![]() |
29 Μαΐου 2025 Παρακαλούμε να ενημερωθούν όλοι οι συνάδελφοι |
Είκοσι ερωτήσεις και απαντήσεις για την αποχή από τον προληπτικό έλεγχο εκτός ωραρίου και την οδήγηση και χρήση υπηρεσιακών ή ιδιωτικών οχημάτων
Εκτιμώμενος χρόνος ανάγνωσης: 10 λεπτά
Αγαπητοί συνάδελφοι, η Συνεργασία Ανεξάρτητων Σχημάτων, προκειμένου να συνεχιστούν με την ίδια επιτυχία οι πραγματοποιούμενες κινητοποιήσεις, επικαιροποίησε τον οδηγό που είχε εκδοθεί στις 16/05/2025, κατόπιν νέων ερωτημάτων που τέθηκαν από διάφορους συναδέλφους κατά τη διάρκεια των έως τώρα κινητοποιήσεων.
Επιπλέον, στο τέλος του παρόντος επισυνάπτονται δύο παραρτήματα:
- Το πρώτο αφορά τα ζητήματα που αφορούν στην οδήγηση και χρήση των υπηρεσιακών οχημάτων και στους διάφορους κινδύνους που προκύπτουν από τη χρήση αυτών, κάτι που αποτελεί την καλύτερη απάντηση προς τις ειρωνείες του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. ότι «δυστυχώς δεν έχουμε σοφέρ για τους εφοριακούς» όπως δήλωσε στη συνέντευξη που παραχώρησε στον αδέσμευτο τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΙ, στις 15/05/2025.
- Το δεύτερο αφορά σε ζητήματα των οικονομικών και μισθολογικών απαιτήσεών μας και πως αυτά συνδέονται με τις κινητοποιήσεις και την απεργία-αποχή.
1. Γιατί πραγματοποιείται αυτή η κινητοποίηση;
Γιατί ο Διοικητής της Α.Α.Δ.Ε. θέλει να προχωρήσει σε μαζικές αλλαγές στις υπηρεσίες μας, όπως οι Δ.Ο.Υ., με απώτερο σκοπό το κλείσιμο αυτών. Ήδη έχει εκχωρήσει μια σωρεία αντικειμένων σε ιδιώτες και σκοπεύει να επεκτείνει το μοντέλο αυτό. Η διαχείριση του αρχείου των Δ.Ο.Υ. της Αττικής έχει εκχωρηθεί σε ιδιώτες, η φύλαξη, η καθαριότητα κ.λ.π. επίσης. Μέρος του ελέγχου έχει δοθεί από χρόνια σε ιδιωτικές εταιρείες μέσω των φορολογικών πιστοποιητικών. Τώρα δηλώνει απροκάλυπτα ότι σχεδιάζει να εμπλέξει στον κλάδο μας και πολυεθνικές εταιρείες, τις λεγόμενες Big Four, δηλαδή τεράστιες ιδιωτικές ελεγκτικές εταιρείες όπως η KPMG, Deloitte κ.λ.π.
Στο Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών του Ε.Φ.Κ.Α., ήδη η κυβέρνηση εκχώρησε σε ιδιωτικές εταιρείες μέρος από το κρίσιμο αντικείμενο της είσπραξης των οφειλών. Σειρά έχουν τα δικά μας διάφορα Κέντρα ή τουλάχιστον κρίσιμα αντικείμενα αυτών, τα οποία φυσικά θα επιφέρουν αξιόλογα κέρδη στις πολυεθνικές εταιρείες στις οποίες θα εκχωρηθούν.
2. Τι περιλαμβάνει η απεργιακή κινητοποίηση που προκηρύχθηκε από την Π.Ο.Ε. Δ.Ο.Υ.;
Η κινητοποίηση περιλαμβάνει:
- Κυλιόμενες, τρίωρες στάσεις εργασίας ανά Πρωτοβάθμιο Σύλλογο, οι οποίες έχουν ξεκινήσει στις 29 Απριλίου του 2025 και θα λήξουν στις 25 Ιουνίου του 2025.
