνεργασία Ανεξάρτητων Σχημάτων Εφοριακών (Σ.Α.Σ. Εφοριακών)

info@sas-eforiakon.gr

Πληροφορίες :

Τσαγκαράκης Γεώργιος (6977-770843)

Μαλιβίτσης Νικόλαος (6939-846206)

Χουνουζίδης Κων/νος (6974-603920)

 

15 Ιανουαρίου 2019

Προς :

Διοικητή Α.Α.Δ.Ε.

κο Πιτσιλή

gov.office@aade.gr

Κοινοποίηση :

Π.Ο.Ε.-Δ.Ο.Υ.

poedoy@poedoy.gr

Το rotation είναι σαν ρόδα…. Γυρίζει όμως;

Κανείς μας δεν “γεννήθηκε” ελεγκτής. Κανένας δεν “χρίστηκε” δια βίου ταμίας ή υπάλληλος του Δικαστικού ή του Μητρώου. Κι όμως, σε όλες τις υπηρεσίες υπάρχουν υπάλληλοι που κάνουν την ίδια δουλειά για πάρα πολλά χρόνια, έχοντας “ριζώσει” στο ίδιο γραφείο.

Όταν διοριστήκαμε στις υπηρεσίες μας, ο Προϊστάμενος μας τοποθέτησε σε κάποιο τμήμα υποσχόμενος ότι σε 1-2 χρόνια θα αλλάζαμε αντικείμενο και ότι έπρεπε όλοι να μάθουν όλα τα αντικείμενα. Τελικά πουθενά δεν εφαρμόστηκε κάτι τέτοιο. Είναι γεγονός ότι υπάρχουν καρέκλες που έχουν το ίδιο…. όνομα επάνω τους εδώ και δεκαετίες.

Με το πρωτοχρονιάτικο μήνυμά του ο διοικητής της Α.Α.Δ.Ε. “άναψε φωτιές”, προαναγγέλλοντας αναγκαστικές μεταθέσεις υπαλλήλων, με αποκλειστικό κριτήριο την πολυετή υπηρεσία στην ίδια μονάδα. Τα Μ.Μ.Ε. μετέφρασαν αυτή τη δήλωσή του σαν απόφαση να περιορίσει ενδεχόμενες “στενές” σχέσεις μεταξύ ελεγκτών, λογιστών και ελεγχομένων, οι οποίες προφανώς διευκολύνονται όταν ένας ελεγκτής υπηρετεί στην ίδια θέση για δεκαετίες.

Ισχύει όμως κάτι τέτοιο; Και αν ισχύει, είναι αυτός ένας τρόπος να αντιμετωπιστεί;

Ποιος είναι ο σκοπός των μετακινήσεων; Ο περιορισμός των ενδεχόμενων πελατειακών σχέσεων; Οι καλύτερες υπηρεσίες για τους πολίτες; Άραγε με τις αναγκαστικές αυτές μεταθέσεις, θα παρακινηθούν οι δεκάδες ή εκατοντάδες συναδέλφων που είναι αδικημένοι από τις πελατειακές σχέσεις των κομματικών μηχανισμών, που είτε είναι ξεχασμένοι σε μία θέση γιατί ποτέ δεν θέλησαν να εκφραστούν μέσα από αυτούς τους μηχανισμούς είτε είναι απελπισμένοι αφού οι ενδεχόμενες σχέσεις ελεγκτών-λογιστών-προϊσταμένων ασκούν πάνω τους ψυχολογικές πιέσεις;

Ας ξεκαθαρίσουμε από την αρχή ένα πράγμα :

Δεν μετακινείς ξαφνικά 100 άτομα από τα τμήματα ελέγχου σε άλλες μονάδες, χαρακτηρίζοντάς τους συλλήβδην “ενδεχομένως διαπλεκόμενους”.

Δεν καταφέρνεις έτσι παρά να αναστατώσεις χωρίς λόγο δύο υπηρεσιακές μονάδες. Και το πρόβλημα (αν υπάρχει) απλά θα μεταφερθεί στη υπηρεσία υποδοχής.

