Εκτύπωση

ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ ΕΛΕΓΚΤΩΝ ΒΕΒΑΙΩΣΗΣ ΚΑΙ ΕΙΣΠΡΑΞΗΣ ΕΣΟΔΩΝ

Posted in Κείμενα Δωδεκανήσου

 

ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΙ ΕΦΟΡΙΑΚΟΙ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ

ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ ΕΛΕΓΚΤΩΝ ΒΕΒΑΙΩΣΗΣ ΚΑΙ ΕΙΣΠΡΑΞΗΣ ΕΣΟΔΩΝ

Εδώ και αρκετό καιρό προβληματιζόμαστε όλοι για το μέλλον μας, για το αν θα μας επιβάλουν κι άλλα «μέτρα» που θα μας σπρώξουν περισσότερο στην εξαθλίωση, για το αν θα γίνουν απολύσεις στον κλάδο και αν θα ήταν μια «ευκαιρία» να συμμετέχουμε στο νέο θεσμό των ελεγκτών βεβαίωσης και είσπραξης.  Χωρίς να διεκδικούμε το αλάθητο, έχοντας την εμπειρία παλιότερων «διαγωνισμών» αλλά και μένοντας πάντα ανοιχτοί σε συζητήσεις και απόψεις από τον κάθε συνάδελφο, θα προσπαθήσουμε να βάλουμε τα πράγματα σε μια σειρά:

 

Οι περισσότεροι συνάδελφοι σήμερα έχουμε το δίλημμα «να συμμετάσχω ή να μη συμμετάσχω» στο νέο «σώμα». Είναι άραγε ο διαγωνισμός για την πλήρωση των θέσεων αυτών η αρχή για «αξιοκρατία» και για τη δημιουργία νέου, αδιάβλητου φοροεισπρακτικού μηχανισμού, ή η δημιουργία μιας «ελίτ» ελεγχόμενων ανθρώπων μέσα στο Υπουργείο Οικονομικών; Αφού το κράτος δεν εισπράττει χρήματα με το σημερινό μηχανισμό, μήπως το καταφέρει με το νέο σώμα; Ή τελικά όλα είναι στάχτη στα μάτια για να μπουν ιδιώτες και στον έλεγχο των επιχειρήσεων αλλά και στην είσπραξη των φόρων;

 

Παρακάτω παραθέτουμε τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα του νέου «θεσμού»:

 

 

Πλεονεκτήματα

Μειονεκτήματα

Αξιολόγηση, εξετάσεις

Εισάγει μια διαδικασία αξιολόγησης και αξιοκρατίας, κάτι που αποτελεί κοινό αίτημα των  περισσοτέρων μας.

Η πιστοποίηση υπαλλήλων αιχμής είναι μια διαδικασία που εφαρμόζεται σε πολλές αναπτυγμένες χώρες, όπως το Ην. Βασίλειο, η Αυστραλία κλπ

 

·                      Δεν διασφαλίζεται η ακεραιότητα της διαδικασίας της εξέτασης αφού δεν ακολουθούνται οι διαδικασίες του ΑΣΕΠ ή των Πανελληνίων εξετάσεων.

·                      Οι μαρτυρίες για τις διαδικασίες επιλογής των ελεγκτών των εξεταστικών κέντρων του παρελθόντος (ΤΕΚ) δεν μας δίνουν πολλά περιθώρια αισιοδοξίας για πραγματική αξιοκρατία.

·                      Επανυποβάλλονται  επιτυχόντες του ΑΣΕΠ σε εξέταση σε αντικείμενα που ήδη έχουν εξεταστεί και μάλιστα με αδιάβλητες εξετάσεις. Αντί αυτού πριμοδοτεί τους επιτυχόντες του ΑΣΕΠ με 50 μόρια, τα μισά δηλαδή της συνέντευξης!!!