- Αποχή από τη συμμετοχή σε συνεργεία προληπτικών ελέγχων εκτός ωραρίου, δηλαδή μετά τις 15:30 καθημερινά και καθ’ όλη τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου και σε ημέρες αργίας. Για παράδειγμα, η αποχή από τον προληπτικό έλεγχο της Παρασκευής, ξεκινάει από τις 15:31 και διαρκεί έως τη Δευτέρα το πρωί, όταν και ξεκινάει το κανονικό ωράριο των υπηρεσιών.
- Αποχή από τη χρήση και οδήγηση υπηρεσιακών οχημάτων. Δηλαδή οι υπάλληλοι που δεν έχουν την ειδικότητα του οδηγού απέχουν από τη χρήση και οδήγηση των υπηρεσιακών και ιδιωτικών τους οχημάτων τόσο εντός του κανονικού ωραρίου όσο και εκτός αυτού. Αν όμως το υπηρεσιακό όχημα θα οδηγηθεί από υπάλληλο με την ειδικότητα του οδηγού τότε γίνεται χρήση αυτού, εντός πάντα του κανονικού ωραρίου. Ωστόσο στην Υ.Ε.Δ.Δ.Ε., όταν το υπηρεσιακό όχημα οδηγείται από συνάδελφο με την ειδικότητα του οδηγού τότε δεν μπορεί να γίνει αποχή.
3. Πότε ξεκινάει η αποχή από τη συμμετοχή στα συνεργεία προληπτικού ελέγχου και από την οδήγηση υπηρεσιακών και ιδιωτικών οχημάτων;
Σύμφωνα με την απόφαση του Γενικού Συμβουλίου της Π.Ο.Ε. Δ.Ο.Υ., η ημερομηνία έναρξης είναι η 1η Ιουνίου του 2025.
4. Πότε λήγει η αποχή από τη συμμετοχή στα συνεργεία προληπτικού ελέγχου και από την οδήγηση και χρήση υπηρεσιακών και ιδιωτικών οχημάτων;
Για τη λήξη θα υπάρξει νέα απόφαση του Γενικού Συμβουλίου της Π.Ο.Ε. Δ.Ο.Υ. Έχει προγραμματισθεί να γίνει αξιολόγηση των κινητοποιήσεων στα τέλη του Ιουνίου, ώστε να αποφασισθεί η συνέχεια ή η περαιτέρω κλιμάκωση των κινητοποιήσεων.
5. Τι ισχύει για τις Υ.Ε.Δ.Δ.Ε.;
Για τις Υ.Ε.Δ.Δ.Ε. ισχύει μόνο η αποχή από τη χρήση και οδήγηση υπηρεσιακών και ιδιωτικών οχημάτων, λόγω του πλαισίου λειτουργίας της Υ.Ε.Δ.Δ.Ε. Με τον τρόπο αυτό ξεπερνιέται σε μεγάλο βαθμό ο σκόπελος του πλαισίου λειτουργίας τους. Με τη μη χρήση και οδήγηση οχημάτων, αν δεν υπάρχει συνάδελφος με την ειδικότητα του οδηγού, επιτυγχάνεται ο σκοπός της απεργιακής κινητοποίησης/αποχής, που δεν είναι άλλος, όπως σε κάθε απεργιακή κινητοποίηση, από την άσκηση πίεσης στον εργοδότη, προκειμένου να επιτευχθούν οι συλλογικές διεκδικήσεις των εργαζομένων. Στην περίπτωσή μας αυτό επιτυγχάνεται μέσω της προσωρινής και συλλογικής αποχής μας από μέρος της εργασίας μας, διαταράσσοντας την κανονική λειτουργία της Α.Α.Δ.Ε..