Όταν η λύση του προβλήματος φέρνει μεγαλύτερα προβλήματα :

Η αναγκαστική μετάθεση στη διπλανή υπηρεσία δεν θα λύσει αλλά θα μεγαλώσει ήδη χρονίζοντα προβλήματα στις Υπηρεσίες. Ενδεικτικά ορισμένα από τα δικαιολογημένα ερωτήματα που αναφύονται :

  1. Ποιος θα αποφασίσει ποιοι θα μετακινηθούν; Το προβληματικό σύστημα επιλογής των Προϊσταμένων, με σοβαρές πλημμέλειες στον καθορισμό του τρόπου διενέργειας των κρίσεων, με σοβαρά ζητήματα διαβλητότητας, αδιαφάνειας και αξιοπιστίας στη διαδικασία επιλογής (όπως η μη δημοσιοποίηση της σειράς κατάταξης, η συνέντευξη κατά μόνας και όχι σε ομάδες, η μη κοινοποίηση των μορίων της συνέντευξης, η αδυναμία άσκησης ένστασης κατά του αποτελέσματος και η μη γνωστοποίηση του περιεχομένου των “Ειδικών Αιτιολογιών” του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε.), είναι απόδειξη ότι μάλλον δεν έχει αλλάξει τίποτα επί της ουσίας σε ότι ξέραμε τόσα χρόνια. Το βασικότερο απ’ όλα όμως είναι ότι η φορολογική διοίκηση (όπως εξάλλου και όλη η δημόσια διοίκηση) δεν έχει απεμπλακεί από τις κομματικές παρεμβάσεις και το ρόλο που παίζουν οι διάφοροι κομματικοί ή συνδικαλιστικοί παράγοντες στην επιλογή των προϊσταμένων.

Παρότι υπάρχουν και εξαίρετοι προϊστάμενοι και στελέχη στην Α.Α.Δ.Ε., ένα μέρος τους που ανήκει στην κατηγορία όσων επελέγησαν με τις πιο πάνω διαδικασίες θα κληθεί να βγάλει τα…. απωθημένα του απέναντι σε όσους δεν είναι αρεστοί και συνεργάσιμοι με αυτό το σύστημα και να απεμπλακεί από όσους θεωρεί εμπόδιο στις επιδιώξεις τους.

  1. Θα μετακινηθούν όλοι οι παλιοί συνάδελφοι; ΑΔΥΝΑΤΟΝ ! Πέρα από το χάος που θα προέκυπτε από μια τέτοια μαζική μετακίνηση στη λειτουργία των Υπηρεσιών, είναι αδύνατο να ισοσκελιστεί το δυναμικό των υπηρεσιών, αφού δεν μπορεί να ισχύσει το 1 προς 1.
  2. Οι 100 συνάδελφοι που θα μετακινηθούν αρχικά, με τι κριτήρια θα επιλεγούν αφού υπάρχουν εκατοντάδες που υπηρετούν πάνω από 10 χρόνια στην ίδια θέση; Ο Διοικητής στη συνάντηση απάντησε ασαφώς "με μόρια". Άρα τι συμπέρασμα βγάζουμε; οι "διαπλεκόμενοι" είναι αυτοί με τα λίγα ή τα πολλά μόρια; ή μήπως σκοπός του rotation τελικά είναι να γίνονται μεταθέσεις και αποσπάσεις χωρίς αιτήσεις των εργαζομένων και χωρίς αποφάσεις υπηρεσιακών συμβουλίων;
  3. Τι αντιμετώπιση θα έχουν οι μετακινούμενοι τόσο από τους άλλους συναδέλφους, όσο και από τους φορολογούμενους, αφού όλοι θα ξέρουν ότι έφυγαν για λόγους αντιμετώπισης της διαπλοκής; Μπορείς να εργαστείς κάτω από αυτές τις συνθήκες;
  4. Τι θα γίνει με τις υποθέσεις που ήδη δουλεύουν για μήνες ή και παραπάνω; Θα τις πάρουν μαζί τους; Αν δοθεί τέτοια εντολή, ακυρώνεται ο σκοπός της μετακίνησης. Αν δοθεί εντολή να τις ανταλλάξουν με αυτές των υπαλλήλων που θα έρθουν, αχρηστεύονται οι εργατοώρες που ξοδεύτηκαν…..
  5. Γιατί ένας συνάδελφος που π.χ. το επόμενο έτος κλείνει τα 10 χρόνια να συνεχίζει να αποδίδει το ίδιο, αφού θα ξέρει ότι θα αλλάξει υπηρεσία;
  6. Τι προγραμματισμό να κάνεις στις υποθέσεις ελέγχου των τεσσάρων ή πέντε ετών, στις προσκλήσεις, στους επιτόπιους ελέγχους, στις κοινοποιήσεις, όταν δεν έχεις ήρεμο εργασιακό περιβάλλον και σκέφτεσαι ότι έτσι κι αλλιώς θα φύγεις;

Υπάρχει λύση (ή όλο θα γκρινιάζουμε;)

Σε αρκετές περιπτώσεις η μονιμότητα σε μια θέση εργασίας (εκτός από εξειδίκευση και συσσώρευση εμπειρίας), δημιουργεί όντως προβλήματα όπως τη μη γνώση άλλων αντικειμένων και την απαγόρευση άλλων υπαλλήλων να ανελιχθούν στον ίδιο τομέα.

