Εκτύπωση

Θέσεις της ΣΑΣ στο Γενικό Συμβούλιο της Π.Ο.Ε.-Δ.Ο.Υ. της 09.03.2022

Logo SAS Facebook

18 Μαρτίου 2022
Να ενημερωθούν με
e-mail όλοι οι συνάδελφοι

Ενημέρωση για τις θέσεις της ΣΑΣ που παρουσιάστηκαν στο Γενικό Συμβούλιο της Π.Ο.Ε.-Δ.Ο.Υ. στις 9 Μαρτίου 2022 *

* ΟΡΘΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ως προς την τελευταία παράγραφο η οποία διορθώνεται ως εξής: <<η ΣΑΣ [...] καταψήφισε την ανανέωση της σύμβασης για τα προσωπικά δεδομένα GDPR της εταιρείας DPO γιατί δεν δόθηκαν όλα τα στοιχεία εγκαίρως και επαρκώς για την επιλογή του χρήστη, για τον τρόπο χειρισμού προσωπικών δεδομένων των μελών του Γενικού Συμβουλίου και για την τοποθέτηση ως διαύλου επικοινωνίας μεταξύ εταιρείας και ΠΟΕ-ΔΟΥ μη εκλεγμένου συνδικαλιστικά ατόμου.>> (προσοχή: σε περίπτωση που έχει γίνει κοινοποίηση του κειμένου με κάποιον τρόπο, παρακαλούμε να προβείτε σε επανάληψη της). εδώ η επιστολή που μας ζητείται η ορθή επανάληψη

Έλλειψη προσωπικού-Υποστελέχωση Υπηρεσιών: Το πρόβλημα έχει οξυνθεί μετά από τα τεράστια κύματα συνταξιοδοτήσεων συνάδελφων που σαρώνουν τις υπηρεσίες της ΑΑΔΕ και του Υπουργείου Οικονομικών.

Στην τελευταία συνάντηση του Διοικητή της ΑΑΔΕ με την Εκτελεστική Επιτροπή της ομοσπονδίας δεν φάνηκε η πρόθεση του να αντιμετωπίσει δραστικά το πρόβλημα. Αντιθέτως, πρόκρινε ως λύση την επίσπευση της ψηφιοποίησης των διαδικασιών έναντι της δραματικής σε όγκο κι έκταση υποστελέχωσης των υπηρεσιών, αφήνοντας ανοικτό τον λογαριασμό τον οποίο στο τέλος θα κληθούμε να πληρώσουμε όλοι εμείς οι εργαζόμενοι.

Παρουσιάστηκε ως αντιστάθμισμα στο οξύ πρόβλημα ο επικείμενος γραπτός διαγωνισμός πρόσληψης 822 θέσεων στην ΑΑΔΕ, εκ των οποίων μόνο 325 αφορούν θέσεις Εφοριακών. Στάχτη στα μάτια είναι αυτός ο διαγωνισμός, ο οποίος δεν καλύπτει ούτε στο ελάχιστο τις ήδη υπάρχουσες κενές θέσεις αλλά κι αυτές που θα δημιουργηθούν στο μέλλον. Επίσης, εδώ πρέπει να συνυπολογιστεί ότι ο χρόνος ολοκλήρωσης της διαδικασίας πρόσληψης αναμένεται να περατωθεί εντός του επόμενου έτους (2023), αφού πρέπει να γίνουν οι εξετάσεις πιθανότατα το καλοκαίρι που θα είναι διαθέσιμες σχολικές αίθουσες, να αναρτηθούν οι πίνακες οριστικών υποψηφίων και να γίνει και η εισαγωγική εκπαίδευση των νεοπροσληφθέντων από την ΦΟ.Τ.Α..