6. Τι ισχύει για ιδιαίτερες περιπτώσεις ελέγχων όπως τα μικτά συνεργεία κ.λπ.
Στις ειδικές περιπτώσεις προληπτικών ελέγχων όπως στα μικτά συνεργεία ελέγχου στα οποία συμμετέχουν και υπάλληλοι άλλων Υπηρεσιών δηλαδή υπάλληλοι του Χημείου για ελέγχους νοθευμένων ποτών, του Τελωνείου, της Αστυνομίας, των Δήμων κ.λπ., ισχύουν τα ανωτέρω. Δεν συμμετέχουμε στα συνεργεία αυτά εκτός ωραρίου, δεν κάνουμε χρήση των υπηρεσιακών και ιδιωτικών οχημάτων.
7. Τι ισχύει αν κάποιος υπάλληλος που δεν συμμετέχει στην αποχή επιλέξει να οδηγήσει υπηρεσιακό ή ιδιωτικό όχημα για την εκτέλεση υπηρεσίας;
Οι λοιποί υπάλληλοι που συμμετέχουν στην απεργιακή κινητοποίηση δεν μπαίνουν καν στο όχημα αυτό, δεν το χρησιμοποιούν με οποιοδήποτε τρόπο αφού η αποχή περιλαμβάνει και τη χρήση των οχημάτων.
8. Είναι νόμιμη η κινητοποίηση αυτή;
Υπάρχει πλήθος αποφάσεων σύμφωνα με τις οποίες τέτοιες κινητοποιήσεις είναι νόμιμες. Για τον λόγο αυτό η Π.Ο.Ε. Δ.Ο.Υ. έλαβε και την άποψη των νομικών της συμβούλων.
9. Διάφοροι στην υπηρεσία μου λένε ότι η απεργιακή κινητοποίηση δεν είναι νόμιμη. Ποιος το κρίνει τελικά;
Για την νομιμότητα ή μη μιας απεργιακής κινητοποίησης, μόνος αρμόδιος να κρίνει είναι η δικαστική εξουσία και κανείς άλλος. Μια απεργία, μέχρι να κριθεί παράτυπη, παράνομη, καταχρηστική κ.λπ., θεωρείται νόμιμη.
10. Έχω ευθύνη ως εργαζόμενος που συμμετέχω στην απεργία αυτή;
Καμία ευθύνη. Ο εργαζόμενος, ο οποίος είναι εγγεγραμμένος στον πρωτοβάθμιο σύλλογο εφοριακών, ο οποίος με τη σειρά του είναι εγγεγραμμένος στο δευτεροβάθμιο όργανο της Π.Ο.Ε. Δ.Ο.Υ., καλύπτεται από την προκήρυξη της Π.Ο.Ε. Δ.Ο.Υ. και τις διατάξεις του συνδικαλιστικού νόμου που ισχύει σήμερα.
11. Μπορεί κάποιος ιεραρχικά ανώτερός μου να μου επιβάλλει τη μη συμμετοχή στην απεργιακή κινητοποίηση;
Όχι. Σε αυτή την περίπτωση υπάρχει παρακώλυση άσκησης συνδικαλιστικών δικαιωμάτων και οι ποινές που επιβάλλονται είναι σοβαρές. Επίσης ισχύουν οι προβλέψεις του Νόμου περί εργασιακού εκφοβισμού.
12. Τι κάνω στην ανωτέρω περίπτωση;
Αναφέρω άμεσα το γεγονός στον Πρωτοβάθμιο Σύλλογο και οπωσδήποτε στην Ομοσπονδία. Κατόπιν, θα γίνουν όλες οι απαραίτητες ενέργειες από εμάς, σε συνεργασία με τον εργαζόμενο.