(Το ίδιο συμβαίνει κατά κόρον στα συνδικαλιστικά μας πράγματα. Η Συνεργασία Ανεξάρτητων Σχημάτων είναι η πρώτη –και μόνη– παράταξη που έχει από την αρχή της ίδρυσής της θεσπίσει την κυκλικότητα στις θέσεις που έχουν καταλάβει εκπρόσωποί της, οι οποίοι δίνουν ανά τακτά χρονικά διαστήματα τη θέση τους στους επόμενους. Δεν θέλουμε να μας θεωρούν “ισόβιους συνδικαλιστές”, είμαστε υπάλληλοι της πρώτης γραμμής. Εξάλλου, με τον τρόπο αυτό συμμετέχουν όλο και περισσότεροι στα κοινά, στο Γενικό Συμβούλιο και στα υπόλοιπα όργανα της Ομοσπονδίας).

Το rotation στις υπηρεσίς είναι ένα μέτρο θεσμοθετημένο, όπως και πολλά άλλα που ποτέ δεν ίσχυσαν αλλά πάντα έμπαινε στο τραπέζι όποτε βόλευε. “Μείνε ένα χρόνο στο ταμείο και μετά θα μετακινηθείς”, αλλά ποτέ δεν άλλαζες τμήμα. Και είναι λογικό όλοι να βλέπουν με καχυποψία ότι ένα αποσπασματικό μέτρο σαν κι αυτό που ετοιμάζεται, θα λύσει το πρόβλημα. Αν ο στόχος είναι η διαφθορά και η διαπλοκή που χαρακτηρίζει μεγάλο κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας και της δημόσιας διοίκησης, χρειάζονται γενναία μέτρα με σαφή κατεύθυνση και πολύς χρόνος.

Το rotation  θα μπορούσε  να βοηθήσει αν γινόταν με καθολικό και τίμιο τρόπο, δηλαδή :

α) Αν αφορούσε όλες τις υπηρεσίες της Α.Α.Δ.Ε., δηλαδή την Κεντρική Υπηρεσία, το ΚΕΜΕΕΠ, το ΚΕΦΟΜΕΠ, την ΥΕΔΔΕ κ.λ.π. και ΟΛΟΥΣ τους υπαλλήλους όπως και τους Προϊσταμένους.

β) Αν αφορούσε πρωτίστως τη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών, που επαίρεται ότι ακύρωσε, μερικώς ή ολικώς, το 40% των ελέγχων τους οποίους εξέτασε.

γ) Αν γινόταν με οργανωμένο τρόπο, σε στοιχειώδη συνεννόηση με τους υπαλλήλους και όχι αιφνιδιαστικά εντός λίγων εβδομάδων.

δ) Αν σεβόταν την κατοικία του υπαλλήλου και εξασφάλιζε τη μη μετακίνηση εκτός νομού, αν έδινε εναλλακτικές επιλογές με διάφανες διαδικασίες, αν τον απάλλασσε από το βάρος των επιπόλαια δομημένων ατομικών στόχων, αλλά κυρίως αν εξασφάλιζε την εμπιστοσύνη των υπαλλήλων πριν την εφαρμογή του.

Με τον τρόπο όμως που παρουσιάστηκε μας κάνει να αναρωτιόμαστε μήπως ο σκοπός του μέτρου τελικά είναι άλλος; Μήπως είναι πολύ απλά να αποκτήσει η Διοίκηση τη δυνατότητα να κάνει μεταθέσεις και αποσπάσεις χωρίς αίτηση των εργαζομένων και παρακάμπτοντας ακόμα και τα ελεγχόμενα -σε μεγάλο βαθμό από αυτήν- υπηρεσιακά συμβούλια; Η άποψη αυτή ενισχύεται από την εξαίρεση των κεντρικών υπηρεσιών, καθώς επίσης το γεγονός της άνισης κατανομής του προσωπικού στις διάφορες υπηρεσίες που θα κάνει τελικά αδύνατη την εφαρμογή του κανόνα 1 προς 1. Επομένως αυτό που μάλλον θα συμβεί είναι να ενισχυθούν ορισμένες υπηρεσίες εις βάρος άλλων και να ευνοηθούν οι πρώτοι προϊστάμενοι εις βάρος των δεύτερων.

