Εκτύπωση

Αδιαφάνεια και ερωτηματικά στη λειτουργία των υπηρεσιακών συμβουλίων

Logo SAS Facebook

Να ενημερωθούν όλοι οι συνάδελφοι

27 Μαΐου 2020

Από :

Συνεργασία Ανεξάρτητων Σχημάτων Εφοριακών (Σ.Α.Σ. Εφοριακών)

info@sas-eforiakon.gr

Πληροφορίες :

Τσαγκαράκης Γεώργιος (6977-770843)

Καζαντζίδης Χαράλαμπος (6948-806749)

Χουνουζίδης Κων/νος (6974-603920)

 

Προς :

1) Π.Ο.Ε.-Δ.Ο.Υ.

poedoy@poedoy.gr

2) Διοικητή Α.Α.Δ.Ε.

κο Πιτσιλή Γ.

gov.office@aade.gr

3) Διευθυντή Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Αδιαφάνεια και ερωτηματικά στη λειτουργία των υπηρεσιακών συμβουλίων

Η διαφάνεια ως αναγκαιότητα σε όλες τις εκφάνσεις της υπαλληλικής μας ζωής έχει απασχολήσει επανειλημμένα την Συνεργασία τόσο σε σχέση με την διαδικασία επιλογής προϊσταμένων, την είσοδο ιδιωτών στην εκπαίδευση των συναδέλφων άλλα και πρόσφατα με την έκδοση των υπηρεσιακών ταυτοτήτων. Δεν αρκούμαστε όμως στην ανάδειξη των περιπτώσεων αδιαφάνειας και άνισης μεταχείρισης των συναδέλφων, αλλά προχωράμε στο επόμενο στάδιο, της κατάθεσης προτάσεων τόσο προς την Ομοσπονδία όσο και τη διοίκηση. Με αυτόν τον τρόπο, δεν δίνουμε το δικαίωμα στη Διοίκηση να υποστηρίζει ότι δεν έχουμε προτάσεις και ότι απορρίπτουμε άκριτα οποιαδήποτε αλλαγή.

Καθώς, η Σ.Α.Σ. αποτελείται από «μη επαγγελματίες» συνδικαλιστές του «διπλανού γραφείου» γνωρίζουμε από πρώτο χέρι τα καθημερινά προβλήματα των συναδέλφων και έχουμε τη διάθεση να αγωνιστούμε για την λύση τους ακόμα και εάν χρειαστεί να αντιπαρατεθούμε με την εργοδοσία.

Αναφορικά με το θέμα της λειτουργίας των Υπηρεσιακών Συμβουλίων (Υ.Σ.), η οποία υπήρξε πάντοτε προβληματική και αποτέλεσε διαχρονικά όργανο προσωπικών, μικροκομματικών ή άλλου είδους εξυπηρετήσεων. Όσοι από εμάς κάποια στιγμή στον εργασιακό μας βίο χρειάστηκε να κάνουμε αίτηση στο Υπηρεσιακό Συμβούλιο, αντιληφθήκαμε ότι έπρεπε να βρεθεί ένας «υποστηρικτής» του αιτήματός μας προκειμένου να τύχει “ευνοϊκής” μεταχείρισης.

Η διαδικασία που τηρείται και σήμερα παραμένει ένα μυστήριο καθώς δεν έχουν καθοριστεί τα κριτήρια, η σειρά εξέτασης, οι προθεσμίες απάντησης, οι δυνατότητες ένστασης κ.ά.. Ο αιτών υπάλληλος συνήθως δεν γνωρίζει πότε παραλήφθηκε η αίτησή του από την Δ/νση Διοικητικού, ποιον αριθμό πρωτοκόλλου έλαβε, εάν διαβιβάστηκε στην Γραμματεία του αρμόδιου Υπηρεσιακού Συμβουλίου και πότε εν τέλει θα συζητηθεί. Αυτονόητα πράγματα τα οποία για μια Διοίκηση που ευαγγελίζεται τη διαφάνεια και τη δικαιοσύνη στην λειτουργία της δεν θα έπρεπε να είναι (ακόμη) «ζητούμενο».