13. Ποια πρέπει να είναι η στάση των Προϊσταμένων των Υπηρεσιών μας;
Οι Προϊστάμενοι Τμημάτων, Δ.Ο.Υ. Υ.Ε.Δ.Δ.Ε. κ.λ.π., πρέπει να κατανοήσουν πως πρόκειται για έναν αγώνα που αφορά όλους τους συναδέλφους, άρα και αυτούς. Οι ίδιοι είναι αναλώσιμοι, όπως όλοι μας άλλωστε. Η υστεροφημία, ο σεβασμός και η υπόληψη κερδίζεται από την συμπεριφορά προς τον συνάδελφο και προς τον πολίτη και όχι από την υπακοή προς την κεντρική διοίκηση και την προσήλωση σε «στόχους» που πολλές φορές καμία σχέση έχουν με τις ανάγκες της κοινωνίας.
14. Τι πρέπει να κάνουν οι Πρωτοβάθμιοι Σύλλογοι;
Οι πρωτοβάθμιοι Σύλλογοι πρέπει να οργανώσουν τις κινητοποιήσεις με κάθε δυνατό τρόπο. Για τον λόγο αυτό καλό είναι:
- Να τυπώσουν πανό, αφίσες, ανακοινώσεις, ενημερωτικό υλικό κ.λ.π. και να είναι διαθέσιμα στις υπηρεσιακές μονάδες.
- Την ημέρα της στάσης εργασίας να έχουν φροντίσει για την εύρεση χώρου όπου θα υπάρξει σχετική ομιλία και συζήτηση για τα σχέδια της Διοίκησης. Οι Δήμοι έως τώρα παραχωρούν κλειστούς χώρους με μεγάλη προθυμία.
- Να έχουν ενημερώσει τους τοπικούς «άρχοντες» για τη στήριξη των κινητοποιήσεων με τη φυσική τους παρουσία. Προτείνεται η τηλεφωνική επικοινωνία γιατί πολλές φορές τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου δεν έχουν την ίδια επίδραση.
- Να έχουν ενημερώσει όλα τα τοπικά μέσα ενημέρωσης ώστε την ημέρα της στάσης εργασίας να βρίσκονται στους χώρους των συγκεντρώσεων. Και στην περίπτωση αυτή προτείνεται η τηλεφωνική επικοινωνία και όχι μόνο η αποστολή μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
- Να έχουν ενημερώσει Συλλόγους Λογιστών, Συμβολαιογράφων, Δικηγόρων, το Οικονομικό Επιμελητήριο, το τοπικό παράρτημα της ΑΔΕΔΥ, το τοπικό Εργατικό Κέντρο και κάθε άλλο φορέα που μπορεί να συνδράμει.
- Να έχουν μικροφωνικές συσκευές με ηχεία κ.λ.π. ή έστω ένα απλό φορητό μεγάφωνο (ντουντούκα).
- Ήδη υπάρχουν φορείς που εκδίδουν ψηφίσματα συμπαράστασης όπως και πολλοί βουλευτές που καταθέτουν ερωτήσεις στο κοινοβούλιο. Οι Σύλλογοι μπορούν να προτείνουν αντίστοιχες κινήσεις και στον τόπο τους
15. Μήπως το μοντέλο των Κέντρων που δημιουργούνται στην Ελλάδα είναι τελικά πετυχημένο;
Τα αποτελέσματα είναι γνωστά σε όλους. Στο ΚΕ.ΦΟ.Δ.Ε. Αττικής συσσωρεύθηκαν δεκάδες χιλιάδες εκκρεμή αιτήματα, τα οποία δεν ικανοποιούνταν για μήνες. Ο Διοικητής βρήκε τη λύση. Τα έστειλε όλα στην περιφέρεια, στις «ξεπερασμένες» κατ’ αυτόν Δ.Ο.Υ.. Έτσι, οι υπάλληλοι έβγαλαν το φίδι από την τρύπα και πλήρωσαν αυτοί τον αποτυχημένο σχεδιασμό και τις αποτυχημένες επιλογές του.