Το ακόμα χειρότερο είναι ότι δημιουργεί ανασφάλεια στους συναδέλφους, οι οποίοι για να διατηρήσουν τη θέση τους στην υπηρεσία που υπηρετούν θα επιδιώξουν επαφές με “υπηρεσιακούς” ή ακόμη και “συνδικαλιστικούς” ή κομματικούς παράγοντες που τους υπόσχονται να ικανοποιήσουν το αίτημά τους. Αλλοίμονο αν γυρίσουμε σε πρακτικές ενός αδιαφανούς παρελθόντος που κανείς μας δεν πρέπει να θυμάται και δεν περιποιεί τιμή για τα συνδικαλιστικά μας όργανα.

Πριν απ’ όλα, η Διοίκηση θα πρέπει να εμπνεύσει τους υπαλλήλους για τις προθέσεις της να αντιμετωπίσει τα φαινόμενα διαφθοράς, όπως επιτάσσουν οι βέλτιστες διεθνείς πρακτικές.

Πριν λοιπόν το rotation (ή καλύτερα ταυτόχρονα με αυτό) θα μπορούσαν να γίνουν τα παρακάτω :

  1. Οι αναγκαστικές μετακινήσεις μόνο και μόνο με μια υπόνοια ή πληροφορία, ίσως είναι και το ζητούμενο της ίδιας της διαπλοκής. Οι ανώνυμες καταγγελίες, οι αγωγές στους ελεγκτές για αποζημιώσεις, οι αστήρικτες κατηγορίες για δόλο ή υπέρβαση καθήκοντος, είναι συνήθη εργαλεία των φοροφυγάδων για να τρομοκρατήσουν τους ελεγκτές. Δεν πρέπει να μετακινηθεί υπάλληλος για τέτοιο λόγο πριν λάμψει η αλήθεια.
  2. Η αλλαγή του νόμου περί ευθύνης των ελεγκτών, όπως ισχύει σε παρόμοιες υπηρεσίες (αλλά και στη δική μας), θα δώσει τη δύναμη στους ελεγκτές να αντιπαρατεθούν με τη μεγάλη φοροδιαφυγή, δίχως να σκέφτονται ότι μπορεί να μετατεθούν με το πρόσχημα της συμπλήρωσης της δεκαετίας ή μιας ανώνυμης καταγγελίας. Τελικά, αντί να στραφεί η προσοχή της Διοίκησης στη θεσμοθέτηση της ισχυρής κατοχύρωσης της δουλειάς μας, εφευρίσκει άλλη μία διαδικασία έμμεσης σπίλωσης των συναδέλφων.
  3. Η έκδοση των εντολών με τυχαίο τρόπο, με στάθμιση της βαρύτητας και της δυσκολίας κάθε υπόθεσης, θα περιορίσει την επιλογή των υποθέσεων και την ανάθεσή τους σε συγκεκριμένους ελεγκτές. Σε περίπτωση που έκθεση ελέγχου επιστρέφει σε ελεγκτή να γίνεται γραπτώς όπως προβλέπεται και όχι προφορικά όπως γίνεται στην πλειοψηφία τους. Να αντιμετωπιστεί ορθολογικά η ανομοιόμορφη ερμηνεία των διατάξεων.
  4. Να χορηγηθούν άμεσα ηλεκτρονικά εργαλεία στους ελεγκτές! Να είναι διαθέσιμα όλα τα στοιχεία στον υπολογιστή τους δίχως να χρειάζεται οτιδήποτε από τον φορολογούμενο! Ο περιορισμός της επαφής με λογιστές και ελεγχόμενους έχει πετύχει σε άλλες χώρες την μηδενική διαπλοκή.
  5. Κλαδικά εγχειρίδια ελέγχου με σαφείς και συγκεκριμένες διαδικασίες, χρονικά υλοποιήσιμες στους χρόνους που επιθυμεί η Α.Α.Δ.Ε. να ολοκληρώνεται ο έλεγχος. Διαδικασίες που να καθοδηγούν με σαφήνεια τον ελεγκτή σε κάθε ελεγκτική επαλήθευση, μην αφήνοντας περιθώριο για παρερμηνείες.
  6. Σαφείς οδηγίες αντιμετώπισης ελέγχων προσαύξησης περιουσίας μέσω τραπεζικών λογαριασμών. Η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών θα μπορούσε να επιμεληθεί των οδηγιών αυτών.
  7. Όπως θεωρούμε ότι δεν είναι σωστή η παραμονή σε ένα αντικείμενο στη Δ.Ο.Υ. για δεκαετίες, έτσι νομίζουμε ότι πρέπει να συμβεί και με άλλες υπηρεσίες π.χ. τις κεντρικές υπηρεσίες της Α.Α.Δ.Ε.. Γιατί λοιπόν να μην μετατεθούν ΟΛΟΙ οι υπηρετούντες στην Καραγιώργη Σερβίας στις Δ.Ο.Υ. και το αντίστροφο; Να μία καλή και γενναία αρχή.
  8. Πρέπει να αποκλειστεί κάθε μετακίνηση υπαλλήλου σε άλλο νομό. Αν αυτή γίνει στα πλαίσια αντιμετώπισης της διαπλοκής, δίχως αποδείξεις, αυτό σίγουρα θα χαρακτηριστεί δίωξη και θα σημάνει…. πόλεμο! (προσφυγές, αναστάτωση στις υπηρεσίες, αποπροσανατολισμός των υπαλλήλων). Εξάλλου, δεν προβλέπεται ακόμα τέτοια…. τιμωρία από τον δημοσιοϋπαλληλικό κώδικα.
  9. Να αξιοποιηθεί η εμπειρία των συναδέλφων της πρώτης γραμμής μέσω θεσμοθετημένης διαδικασίας, μέσω της οποίας θα αναπτύσσονται συνεχώς νέες δικλείδες ασφαλείας. Να σταματήσουν επιτέλους οι πειραματισμοί από ανθρώπους που δεν έχουν εργασιακή εμπειρία στις περιφερειακές μονάδες.
  10. Για να προτείνονται μετακινήσεις σαν μέτρο καταπολέμησης της διαπλοκής, σημαίνει ότι τα ήδη θεσμοθετημένα όργανα για το σκοπό αυτό δεν κάνουν καλά τη δουλειά τους ή αυτή δεν είναι τόσο αποτελεσματική. Μήπως να ξεκινούσαμε από εκεί;

