Εκτύπωση

Εργασιακά προβλήματα από την εξάπλωση του κορωνοϊού

Logo SAS Facebook

Από :

Συνεργασία Ανεξάρτητων Σχημάτων Εφοριακών (Σ.Α.Σ. Εφοριακών)

info@sas-eforiakon.gr

Πληροφορίες :

Τσαγκαράκης Γεώργιος (6977-770843)

Καζαντζίδης Χαράλαμπος (6948-806749)

Χουνουζίδης Κων/νος (6974-603920)

 

Να ενημερωθούν όλοι οι συνάδελφοι

6 Απριλίου 2020

Προς :

1) Π.Ο.Ε.-Δ.Ο.Υ.

poedoy@poedoy.gr

2) Διοικητή Α.Α.Δ.Ε.

Κ. Πιτσιλή Γ.

gov.office@aade.gr

Εργασιακά προβλήματα από την εξάπλωση του κορωνοϊού Covid 19

 Η εξάπλωση του κορωνοϊού (Covid19) αποτελεί μια πρωτόγνωρη κατάσταση για τη χώρα μας και για το κοινωνικό σύνολο (εργαζόμενους, πολίτες, επιχειρήσεις και δημόσιες υπηρεσίες), που χρήζει άμεσης αντιμετώπισης.

Κάτι τέτοιο, δυστυχώς, δε συνέβη στην περίπτωση της Α.Α.Δ.Ε., δεδομένου ότι η απόφαση για τη λήψη μέτρων που θα περιόριζαν την συναλλαγή με το κοινό πάρθηκε καθυστερημένα, ήτοι πέντε (5) ημέρες μετά την αναστολή λειτουργίας των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Πέραν τούτου, είναι γενική διαπίστωση ότι τα μέτρα υγειονομικής προστασίας στις υπηρεσίες είναι ελλιπή και δυστυχώς δεν τηρούνται οι οδηγίες που δόθηκαν.

Πάρα ταύτα, οι υπάλληλοι των υπηρεσιών μας επέδειξαν υπέρμετρη αφοσίωση και συνέπεια στην εκπλήρωση του έργου τους, καθώς, όπως συμβαίνει συνήθως σε περιόδους κρίσης, υπερτερεί το αίσθημα της προσφοράς προς το κοινωνικό σύνολο. Πολλοί δε από τους υπαλλήλους πίστεψαν ότι μια τέτοια κρίση θα σταθεί η αφορμή για την αναδιοργάνωση των υπηρεσιών μας και για να εισαχθούν έννοιες όπως η εξ αποστάσεως εξυπηρέτηση του πολίτη, η διαφάνεια των συναλλαγών, η φορολογική ισότητα κ.λπ.. Ίσως, αυτή η πεποίθησή τους να εκπορεύονταν από την κοινή αίσθηση ότι σε περιόδους που κινδυνεύει η κοινωνική συνοχή θα πρέπει συνεισφέρουν άπαντες, κυρίως δε όσοι έχουν μεγαλύτερη φοροδοτική ικανότητα. Στην πράξη, όμως, ο τρόπος που η κυβέρνηση και η Διοίκηση της Α.Α.Δ.Ε. αντιμετωπίζουν την έκτακτη αυτή κατάσταση δημιουργεί αμφιβολίες για τη δίκαιη κατανομή των βαρών και όλοι φοβούνται ότι το βάρος θα πέσει πάλι στην πλάτη των εργαζομένων.

Πρόσφατα, ο κος Διοικητής τόνισε ότι : «…αυτό που προέχει είναι η δημόσια υγεία, δηλαδή σε πρώτο πλάνο προέχει η προστασία και η ασφάλεια των συμπολιτών μας και σε δεύτερο πλάνο έρχεται η οικονομία…». Όσα ανωτέρω εξήγγειλε ο κος Διοικητής έρχονται σε αντίθεση π.χ. με τον σχεδιασμό της διαδικασίας για την χορήγηση του επιδόματος των 800 € στο σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ» (και όχι μόνο) που οδήγησε στο συνωστισμό εκατοντάδων πολιτών καθημερινά στα Τμήματα Μητρώου των υπηρεσιών μας για την έκδοση κλειδάριθμου, τη στιγμή, μάλιστα, που πολλές υπηρεσίες δεν είχαν εφοδιασθεί με τα απαραίτητα υγειονομικά υλικά προστασίας.

Η έλλειψη σχεδιασμού και συνεργασίας μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών, οδήγησε τις υπηρεσίες να μετατραπούν σε υγειονομικές βόμβες. Κάτι τέτοιο θα αποτρέπονταν εάν χρησιμοποιούνταν εναλλακτικές ψηφιακές δυνατότητες που αποκλείουν τη φυσική παρουσία των πολιτών. Είναι δε ατυχής χρονικά η απόφαση για την αύξηση της αυστηρότητας στις δικλίδες ασφαλείας των ηλεκτρονικών υπηρεσιών για την εγγραφή στο Taxisnetαναφορικά με την πληρωμή του επιδόματος.

Ως εκ τούτου, οι εργαζόμενοι, που μόλις έχασαν τη δουλειά τους, αναγκάζονται να συνωστίζονται σε δημόσιους χώρους, να έρχονται αντιμέτωποι με τις τεχνικές δυσκολίες της εφαρμογής (π.χ. με την απόρριψη στο «σύνδεσμο (link) επιβεβαίωσης» ή με την μη αποδοχή του e-mailτους), να δυσκολεύονται να καταχωρίσουν τα στοιχεία τους στην πλατφόρμα και να υπομένουν την υπερφόρτωση του συστήματος.