Στα ΕΛ.ΚΕ. η κατάσταση είναι τραγική. Δείτε το παράδειγμα των ελεγκτών της Θεσσαλονίκης που υπέγραψαν μαζικά ένα έγγραφο με τα δεκάδες προβλήματα που αντιμετωπίζουν, τα οποία είναι η κορυφή του παγόβουνου. Η Π.Ο.Ε. Δ.Ο.Υ. ήδη έχει αποστείλει πολυσέλιδο έγγραφο προς τη Διοίκηση της Α.Α.Δ.Ε. με το οποίο αναδεικνύονται τα πάρα πολλά και πολύ σοβαρά προβλήματα των ελεγκτών και των ελεγκτικών κέντρων. Ανταπόκριση φυσικά δεν έχει δοθεί από τον Διοικητή.
Οι λιποθυμίες, τα εγκεφαλικά επεισόδια, τα εργατικά ατυχήματα που δεν τα γνωρίζαμε έως τώρα, τείνουν να γίνουν σχεδόν συνηθισμένα φαινόμενα στις κεντρικοποιημένες υπηρεσίες της Αττικής. Σειρά έχουν και οι υπόλοιπες.
16. Μήπως θα πρέπει να ακούσουμε αυτά που μας λέει η Διοίκηση της Α.Α.Δ.Ε. ότι όλες οι υπηρεσίες και οι θέσεις εργασίας είναι διασφαλισμένες;
Η αξιοπιστία του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. έχει κριθεί πολλάκις στο παρελθόν. Δείτε απλά το παράδειγμα της Αττικής. Πόσες Δ.Ο.Υ. έχουν μείνει; Μάλλον καμία. Είναι οι Δ.Ο.Υ. που, σύμφωνα με αυτόν, δεν θα έκλειναν και δεν θα μετατρέπονταν σε ΓΕΦ, όπως λέγαμε στο παρελθόν και κατηγορούμασταν ως κινδυνολόγοι. Για τη διασφάλιση των θέσεων, το παράδειγμα της συγχώνευσης Κ.Ε.ΜΕ.ΕΠ. και ΚΕ.ΦΟ.ΜΕ.Π. είναι χαρακτηριστικό. Το αποτέλεσμα της συγχώνευσης ήταν η μείωση των οργανικών θέσεων κατά 130.
17. Ποια είναι η άποψη του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. για τις Δ.Ο.Υ.;
Ο Διοικητής της Α.Α.Δ.Ε. δημοσίως έχει δηλώσει ότι «οι Δ.Ο.Υ. είναι ξεπερασμένο μοντέλο». Δεν χρειάζεται περαιτέρω σχολιασμός από την πλευρά μας.
18. Ποια είναι η αποτίμηση των κινητοποιήσεων έως τώρα;
Η συμμετοχή των εργαζομένων στις κινητοποιήσεις έως τώρα είναι μαζικότατη. Σε πολλές υπηρεσίες η συμμετοχή στη στάση εργασίας έφθασε το 100%. Μαζικότατη και συγκινητική είναι και η στήριξη κάθε είδους φορέα ο οποίος γνωρίζει από πρώτο χέρι την ταλαιπωρία που υφίστανται οι πολίτες και οι τοπικές κοινωνίες από τις συνεχείς «αναδιαρθρώσεις» των μονάδων της Α.Α.Δ.Ε. και του Υπουργείου Οικονομικών.
Επίσης, σε πάρα πολλές Υπηρεσίες οι συνάδελφοι έχουν δηλώσει την πρόθεσή τους να συμμετάσχουν στην αποχή σε αντίστοιχα ποσοστά.
19. Υπάρχει άλλο σχέδιο για μετά;
Σε μια μάχη, δεν αποκαλύπτονται τα σχέδια. Σας διαβεβαιώνουμε όμως ότι ήδη έχουμε κατά νου δράσεις του επόμενου διαστήματος, αφού υπάρχει αδήριτη ανάγκη για κλιμάκωση του αγώνα.