Η ίδρυση της Α.Α.Δ.Ε. δεν βελτίωσε ούτε στο ελάχιστο την λειτουργία τους. Αντιθέτως, τελευταία γινόμαστε δέκτες παραπόνων από συναδέλφους οι οποίοι ενώ κατέθεσαν αιτήσεις στα Υ.Σ. αυτές ουδέποτε απαντήθηκαν, ούτε καν τους δόθηκε αρνητική απάντηση ώστε να μπορούν να προσφύγουν στα Διοικητικά Δικαστήρια. Αυτό αποτελεί το έσχατο σημείο απαξίωσης των Υ.Σ. αλλά κυρίως των ίδιων των συναδέλφων. Παρακάτω, αναφέρονται δύο χαρακτηριστικές περιπτώσεις :

1) Υπάλληλοι της κατηγορίας ΥΕ κατέθεσαν αίτηση μετάταξης στην κατηγορία ΔΕ (όπως εκ του νόμου δικαιούνται) και παρόλο που διαθέτουν όλα τα τυπικά αλλά και ουσιαστικά προσόντα στερήθηκαν του δικαιώματος αυτού από τους υψηλά ιστάμενους. Δυστυχώς, οι συνάδελφοι αυτοί έχουν υποστεί και άλλες διακρίσεις και φοβούμαστε ότι υφέρπει σε βάρος τους ένας ιδιότυπος «ρατσισμός».

2) Υπάλληλοι, που επιδιώκουν την προσωπική και εργασιακή τους ανέλιξη παρακολουθώντας κάποιον κύκλο σπουδών (προπτυχιακών ή μεταπτυχιακών), αιτούνται 20ήμερη εκπαιδευτική άδεια για την εκπόνηση πτυχιακής εργασίας, που όλοι ξέρουμε πόσο απαιτητική και χρονοβόρα διαδικασία είναι.

Η Σ.Α.Σ. ανέδειξε το ζήτημα αυτό στο Γενικό Συμβούλιο της 19.02.2020 καταθέτοντας και την παρακάτω σχετική πρόταση :

Πρόταση της Σ.Α.Σ. στο Γ.Σ. (19.02.2020) για τη λειτουργία των Υπηρεσιακών Συμβουλίων :

1) Άμεση εξέταση όλων των αιτήσεων, που έχουν καταθέσει συνάδελφοι στα Υ.Σ..

2) Έγγραφη απάντηση είτε θετική είτε αρνητική, σε όλες τις αιτήσεις.

3) Κάθε συνάδελφος, που καταθέτει αίτηση στο Υ.Σ., μαζί με τον αριθμό πρωτοκόλλου, να πληροφορείται άμεσα και για την ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ του Υ.Σ. στο οποίο θα ΕΞΕΤΑΣΤΕΙ το αίτημά του. Αυτό θα εξασφαλίσει την διαφάνεια, την αμεροληψία και την εξάλειψη των «πελατειακών» σχέσεων.

4) Οι αιρετοί μας εκπρόσωποι στα Υ.Σ. να μην γίνονται συνένοχοι στις αυθαιρεσίες της εργοδοσίας, αλλά αντιθέτως να τις καταγγέλλουν στα όργανα του κλάδου.

5) Όσοι συνάδελφοι δεν πήραν απάντηση σε αίτησή τους από το Υ.Σ., ενώ έχει παρέλθει το όριο των 60 ημερών, που ορίζει το Σύνταγμα, να αποζημιωθούν με το ποσό των 586,94 € (Ν. 1943/1991 άρθρο 7 παρ. 7) και τις νομικές ενέργειες να τις κινήσει η Π.Ο.Ε.-Δ.Ο.Υ. μέσω του Νομικού της Συμβούλου.