·                      Οι εξεταστές με ποια αξιοκρατική διαδικασία ορίσθηκαν;

Συνέντευξη

Απαραίτητη σε κάθε διαδικασία επιλογής προσωπικού, τόσο στον ιδιωτικό  όσο και στο δημόσιο τομέα, σε  αρκετές αναπτυγμένες χώρες. Σε όλες τις θεωρίες Διοίκησης Επιχειρήσεων θεωρείται άκρως απαραίτητη η προσωπική συνέντευξη στη διαδικασία επιλογής προσωπικού.

·                      Δίνει πάρα πολλά μόρια (100) σε σχέση με την εξέταση στα φορολογικά αντικείμενα,  όσα και η άριστη γνώση σύμφωνα με τις γραπτές εξετάσεις σε δύο εξεταζόμενα αντικείμενα.

·                      Αφήνει υπερβολικά πολλά περιθώρια  για αδιαφανείς επιλογές υπαλλήλων. Η  δε εμπειρία στη χώρα μας έχει δείξει ότι τέτοιου είδους πρακτικές καμία σχέση δεν έχουν με την αξιοκρατία.

·                      Έχουν οι εξεταστές την επιστημονική κατάρτιση, τις απαραίτητες γνώσεις επιλογής υποψηφίων και εξέτασης της προσωπικότητάς τους, έχουν εκπαιδευθεί ανάλογα;

Διαχωρισμός υπαλλήλων

Είναι για κάποιους αναγκαίος προκειμένου να υπάρχει κίνητρο αποδοτικότητας και παραγωγικότητας στο Δημόσιο.

·                      Στην υπάρχουσα κοινωνική, οικονομική και πολιτική κατάσταση θεωρούμε πως προοιωνίζει απολύσεις υπαλλήλων, κυρίως των κατηγοριών ΔΕ και ΥΕ.

·                      Δημιουργεί υπαλλήλους δύο ταχυτήτων.

·                      Δημιουργεί συνθήκες «ανθρωποφαγίας» μεταξύ των υπαλλήλων του Υπουργείου.

Γνώση ξένων γλωσσών

Είναι κάτι παραπάνω από αναγκαία στη σύγχρονη τεχνολογική εποχή.

·                      Πριμοδοτεί υπερβολικά τους κατόχους πτυχίου επιπέδου Proficiency ενώ οι κάτοχοι πτυχίων επιπέδου First Certificate (Lower), δεν πριμοδοτούνται.  Τα μόρια μάλιστα για την άριστη γνώση μιας ξένης γλώσσας είναι τόσα όσα και τα μόρια της άριστης γνώσης ενός εκ των εξεταζόμενων αντικειμένων.

·                      Δεν είναι απαραίτητη η γνώση ξένης γλώσσας για τον έλεγχο των επιχειρήσεων.

Συμβόλαια αποδοτικότητας

Δεν βρίσκουμε κάτι θετικό στην υπογραφή των συμβολαίων.

·                      Δημιουργεί συνθήκες αγοραίας ζούγκλας στο δημόσιο τομέα. Πλέον οι υπάλληλοι θα συμπεριφέρονται σαν αρπακτικά ζώα, «ο θάνατός σου η ζωή μου».

·                      Δημιουργεί ιδιαίτερο άγχος και μακροχρόνια υπαλλήλους με μειωμένη απόδοση.

·                      Αν δεν επιτευχθούν οι στόχοι τότε ο υπάλληλος θεωρείται αποτυχημένος; Μήπως ο «αποτυχημένος» υπάλληλος κατόπιν απολυθεί; Όλα είναι πιθανά πλέον, αρκεί μια «νομοθετική ρύθμιση».

Ποσόστωση 25% στους έμπειρους ελεγκτές

Είναι απαραίτητη η ανανέωση του προσωπικού των ελεγκτών.

·                      Η τριετής  προϋπηρεσία είναι μικρό διάστημα, θα μπορούσε το όριο να είναι δεκαετές.

·                      Το ποσοστό του 25% είναι πολύ μικρό.