20. Θα έχει επιτυχία η κινητοποίηση του Κλάδου;
Η επιτυχία των συγκεκριμένων κινητοποιήσεων εξαρτάται κατά μεγάλο βαθμό από τη μαζική κινητοποίηση όλων των συναδέλφων. Αυτό που έχουμε μπροστά μας αποτελεί μια πρώτης τάξεως ευκαιρία ώστε να αποδείξουμε ότι ο κλάδος έχει σφυγμό και μπορεί να διεκδικεί αυτό που του αξίζει, όπως εργασιακή ηρεμία, σταθερές και ανθρώπινες συνθήκες εργασίας και βεβαίως βελτίωση των αμοιβών μας.
Παράρτημα Ι
Ζητήματα σχετικά με την οδήγηση και χρήση οχημάτων για την εκτέλεση της υπηρεσίας μας
Στον παρόντα επικαιροποιημένο οδηγό, θεωρούμε πως οφείλουμε να αναφέρουμε το θεσμικό πλαίσιο που ισχύει για την οδήγηση και χρήση υπηρεσιακών οχημάτων, ώστε οι συνάδελφοι να λάβουν γνώση για ζητήματα που πιθανώς αγνοούσαν καθώς και τους σοβαρούς νομικούς, ασφαλιστικούς και εργασιακούς κινδύνους που απορρέουν από την εν λόγω δραστηριότητα.
Οι υπάλληλοι υποχρεούμαστε να εκτελούμε τα καθήκοντά μας με ευσυνειδησία και αμεροληψία χωρίς ωστόσο να προβλέπεται υποχρέωση ανάληψης καθηκόντων που υπερβαίνουν το αντικείμενο της θέσης μας χωρίς ανάλογη αποζημίωση ή αναγνώριση. Η οδήγηση υπηρεσιακών οχημάτων δεν αποτελεί μέρος των τυπικών καθηκόντων μας και εκθέτει τον οδηγό και τους συνεπιβάτες σε κινδύνους όπως τροχαία ατυχήματα, σωματικές βλάβες ή υλικές ζημιές, χωρίς καμία πρόβλεψη για πρόσθετη αμοιβή ή αποζημίωση για την ανάληψη αυτών των κινδύνων.
Η κατοχή άδειας οδήγησης δεν ήταν ούτε απαραίτητο τυπικό προσόν ούτε μοριοδοτούνταν σαν πρόσθετο προσόν στην προκήρυξη για την κάλυψη της θέσης που κατέχουμε.
Τα κρίσιμα ζητήματα είναι, κατά τη γνώμη μας, τα παρακάτω:
1. Παραβίαση της αρχής της ίσης μεταχείρισης και δίκαιης αμοιβής
Η ανάθεση καθήκοντος οδήγησης υπηρεσιακού οχήματος χωρίς αντίστοιχη αποζημίωση, συνιστά καταστρατήγηση της αρχής της αναλογικής ανταμοιβής και της χρηστής διοίκησης.
2. Νομικοί κίνδυνοι και προσωπική ευθύνη του οδηγού
Σύμφωνα με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Ν. 2696/1999), ο οδηγός φέρει προσωπική ευθύνη για τυχόν ατυχήματα, παραβάσεις και ζημίες που προκληθούν κατά τη χρήση του οχήματος.
Επιπλέον:
- Ο οδηγός καθίσταται υπεύθυνος για την ασφαλή μεταφορά των συνεπιβατών του και φέρει ευθύνη για τη ζωή και τη σωματική ακεραιότητα των συναδέλφων του.