Η πρότασή μας αυτή κινείται στα πλαίσια της κοινής λογικής και της προστασίας των συναδέλφων από φαινόμενα αυθαιρεσιών και κακοδιοίκησης. Παρόλα αυτά οι παρατάξεις ΔΑΚΕ, ΠΑΣΚΕ και ΑΣΚΙ ψήφισαν λευκό, με αποτέλεσμα να μην υιοθετηθεί.

Η Π.Ο.Ε.-Δ.Ο.Υ. ως συνήθως, ανύπαρκτη και αποστασιοποιημένη από τα καθημερινά προβλήματα των συναδέλφων, δεν ασχολείται με το θέμα. Ίσως δε, τέτοιες καταστάσεις να την «βολεύουν». Μεγάλη ευθύνη βαραίνει και τους εκλεγμένους εκπροσώπους μας, διότι πρώτοι αυτοί έπρεπε να έχουν αντιδράσει και να αναδείξουν την προβληματική αυτή κατάσταση. Ως θεματοφύλακες των συμφερόντων των συναδέλφων, θα έπρεπε να διασφαλίζουν συνθήκες διαφάνειας και ενημέρωσης που δεν θα καθιστούν τους συναδέλφους έρμαιο των διαθέσεων της εργοδοσίας ή ακόμα και των δικών τους.

Φυσικά, το θέμα για την Σ.Α.Σ. δεν «έκλεισε» στο Γ.Σ. της 19.02.2020 καθώς στην πρόσφατη τηλεδιάσκεψη της Εκτελεστικής Επιτροπής της Π.Ο.Ε.-Δ.Ο.Υ. με την ηγεσία της Α.Α.Δ.Ε., ο εκπρόσωπος μας επανέφερε το ζήτημα στο ανώτερο δυνατό επίπεδο. Και εκεί λοιπόν, ο Δ/ντης της Διεύθυνσης Διαχείρισης Ανθρωπίνου Δυναμικού απάντησε ότι «είναι ανθρωπίνως αδύνατον να ανταπεξέλθει η Δ.Δ.Α.Δ. στα εκατοντάδες αιτήματα και ότι το Δημόσιο λόγω του φόρτου εργασίας έχει καθιερώσει ως αρνητική απάντηση την σιωπηρή απόρριψη».

Η απάντηση αυτή όχι μόνο δεν έλυσε απορίες, αλλά δημιούργησε εύλογα ερωτήματα :

α) Επιβεβαιώθηκαν οι ανησυχίες μας (και των συναδέλφων) ότι οι αιτήσεις πηγαίνουν «στον κάλαθο των αχρήστων».

β) Η αίτηση ενός συναδέλφου σε ένα Υ.Σ. δεν είναι ενδικοφανής προσφυγή 50 και πλέον σελίδων για να είναι χρονοβόρα η απάντηση σε αυτήν. Με βάση τον νόμο και τα δικαιολογητικά θα πρέπει να προκύπτει σαφώς εάν δικαιούται ή όχι ο αιτών συνάδελφος την υπηρεσιακή του μεταβολή ή την υπηρεσιακή άδεια.

γ) Για το ίδιο αίτημα και με τα ίδια δικαιολογητικά, γιατί κάποιοι λαμβάνουν απάντηση και κάποιοι όχι;

δ) Ποιός είναι ο χρόνος πέραν του οποίου θεωρείται «η μη απάντηση» ως σιωπηρή άρνηση; (π.χ. το Σύνταγμα ορίζει την προθεσμία των 60 ημερών).

ε) Στην περίπτωση που δεν δοθεί έγγραφη απάντηση, ο νομικός σύμβουλος της Ομοσπονδίας (άρα και των συναδέλφων) να παρέχει στους συναδέλφους δωρεάν νομικές συμβουλές για την προσφυγή τους στο αρμόδιο Διοικητικό Δικαστήριο.