Το πρόβλημα της υποστελέχωσης διατρέχει οριζόντια και κάθετα όλο το οργανόγραμμα υπηρεσιών της ΑΑΔΕ αλλά και του Υπουργείου Οικονομικών. Συνάδελφοι που υπηρετούν στις ΔΟΥ Αττικής και Επαρχίας, σε ΚΕΜΕΕΠ και ΚΕΦΟΜΕΠ, ΥΕΔΔΕ, ΣΔΟΕ και Κτηματικές Υπηρεσίες βλέπουν καθημερινά να αδειάζουν οι υπηρεσίες από έμπειρο ανθρώπινο δυναμικό, προσθέτοντας περαιτέρω όγκο εργασίας αλλά και συσσωρεύοντας επιβλαβές άγχος στις πλάτες τους. Όλοι αυτοί οι παράγοντες επιφέρουν βλάβες στην προσωπική τους ζωή και στην υγεία τους, αποκαρδιώνοντας τους και συντελούν στην μειωμένη απόδοσή τους.

Από τα διαμειφθέντα στην συνάντηση της Εκτελεστικής Επιτροπής με τον Διοικητή κρίνεται ότι στόχος της ηγεσίας της ΑΑΔΕ δεν είναι να επιλύσει το πρόβλημα -αντίθετα θα δημιουργήσει πρόσφορο έδαφος για την όξυνσή του-, στοχεύοντας μέσα από την έλλειψη προσωπικού και την επιτάχυνση της ψηφιοποίησης να δημιουργήσει εκείνες τις προϋποθέσεις για την περαιτέρω συγχώνευση των υπηρεσιών, μέσα από την επέκταση των Ελεγκτικών Κέντρων και των Κέντρων Είσπραξης Οφειλών στην Επαρχία και την μετατροπή των ΔΟΥ σε διοικητικά/φορολογικά ΚΕΠ, όπως ο ίδιος έχει δηλώσει παλιότερα σε συνάντηση του με την Πρόεδρο της Δημοκρατίας.

Προβλήματα μηχανοργάνωσης-Ψηφιοποίηση υπηρεσιών: Από την τηλεδιάσκεψη του Διοικητή με την Εκτελεστική Επιτροπή στις 18.2.2022 αποδείχθηκε περίτρανα ότι η επιχειρούμενη κολοβή ψηφιοποίηση των υπηρεσιών προτάσσεται ως το κατάλληλο φάρμακο για ότι στραβό και ανάποδο συμβαίνει στις υπηρεσίες μας, ένα αντίδοτο «δια πάσαν νόσον και πάσα μαλακίαν» κατά την ευαγγελική περικοπή[1]. Η ηγεσία της ΑΑΔΕ αποκρύπτει ηθελημένα ότι με κύρια ευθύνη της δεν έχει προνοήσει με επάρκεια, οξυδέρκεια και αποτελεσματικότητα για την εξάλειψη παραγόντων και αιτιών που καθιστούν «έργο βιτρίνας» και προβληματική την ψηφιοποίηση των διαδικασιών, όπως είναι ενδεικτικά και όχι περιοριστικά οι ακόλουθοι:

  • η χρήση από τις υπηρεσίες μας απαρχαιωμένου υλικοτεχνικού εξοπλισμού πληροφορικής, που χρονολογείται στην καλύτερη των περιπτώσεων από το 2008,
  • η έλλειψη συναδέλφων του Κλάδου Πληροφορικής στις υπηρεσίες, όπου θα συνδράμουν αποτελεσματικά ως Τεχνικοί Διαχειριστές στην προσπάθεια αποτελεσματικής εξυπηρέτησης των φορολογουμένων,
  • η έλλειψη εκπαίδευσης του προσωπικού των ΔΟΥ στις νέες εφαρμογές e-ticketing (Τα Αιτήματα μου, Τα Ραντεβού μου) σε συνδυασμό με την προβληματική τους σχεδίαση, αφού δεν έχουν προβλεφθεί αφενός όλες οι δυνατές κατηγορίες αιτημάτων των φορολογουμένων ανά Τμήμα των ΔΥΟ και αφετέρου δεν έχει συσταθεί μηχανισμός που θα αποτρέπει τα ημιτελή αιτήματα από πλευράς των φορολογουμένων,
  • το γεγονός ότι επέτρεψε την φυσική παρουσία των φορολογουμένων στις ΔΟΥ παράλληλα με τις νέες ψηφιακές εφαρμογές, χωρίς να τις ενισχύσει περαιτέρω σε ανθρώπινο δυναμικό.