- Σε περίπτωση τροχαίου ατυχήματος με σωματικές βλάβες ή θάνατο συνεπιβάτη, ενδέχεται να προκύψουν ποινικές ευθύνες (Ποινικός Κώδικας, άρθρα 302 – Ανθρωποκτονία από αμέλεια, 314 – Σωματική βλάβη από αμέλεια).
- Το άρθρο 922 του Αστικού Κώδικα καθορίζει την αστική ευθύνη του οδηγού για αποζημίωση τρίτων σε περίπτωση πρόκλησης ζημιάς ή τραυματισμού.
3. Ασφαλιστική κάλυψη κρατικών οχημάτων και οικονομική ευθύνη οδηγού
Σύμφωνα με το ισχύον νομικό πλαίσιο (Π.Δ. 237/1986 - Κώδικας Υποχρεωτικής Ασφάλισης Οχημάτων), τα κρατικά οχήματα εξαιρούνται από την υποχρεωτική ασφάλιση αστικής ευθύνης. Αυτό συνεπάγεται ότι:
- Σε περίπτωση ατυχήματος, δεν υπάρχει ιδιωτική ασφαλιστική κάλυψη για υλικές ζημιές ή τραυματισμούς τρίτων. Οι απαιτήσεις αποζημίωσης κατά του Δημοσίου ικανοποιούνται από το Δημόσιο, συχνά μετά από χρονοβόρες διαδικασίες.
- Το Δημόσιο μπορεί να αξιώσει αποζημίωση από τον οδηγό, εφόσον κριθεί ότι το ατύχημα οφείλεται σε βαριά αμέλεια ή δόλο, βάσει του άρθρου 38 του Ν. 3528/2007 (Δημοσιοϋπαλληλικός Κώδικας), που προβλέπει την υποχρέωση αποκατάστασης ζημίας εις βάρος του Δημοσίου.
- Οδηγός που κριθεί υπαίτιος τροχαίου ατυχήματος ενδέχεται να διωχθεί ατομικά και να βρεθεί αντιμέτωπος με προσωπικές αγωγές τρίτων, με οικονομικές και νομικές επιπτώσεις.
- Δεν καλύπτεται η νομική προστασία του οδηγού για έξοδα υπεράσπισης σε δικαστικές διαδικασίες, εφόσον δεν υπάρχει σχετική πρόβλεψη από την Υπηρεσία.
- Το ατύχημα μπορεί να οδηγήσει σε Ένορκη Διοικητική Εξέταση ή και πειθαρχικές κυρώσεις κατά του οδηγού, αν κριθεί ότι υπήρξε αμέλεια ή πλημμελής εκτέλεση καθηκόντων.
- Δεν παρέχεται κάλυψη για προσωπική αποζημίωση του οδηγού σε περίπτωση τραυματισμού του ιδίου.
4. Παλαιότητα υπηρεσιακών οχημάτων
Ο στόλος των υπηρεσιακών οχημάτων είναι απαρχαιωμένος καθώς πολλές φορές πρόκειται για οχήματα ηλικίας πλέον των είκοσι ετών, που έχουν διανύσει εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα και σε αρκετές περιπτώσεις έχουν ελλιπή συντήρηση.
5. Παραβίαση των όρων εργασίας και υπερωριακής απασχόλησης
Δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για αποζημίωση της αυξημένης ευθύνης για τη μεταφορά συναδέλφων ή μετακινήσεων εκτός έδρας.