Εάν όντως, η Δ.Δ.Α.Δ. έχει έλλειψη προσωπικού, θα έπρεπε να αναζητηθούν λύσεις που να διασφαλίζουν την διαφάνεια και την ακεραιότητα της διαδικασίας εξέτασης των αιτημάτων και διαχείρισης των απαντήσεων τους. Ενδεχομένως, θα έπρεπε να δαπανηθούν λιγότερες εργατοώρες για την προώθηση της αξιολόγησης και περισσότερες για την ικανοποίηση αυτών των αναγκών.

            Με αφορμή τα παραπάνω καταθέτουμε τις παρακάτω συμπληρωματικές προτάσεις :   

  1. Να καθιερωθεί μία απόλυτα διαφανής διαδικασία στον τρόπο εξέτασης των αιτημάτων από την Διεύθυνση Διαχείρισης Προσωπικού. Είμαστε πρόθυμοι να υποστηρίξουμε εμπράκτως την όποια ειλικρινή πρόθεση της Διοίκησης.
  2. Η ανάδειξη αιρετών εκπροσώπων των υπαλλήλων, δυστυχώς, έχει οδηγήσει σε εκμετάλλευση της θέσης τους για κομματικούς, προσωπικούς ή και άλλους λόγους. Γι’ αυτό θα πρέπει να αναζητηθούν άλλοι τρόποι επιλογής (π.χ. μέσω κλήρωσης) και οι εκπρόσωποι μας στα Υ.Σ. να εναλλάσσονται ανά έτος και όχι ανά τριετία. Κάτι τέτοιο, θα βοηθήσει στην ενίσχυση της πολυφωνίας και στην συμμετοχή περισσότερων ατόμων στα Υ.Σ., αλλά και να δημιουργήσει συνθήκες ελεύθερης έκφρασης και συνδικαλιστικής ελευθερίας.

            Κλείνοντας, απευθυνόμαστε στον κ. Διοικητή και αναφέρουμε ότι η συμπεριφορά αυτής της υπηρεσίας απέναντι στους υπαλλήλους δείχνει το λιγότερο έλλειψη σεβασμού προς τους συναδέλφους και τις ανησυχίες τους για την υπηρεσιακή τους εξέλιξη. Στο σύγχρονο management, η σωστή διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού και η παροχή ίσων δυνατοτήτων και ευκαιριών είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την καλλιέργεια κλίματος αμοιβαίας συνεργασίας και εμπιστοσύνης των εργαζομένων με την Διοίκηση. Ο μάνατζερ για να εμπνεύσει του υπαλλήλους τους θα πρέπει να διαμορφώσει ένα ισχυρό σύστημα αξιών που θα βασίζεται στην ακεραιότητα, την αμεροληψία, την αξιοκρατία, τη λογοδοσία και τη δικαιοσύνη, αξίες της οποίες η Διοίκηση της Α.Α.Δ.Ε. ευαγγελίζεται ότι διέπουν την λειτουργία της.

            Πρόσφατα μάλιστα, μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες (που έχουν ως δραστηριότητα την παροχή φοροτεχνικών υπηρεσιών) πραγματοποίησαν σεμινάρια κατάρτισης των υπαλλήλων τους με εισηγητές ανώτερους υπαλλήλους της Α.Α.Δ.Ε.. Αναρωτιόμαστε λοιπόν, γιατί υπάρχουν υπάλληλοι «δύο ταχυτήτων» και σε αυτήν την περίπτωση; όταν αντίστοιχες αιτήσεις συναδέλφων που ζητούσαν άδεια για να διδάξουν σε ιδιωτικά Κ.Ε.Κ. ή Ι.Ε.Κ. δεν λάμβαναν την έγκριση των Υ.Σ.;

Υ.Γ. Ελπίζουμε και η δική μας αίτηση-έκκληση, να μην έχει την ίδια «τύχη» με τις αιτήσεις των συναδέλφων προς τα Υ.Σ.. Δηλαδή, να ληφθεί υπόψη και απλά να ΑΠΑΝΤΗΘΕΙ!

 

Η ανακοίνωσή μας σε μορφή pdf,  εδώ.

Logo SAS Facebook