Προβλήματα στα ΠΘΕ και Οργανωτικές αλλαγές στην ΑΑΔΕ:Έχει περάσει σχεδόν ένα έτος από την βιαστική και πρόχειρη, κυριολεκτικά «στο πόδι» κατάταξη των υπαλλήλων της ΑΑΔΕ σε ΠΘΕ και τα προβλήματα που απορρέουν από την προβληματική αυτή διαδικασία έχουν γίνει πλέον εμφανή. Η ηγεσία της ΑΑΔΕ, πιστή στον ρόλο του Πόντιου Πιλάτου δεν βιάζεται να επιλύσει κανένα από αυτά κι επιθυμεί να έχει το σύνολο των εργαζομένων ομήρους των πραγματικών της προθέσεων.

Ξεκινώντας από το χρονίζον πρόβλημα διατήρησης επί οκτώ και πλέον ετών σε θέσεις Προϊσταμένων Τμημάτων, παραβιάζοντας τους κανόνες του ίδιου του οργανισμού της ΑΑΔΕ που προβλέπουν την μη διατήρηση θέσης ευθύνης για πάνω από δύο τριετίες, δεν θα μπορούσαμε να μην οδηγηθούμε σε ακόμα ένα νέο φιάσκο. Οι συνάδελφοι είναι όμηροι στα χέρια Προϊσταμένων, οι οποίοι μέσα από υπόγειες συνεννοήσεις επιδιώκουν να εξασφαλίσουν προνόμια σε «πρόθυμους» αποκλείοντας τους ικανούς.

Επίσης, έχουν παρατηρηθεί αρκετές παρατυπίες όσον αφορά τους αποσπασμένους υπαλλήλους σε άλλες υπηρεσίες ή τους τοποθετημένους λόγω υπηρεσιακών αναγκών χωρίς την θέληση τους υπαλλήλους σε άλλα τμήματα πλην αυτών που ένα χρόνο ή λιγότερο πριν την έναρξη της κατάταξης υπηρετούσαν ως έμπειροι υπάλληλοι. Για όλες τις περιπτώσεις αυτές και άλλες που έχουν ασκηθεί ενστάσεις στην κατάταξη των ΠΘΕ, η Διοίκηση της ΑΑΔΕ ασκεί παρακωλυτικό έργο αφού 191 εκκρεμείς ενστάσεις δεν έχουν ακόμα κριθεί από την αρμόδια επιτροπή. Επίσης, ο Διοικητής δεν έχει εκδώσει ακόμα τις προβλεπόμενες αποφάσεις κινητικότητας από θέση σε θέση Εργασίας αλλά και σε Θέσης Εργασίας Αυξημένης Ευθύνης, όπως είναι οι θέσεις των Τμημάτων Έλεγχου και Δικαστικού.

Αναφορικά με την σύσταση νέων Ελεγκτικών Κέντρων, ο Διοικητής κατάφερε να κρατήσει ακόμα για μία φορά κλειστά τα χαρτιά του και να μην αποκαλύψει τις προθέσεις του, ακολουθώντας την τακτική «βλέποντας και κάνοντας». Θεωρούμε ότι με βάση την αποτυχημένη εμπειρία δημιουργίας Περιφερειακών Ελεγκτικών Κέντρων στο παρελθόν, δεν θα είναι ευοίωνη και αποτελεσματική η σύσταση και λειτουργία νέων Ελεγκτικών Κέντρων. Το αντικείμενο του ελέγχου είναι κυριολεκτικά χαώδες και για τον λόγο αυτό οι Δ.Ο.Υ., με τον τρόπο που λειτουργούν σήμερα, αποτελούν φυτώρια δημιουργίας ικανών ελεγκτών. Αν το αντικείμενο του ελέγχου αφαιρεθεί από τις τοπικές Δ.Ο.Υ. αυτό θα αποτελέσει ισχυρό κίνητρο φοροδιαφυγής από τους πολίτες και τις επιχειρήσεις. Ισχυρές ΔΟΥ μπορούν να συνυπάρξουν με τα υφιστάμενα ελεγκτικά κέντρα και η Διοίκηση της ΑΑΔΕ καλείται να μην προβεί σε νέα άσκοπη αναστάτωση του κλάδου, που μόνο ταλαιπωρία θα επιφέρει σε όλους τους εμπλεκόμενους χωρίς τα αναμενόμενα αποτελέσματα στην είσπραξη των δημοσίων εσόδων.