·                      Είναι απαραίτητη στη διενέργεια του ελέγχου η πολυετής εμπειρία. Οι νέοι υπάλληλοι δεν έχουν γνώσεις διενέργειας ελέγχου σε ειδικές περιπτώσεις όπως ο τακτικός έλεγχος, ο έλεγχος των εικονικών συναλλαγών κλπ

Στοχοθεσία

Απαραίτητη προκειμένου να αυξηθεί η παραγωγικότητα

·                      Ποιος και πως ορίζει τους στόχους;

·                      Η εμπειρία μας δείχνει ότι συνήθως τίθενται ανέφικτοι στόχοι από άτομα που καμία σχέση δεν έχουν με τις υπηρεσίες αιχμής και τη διενέργεια του ελέγχου.

Μισθολογικά

-

·                      Δεν προβλέπεται η παροχή αξιόλογων μισθολογικών κινήτρων σε όσους ελεγκτές επιτύχουν τους στόχους. Αντίθετα δημιουργεί συνθήκες 4-4-2 και μάλλον  εσκεμμένα.

·                      Είναι δυνατόν υπάλληλος των 1200 ευρώ να ελέγχει επιχειρήσεις με έσοδα εκατομμυρίων ευρώ; Σε καμία γνωστή θεωρία Διοίκησης Επιχειρήσεων δεν μπορούμε να ανιχνεύσουμε  παρόμοια στρατηγική.

Αριθμός ελεγκτών

-

·                      Είναι πολύ μικρότερος από ό,τι ισχύει σε άλλες χώρες. πχ στη Δανία των 17 εκ. κατοίκων υπάρχουν 17 χιλ. ελεγκτές άρα στην Ελλάδα αναλογικά θα έπρεπε να απασχολούνται 10 χιλιάδες ελεγκτές και όχι 2335.

Γνώση υπολογιστών

Άκρως απαραίτητη για έναν ελεγκτή αλλά και για κάθε εργαζόμενο στον διοικητικό κλάδο.

·                      Γιατί αναγνωρίζεται μόνο με πτυχία και δεν είναι στα υπό εξέταση αντικείμενα ώστε οι εμπειρικοί και πολύ καλοί χρήστες Η/Υ να λαμβάνουν μόρια;

·                      Η απόκτηση του ECDL απαιτεί δαπάνη εκατοντάδων ευρώ.

 

ΕΙΜΑΣΤΕ ΥΠΕΡ ΤΗΣ ΑΞΙΟΚΡΑΤΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ.Όμως η συγκεκριμένη διαδικασία βρίθει ελαττωμάτων και αρνητικών σημείων. Τα  κυριότερα αυτών είναι η μη διασφάλιση της αξιοκρατικής επιλογής, η ουσιαστική διάσπαση του κλάδου και η απόδοση ευθυνών στους υπαλλήλους του Υπουργείου μας οι οποίοι παρουσιάζονται ως υπαίτιοι για τη φοροδιαφυγή. Η διαδικασία αυτή έγινε «στο πόδι» όπως και τόσα άλλα νομοθετήματα της ελληνικής κυβέρνησης, με τη δαμόκλειο σπάθη της Τρόικας για «μεταρρυθμίσεις», όπως βαπτίζονται οι απολύσεις.

Μήπως ο σκοπός δεν είναι η επιτυχία αλλά η «πιστοποιημένη» αποτυχία ώστε στη συνέχεια με ελάχιστες αντιστάσεις να εκχωρηθούν όλα τα αντικείμενα, έστω και αντισυνταγματικά, στον ιδιωτικό τομέα αλλά και να απολυθούν οι «πιστοποιημένοι αποτυχημένοι υπάλληλοι»;

 

Η πρώτη επιδίωξη κυβέρνησης και τρόικας είναι η μείωση του αριθμού των δημοσίων υπαλλήλων. Η δεύτερη είναι να μπουν ιδιώτες στον φοροεισπρακτικό μηχανισμό.