Η νέα νομοθεσία Περί Ελέγχου των Ωρών Οδήγησης και Ανάπαυσης των Οδηγών Ορισμένων Οχημάτων και η νομοθεσία Περί της Οργάνωσης του Χρόνου Εργασίας των Εκτελούντων Κινητές Δραστηριότητες Οδικών Μεταφορών, καθορίζουν με σαφήνεια τα διαλείμματα, τον χρόνο εργασίας, την νυκτερινή εργασία και την περίοδο οδήγησης των οδηγών λεωφορείων, με στόχο την ασφαλή μεταφορά επιβατών. Με βάση τις νομοθεσίες αυτές, οι οδηγοί πρέπει να ξεκουράζονται για 45 λεπτά μετά από 4,5 ώρες οδήγησης ή να έχουν τουλάχιστον 2 διαλείμματα, με το πρώτο από αυτά για διάρκεια 15 λεπτών και το δεύτερο για 30 λεπτά. Όσον αφορά δε τη διάρκεια της ανάπαυσης, θα πρέπει εντός 24 ωρών να τηρούνται 11 ώρες ανάπαυσης, οι οποίες επ’ ουδενί δεν τηρούνται κατά τα υπηρεσιακά τριήμερα και τετραήμερα εκτός έδρας.
Παράρτημα ΙΙ
Συσχετισμός των κινητοποιήσεων με τα μισθολογικά θέματα
Στο ερώτημα αρκετών αν οι κινητοποιήσεις αυτές σχετίζονται με τα μισθολογικά και λοιπά θέματα, θέλουμε να επισημάνουμε τα παρακάτω:
Στο Γενικό Συμβούλιο της Π.Ο.Ε. Δ.Ο.Υ. της 06/02/2025, η Συνεργασία Ανεξάρτητων Σχημάτων είχε υποβάλει έγγραφη πρόταση ώστε στα αιτήματα των κινητοποιήσεων να συμπεριλαμβάνονται και οι μισθολογικές διεκδικήσεις, κάτι το οποίο όμως δεν ψηφίσθηκε.
Παρόλα αυτά, θεωρούμε ότι οι κινητοποιήσεις αυτές απέκτησαν άλλη δυναμική και άμεσο συσχετισμό με τις μισθολογικές και λοιπές απαιτήσεις μας.
Η έως τώρα επιτυχία των στάσεων εργασίας, των κινητοποιήσεων με τους τοπικούς φορείς κ.λπ. και κυρίως η επικείμενη αποχή από τον προληπτικό έλεγχο και την οδήγηση οχημάτων, αύξησε σημαντικά και τη δύναμή μας για να διεκδικήσουμε αύξηση των αμοιβών που αντιστοιχούν σε κάθε περίγραμμα θέσης εργασίας, θέσπιση ειδικών αμοιβών για τη διενέργεια προληπτικών ελέγχων, αύξηση στο ύψος των αποζημιώσεων υπερωριακής απασχόλησης, αυξήσεις στο κίνητρο επίτευξης στόχων (bonus) κ.λπ. ώστε οι αμοιβές μας να προσεγγίσουν αυτές του μέσου όρου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Θυμίζουμε ότι αυτές που λαμβάνουμε σήμερα βρίσκονται κάτω και από το επίπεδο της Βουλγαρίας, η οποία αποτελούσε διαχρονικά παράδειγμα προς αποφυγή και η ανάγκη για αναπροσαρμογή των αποδοχών μας είναι επιτακτική.
Ακόμα περισσότερο, η επιτυχία τους επίσης αύξησε σημαντικά και τη δύναμή μας για να διεκδικήσουμε βελτίωση των συνθηκών εργασίας, παύση της εκχώρησης αντικειμένων στον ιδιωτικό τομέα και άλλα ζητήματα στα οποία έως τώρα η Διοίκηση της Α.Α.Δ.Ε. δείχνει την παντελή της αδιαφορία.
Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι ήδη πραγματοποιήθηκε συνάντηση με τον Διευθυντή του Γραφείου του Υπουργού Οικονομικών για το ζήτημα των οικονομικών μας αιτημάτων και επίκειται νέα συνάντηση και με τον Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε.
Συνεπώς θεωρούμε πως είναι αυτονόητη και απαραίτητη η συμμετοχή όλων μας στην αποχή από τον προληπτικό έλεγχο εκτός ωραρίου και στην αποχή από την οδήγηση και χρήση υπηρεσιακών και ιδιωτικών οχημάτων.