Και ενώ όλα αυτά συμβαίνουν στις υπηρεσίες, τα Μ.Μ.Ε. προετοιμάζουν το έδαφος για νέα σκληρά μέτρα λιτότητας για τους εργαζομένους στο Δημόσιο, σε περίπτωση που διαρκέσει η παρούσα κρίση.

Ενόψει όλων των παραπάνω προτείνουμε τα εξής :

  1. Να δοθεί άμεση παράταση στις προθεσμίες για το επίδομα των 800 €, ώστε να μειωθεί η προσέλευση του κόσμου στις υπηρεσίες μας. Περαιτέρω, θα πρέπει να επανεξεταστεί η διαδικασία της υποβολής της αίτησης για το επίδομα αυτό, ώστε να μην είναι απαραίτητη η χορήγηση κλειδάριθμου. Π.χ. να προβλέπεται η συμπλήρωση των στοιχείων των εργαζομένων από τους εργοδότες τους, οι οποίοι θα καταχωρούν στο σύστημα τον τραπεζικό λογαριασμό που καταβάλουν την μισθοδοσία αυτών (αριθμός ΙΒΑΝ). Με αυτόν τον τρόπο, θα αποφευχθούν άσκοπες μετακινήσεις των εργαζομένων στις εφορίες (για παραλαβή κλειδαρίθμου) και δεν θα επιβαρύνεται το πληροφοριακό σύστημα λόγω υπερφόρτωσης.
  2. Η Φορολογική Διοίκηση θα πρέπει να εκμεταλλευτεί τη συγκυρία προς όφελος της κοινωνίας, ώστε να βελτιώσει την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών μέσω της χρήσης ηλεκτρονικών εργαλείων. Ως εκ τούτου, θα πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στη χρήση λογισμικού ανοιχτού κώδικα που θα επιτρέπει την εξ αποστάσεως εξυπηρέτηση του κοινού. Περαιτέρω, όσοι εργαζόμενοι δεν δύνανται να προσέρχονται στην υπηρεσία τους είναι ευκαιρία αυτό το διάστημα να εκπαιδευτούν στην τηλεργασία.
  3. Να δοθεί έμφαση στην αναμόρφωση των φορολογικών διαδικασιών ώστε να πιστοποιούνται τα προσωπικά στοιχεία των συναλλασσόμενων και να μην είναι απαραίτητη η αυτοπρόσωπη παρουσία τους στις υπηρεσίες μας. Θα πρέπει να παρθούν άμεσα μέτρα προς αυτήν την κατεύθυνση διότι, εκτός του τμήματος Μητρώου, σύντομα θα παρατηρηθεί μαζική προσέλευση των φορολογούμενων και στο τμήμα Εισοδήματος όταν «ανοίξει» η ηλεκτρονική εφαρμογή για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων Εισοδήματος του έτους. Επίσης, θα πρέπει να θεσπιστεί άμεσα το νομοθετικό πλαίσιο αναφορικά με την ηλεκτρονική διαβίβαση εγγράφων και την διακίνηση δηλώσεων, ώστε να διασφαλίζεται η ακρίβεια των στοιχείων.
  4. Να δοθούν επαρκή κονδύλια για την προμήθεια υγειονομικού υλικού και να οριστούν με ακρίβεια αυτές οι διαδικασίες -που θα πρέπει να τηρηθούν-, ώστε να ελαχιστοποιηθεί ο κίνδυνος μόλυνσης των υπαλλήλων. Η Διοίκηση της Α.Α.Δ.Ε. έχει ενημερωθεί εξαρχής για τα προβλήματα αυτά. Από τη στιγμή που καταγράφονται τα ραντεβού και τα στοιχεία των επισκεπτών δεν αποκλείεται να αναζητηθούν και ευθύνες σε περίπτωση που εμφανιστούν κρούσματα στις υπηρεσίες μας.
  5. Να θεσμοθετηθούν διαδικασίες που να αξιοποιούν το υψηλό μορφωτικό επίπεδο των υπαλλήλων με σκοπό την ικανοποίηση του «κοινού περί δικαίου αισθήματος». Οι πρόσφατες εξελίξεις απαιτούν από την Διοίκηση να διαμορφώσει συνθήκες βελτίωσης των διεθνών δεικτών της χώρας (δείκτης διαφάνειας, οικονομικής ελευθερίας κ.λπ.), που βρίσκονται στις τελευταίες θέσεις, για να υπάρχει αντισταθμιστικό όφελος στην όποια επιβράδυνση της οικονομίας επιφέρει η πανδημία. Οι εργαζόμενοι είναι σε θέση να συζητήσουν προτάσεις προς αυτή την κατεύθυνση. Οι θεωρητικές ασκήσεις επί χάρτου θα πρέπει να σταματήσουν.

Και επειδή η ηγεσία της Α.Α.Δ.Ε. έχει δείξει μία εμμονή στην αξιολόγηση, να αναφέρουμε ότι οι ικανότητες και το επίπεδο επιχειρησιακής οργάνωσης κρίνονται στις δύσκολες στιγμές.

Τέλος, τονίζουμε ότι δεν θα δείξουμε ανοχή ακόμη και σε σκέψεις να θιγούν μισθολογικά ή άλλα εργασιακά δικαιώματά μας.

 

Η ανακοίνωσή μας σε μορφή pdf, εδώ.

 

Logo SAS Facebook