 

Τελικά το νέο «σώμα» ελεγκτών έχει φτιαχτεί για να αποτύχει, αφού δεν υπάρχει πολιτική βούληση για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, δεν υπάρχουν τα μέσα (πληροφορική-διασυνδέσεις με τράπεζες-περιουσιολόγιο-κτηματολόγιο-κατάλληλος πτωχευτικός κώδικας), δεν υπάρχει ρευστό στην αγορά για να εισπραχθεί, οι «μεγάλοι» διατηρούν τα μέσα που πάντα είχαν να μεταβιβάζουν τα περιουσιακά τους στοιχεία, τα νομικά κωλύματα και οι χρονοβόρα Διοικητικά Πρωτοδικεία «κρατούν» πολλά δις ευρώ, δεν υπάρχει καμία εικόνα για τις offshore εταιρείες που υπάρχουν στην Ελλάδα, δεν έχουν γίνει διακρατικές συμφωνίες για να ξέρουμε τι λεφτά υπάρχουν στο εξωτερικό, οι Τράπεζες δεν δίνουν στοιχεία και κωλυσιεργούν κλπ.

 

Συνάδελφοι, είναι γνωστό ότι το τελευταίο Συνέδριο της Ομοσπονδίας μας πήρε ΟΜΟΦΩΝΗ απόφαση να μποϋκοτάρει το θεσμό και να προσπαθήσει αυτός «μην περάσει στην πράξη».

Η συνδικαλιστική μας ηγεσία δεν έκανε για μια άλλη φορά πράξη τις δεσμεύσεις της και παρά τις λίγες αντιδράσεις (μικροεπεισόδια την ημέρα των εξετάσεων στην Αθήνα) οι πρώτοι συνάδελφοι έχουν ήδη τοποθετηθεί (χωρίς στόχους, χωρίς αντικείμενο ακόμα).

Θα έπρεπε η Ομοσπονδία να κάνει ουσιαστικές κινήσεις για να μην ισχύσει ο νέος θεσμός αφού δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις που είπαμε παραπάνω και τελικά να καλέσει όλους τους συναδέλφους να μην συμμετάσχουν.

 

Εμείς εξηγήσαμε τα αρνητικά και τα θετικά και είμαστε ανοιχτοί σε κάθε συζήτηση και πρόταση. Από εκεί και πέρα, ο καθένας με δική του ευθύνη ας αποφασίσει για το τι θα κάνει.

 

ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΜΑΣ:

 

·                     Η ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ Να καλέσει τα μέλη της να αποσύρουν τις αιτήσεις τους.

·                     Να μην συμμετάσχει κανείς στο «διαγωνισμό» διάλυσης του κλάδου

·                    Να καταργηθούν όσα τμήματα και όσες Δ.Ο.Υ. δεν χρειάζονται, αφού γίνει μηχανοργάνωση σε νέες βάσεις.

·                    Καμία κατάργηση Υπηρεσίας αν δεν εξασφαλιστεί η δουλιά και η απρόσκοπτη συνέχιση της ζωής και της οικογενειακής γαλήνης των συναδέλφων. Αντίθετα, άμεση ενίσχυση των Δ.Ο.Υ. και του Σ.Δ.Ο.Ε. με κατάλληλο προσωπικό.

·                    ΟΛΟΙ ΟΙ ΥΠΑΛΛΗΛΟΙ ΣΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ (μαζί με όσους θα τους υποστηρίξουν διοικητικά).

·                    Απλοποίηση του ΚΒΣ, της πολυνομίας, κωδικοποίηση ενός και μόνου φορολογικού νόμου.

·                    Να παίζουν ουσιαστικό ρόλο τα Υπηρεσιακά Συμβούλια για προαγωγές-τοποθετήσεις-μετακινήσεις και να μην εξαρτώνται κάθε φορά από το ποιο κόμμα είναι στην εξουσία.

·                    Διαρκής επιμόρφωση των υπαλλήλων και αξιολόγηση σε επιστημονικές βάσεις ΜΟΝΟ από το ΑΣΕΠ.

 

 

 

Ανεξάρτητοι Εφοριακοί Δωδεκανήσου