Συμπερασματικά, στο βαθμό που ο κ. Διοικητής δεν παρουσίασε λεπτομερώς τη σκοπιμότητα της συγκεκριμένης διαδικασίας, καθώς δεν την συμπεριέλαβε σε ένα γενικότερο πλαίσιο βελτίωσης της λειτουργίας των Δ.Ο.Υ., παρά αυτή παρουσιάστηκε μεμονωμένα και βεβιασμένα, μας κάνει να πιστεύουμε ότι θα δημιουργήσει νέα προβλήματα, που θα συσσωρευτούν πάνω στα ήδη υπάρχοντα.

Τα ατομικά συμβόλαια, οι ανέφικτοι στόχοι, οι δεκάδες εντολές ανά ελεγκτή, το κλείσιμο των Δ.Ο.Υ., οι μετακινήσεις δίχως συναίνεση και εκτός υπηρεσιακών συμβουλίων, το πολυδαίδαλο, γραφειοκρατικό σύστημα αξιολόγησης που παρακολουθεί τον υπάλληλο σε κάθε βήμα του, δίνουν ουσιαστική τροφή σε όσους πιστεύουν ότι μπορεί τελικά το σχέδιο να είναι η απαξίωση του έργου των ελεγκτών, με ότι αυτό συνεπάγεται.

Και παρά τα όσα διακηρύττουν οι εμπνευστές της, η….. ρόδα του rotation δεν φαίνεται να γυρίζει.

  • Ιστοσελίδα : www.sas-eforiakon.gr
  • Διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου : info@sas-eforiakon.gr
  • Ομάδα στο facebook : ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΣΧΗΜΑΤΩΝ Εφοριακών
  • Τηλέφωνα επικοινωνίας : 6939846206 Μαλιβίτσης Νικόλαος (malivi@.gr) - 6977770843 Τσαγκαράκης Γεώργιος (gtsagkarakis_2006@yahoo.gr) – 6974603920 Χουνουζίδης Κωνσταντίνος (kchoun@yandex.com)

  Logo SAS  Facebook