Όσον αφορά την σύσταση νέας Διεύθυνσης Εξυπηρέτησης του Πολίτη με αντικείμενο την απλοποίηση και τυποποίηση των διαδικασιών που θα ακολουθούνται από τους υπαλλήλους της ΑΑΔΕ, η ίδρυσή της θα πρέπει να μην συνοδευτεί από την αποψίλωση των ήδη υποστελεχωμένων υπηρεσιών της ΑΑΔΕ αλλά η στελέχωση της να γίνει μέσω νέων προσλήψεων προσωπικού.

Αναφορικά με την τροποποίηση κανονισμού της Φορολογικής Επιθεώρησης της Ομοσπονδίας, για προσθήκη υπεύθυνου ψηφιακού υλικού, η ΣΑΣ δηλώνει υπέρ αυτής της πρότασης υπό την αίρεση ότι η θέση θα καλυφθεί κατόπιν ανοικτής πρόσκλησης σε κάθε ενδιαφερόμενο συνάδελφο.

            Τέλος, τονίστηκε από την Γενική Σύμβουλο της ΣΑΣ ότι κοινά αποδεκτή λύση πρέπει να βρεθεί μετά από πίεση της ομοσπονδίας για τους συναδέλφους που είχαν προσληφθεί με τον Διαγωνισμό 2Κ/2015 και δεν παρακολούθησαν την 3η σειρά φορολογικού σεμιναρίου εκπαίδευσης λόγω έλλειψης κονδυλίων καθώς επίσης ότι το Πολιτιστικό Τμήμα πρέπει να αναλάβει την διοργάνωση ανταποδοτικών δράσεων και εκδηλώσεων ΚΑΙ για τους συναδέλφους της επαρχίας και να μην τις περιορίζει μόνο στις πόλεις των Αθηνών και της Θεσσαλονίκης.

Αξιολόγηση 2018 ΑΑΔΕ:Για άλλη μια φορά αποδείχτηκε περίτρανα ο πρόχειρος και βιαστικός σχεδιασμός της Αξιολόγησης του προσωπικού της ΑΑΔΕ για το έτος 2018, η υλοποίηση της οποίας γέννησε τέρατα και θηρία, επέτεινε το καθεστώς εργασιακής ανασφάλειας και δημιούργησε συνθήκες διατάραξης του κλίματος αλληλεγγύης και ειρήνης μεταξύ των συναδέλφων. Για άλλη μια φορά, οι παράτυπα πέραν των 2 τριετιών τοποθετημένοι Προϊστάμενοι Τμημάτων κλήθηκαν εντός μίας εβδομάδας και χωρίς τυποποιημένες οδηγίες να αξιολογήσουν τους συναδέλφους, με μια κλίμακα λαιμητόμο αναφορικά με την απόδοσή τους σε παρελθόντα χρόνο, απόδοση που ήταν βέβαιο ότι είχε ξεθωριάσει από την μνήμη τους.

Η αξιολόγηση είναι μία διαδικασία που θεωρητικά στόχο έχει να μας κάνει όλους καλύτερους, μέσω του εντοπισμού των ισχυρών σημείων και των αδυναμιών των εργαζομένων. Η αποτυπωθείσα αξιολόγηση του 2018 ανέδειξε μία εντελώς διαφορετική εικόνα. Περαιτέρω οι καθυστερήσεις στην υλοποίηση των διαδικασιών είναι τεράστιες. Ο υπηρεσιακός χρόνος για να τρέξουν οι διαδικασίες δεν υπάρχει. Πρέπει όμως να τονίσουμε εκ νέου ότι βασικές διαδικασίες του συστήματος αξιολόγησης (τα άρθρα 4-8 της Κανονιστικής Εγκυκλίου) δεν εφαρμόζονται, όπως η από κοινού με τον συνάδελφο κατάρτιση της στοχοθεσίας, η μη λειτουργία των συνελεύσεων των Τμημάτων και των Υπηρεσιών, η μη διενέργεια συμβουλευτικών συνεντεύξεων, ο προβληματικός τρόπος ανάθεσης των εντολών ελέγχου κ.λ.π.. Στην πράξη, από το αναλυτικό σχέδιο αξιολόγησης και λειτουργίας των διαφόρων σχετικών οργάνων, δεν εφαρμόζεται το παραμικρό και άρα η διαδικασία αυτή πάσχει σοβαρά, η δε κατάρτιση των αξιολογητών μέσα από αυστηρώς τυποποιημένο πλαίσιο είναι ανύπαρκτη.

Η Διοίκηση έχει προβληματιστεί από τις αστοχίες του συστήματος ή θα πετάξει για άλλη μια φορά την μπάλα στην εξέδρα, αποποιούμενη κάθε αντικειμενικής ευθύνης ως Πόντιος Πιλάτος για ακόμα μια φορά;

            Θέματα που αφορούν τα Υπηρεσιακά Συμβούλια: Η ΣΑΣ συναινεί στην παροχή άδειας άσκησης ιδιωτικού έργου με αμοιβή σε συνάδελφους, υπό την πιστή και απαρέγκλιτη ισχύ των ρητών προϋποθέσεων ότι τηρούνται αφενός οι προβλέψεις του Δημοσιοϋπαλληλικού Κώδικα (Άρθρο 31 ν.3528/07) και αφετέρου ότι δεν υφίσταται σε καμμία μορφή, είτε με εμφανή είτε με αφανή τρόπο, οποιαδήποτε σχέση σύγκρουσης συμφερόντων μεταξύ του εκπαιδευτή συναδέλφου και των εκπαιδευομένων που λαμβάνουν την υπηρεσία του εκπαιδευτικού έργου.

           Στα υπόλοιπα θέματα του Γενικού Συμβουλίου η ΣΑΣ ψήφισε Λευκό στην κατάρτιση του Προϋπολογισμού 2022, διότι αυτός στάλθηκε την προηγούμενη ημέρα στους Γενικούς Συμβούλους, σφάλμα που εν τιμεί αναγνώρισε και ο Διαχειριστής της Ομοσπονδίας και δεν υπήρξε αρκετός χρόνος για την ενδελεχή επεξεργασία του. Στην ανανέωση των συμβάσεων, η ΣΑΣ ψήφισε υπέρ της ανανέωσης των συμβάσεων του Λογιστή και της εταιρείας DATA, καταψήφισε την ανανέωση της σύμβασης για τα προσωπικά δεδομένα GDPR της εταιρείας DPO γιατί δεν δόθηκαν όλα τα στοιχεία εγκαίρως και επαρκώς για την επιλογή του χρήστη, για τον τρόπο χειρισμού προσωπικών δεδομένων των μελών του Γενικού Συμβουλίου και για την τοποθέτηση ως διαύλου επικοινωνίας μεταξύ εταιρείας και ΠΟΕ-ΔΟΥ μη εκλεγμένου συνδικαλιστικά ατόμου. Τέλος, η ΣΑΣ υπερψήφισε τις αποφάσεις της Εκτελεστικής Επιτροπής πλην αυτών που ελήφθησαν στις 19/01/2022 και την έγκριση των μικροδαπανών περιόδου Δεκ 2021 και Ιαν 2022.

 


[1] Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο (9.35).