Θέμα: Η δομική αποτυχία του ΚΕ.ΦΟ.Δ.Ε. Αττικής και οι επιπτώσεις της στη λειτουργία της Φορολογικής Διοίκησης
Αξιότιμοι κυρίες και κύριοι Βουλευτές,
Με την έναρξη λειτουργίας του Κέντρου Φορολογικών Διαδικασιών και Εξυπηρέτησης (ΚΕ.ΦΟ.Δ.Ε.) Αττικής τον Ιούνιο του 2024, έπειτα από τη συγχώνευση είκοσι έξι Δ.Ο.Υ. της Αττικής σε μία ενιαία δομή, αποκαλύφθηκαν σοβαρές δυσλειτουργίες του νέου κεντρικοποιημένου φορολογικού μοντέλου της Α.Α.Δ.Ε. Η υπερσυγκέντρωση αρμοδιοτήτων, η υποστελέχωση και η ψηφιακή γραφειοκρατία οδήγησαν σε έντονη συμφόρηση, καθυστερήσεις και διαμαρτυρίες από επαγγελματικούς φορείς, οι οποίες έφτασαν μέχρι τη Βουλή.
Αν και αρχικά αποδόθηκαν ευθύνες στις εκκρεμότητες των πρώην Δ.Ο.Υ., η Διοίκηση της Α.Α.Δ.Ε. διαβεβαίωσε στον δημόσιο λόγο της, ότι η κατάσταση θα εξομαλυνθεί μέσω της αναδρομολόγησης 35.000 αιτημάτων, κυρίως του Τμήματος Μητρώου, σε Δ.Ο.Υ. της υπόλοιπης χώρας τα οποία και ολοκληρώθηκαν μέχρι το τελευταίο. Ωστόσο, ένα χρόνο μετά, στις 2 Σεπτεμβρίου του 2025, η γνωμοδότηση του Υπηρεσιακού Συμβουλίου για υποχρεωτική απόσπαση εξήντα πέντε υπαλλήλων από άλλες υπηρεσίες για έναν ολόκληρο χρόνο αποδεικνύει ότι το πρόβλημα όχι μόνο δεν επιλύθηκε, αλλά έχει παγιωθεί ως νέα «κανονικότητα».
Η εν λόγω απόφαση έρχεται σε συνέχεια προηγούμενων αποσπάσεων, που έλαβαν χώρα τον Δεκέμβριο του 2024 (35 υπάλληλοι) και τον Φεβρουάριο του 2025 (15 υπάλληλοι), επιβεβαιώνοντας την αδυναμία της Διοίκησης να διαχειριστεί αποτελεσματικά το εγχείρημα. Αντί να ενισχυθεί το ΚΕ.ΦΟ.Δ.Ε. με νέο προσωπικό, όπως επιτάσσει η σοβαρότητα της κατάστασης, παρατηρείται συστηματική αποψίλωση του δυναμικού του μέσω μετακινήσεων και των γνωστών «εξυπηρετήσεων» ενώ ακόμα και υπάλληλοι που αιτούνται μετάθεση στην Αττική δεν τοποθετούνται στο ΚΕ.ΦΟ.Δ.Ε.
Επιπλέον, η επιλογή μικρού και ακατάλληλου κτιρίου καθώς και η θεσμοθέτηση και ο προγραμματισμός οργανικών θέσεων που δεν ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες, καταδεικνύουν την ελλιπή προετοιμασία και την αποτυχία κεντρικού στρατηγικού σχεδιασμού. Οι αποσπάσεις, όταν δεν είναι περιορισμένες και στοχευμένες, δημιουργούν περισσότερα προβλήματα απ’ όσα επιλύουν, γεγονός που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις και επιστολές από συλλόγους εργαζομένων, ακόμη και φιλοκυβερνητικούς. Για παράδειγμα η επιστολή του δεύτερου σε μέγεθος συλλόγου εφοριακών της χώρας περιγράφει με λεπτομέρειες τις προσχηματικές διαδικασίες νομιμότητας ενάντια σε κάθε λογική χρηστής διοίκησης.
Κατόπιν αυτών, τίθενται κρίσιμα ερωτήματα:
- Ποιες είναι οι «έκτακτες υπηρεσιακές ανάγκες» που δικαιολογούν την απόσπαση εξήντα πέντε υπαλλήλων, όταν δεν υπάρχουν αντίστοιχες κενές οργανικές θέσεις στο ΚΕ.ΦΟ.Δ.Ε. Αττικής;
- Πώς αιτιολογείται η ανάγκη ενίσχυσης του Τμήματος Μητρώου ΚΕ.ΦΟ.Δ.Ε., όταν ήδη από τον Σεπτέμβριο του 2024 τα αιτήματα του ΚΕ.ΦΟ.Δ.Ε. Αττικής αναδρομολογούνται σε άλλες Δ.Ο.Υ. και Υ.Φ.Ε.;
- Ποια είναι η επιτυχία του εγχειρήματος της κεντρικοποίησης των υπηρεσιών όταν αυτή αντί να επιλύει προβλήματα δημιουργεί συνεχώς νέα και μεγαλύτερα, τα οποία ταλαιπωρούν τους πολίτες και κλονίζουν την ομαλή λειτουργία των φορολογικών υπηρεσιών;
- Ποιος έχει την ευθύνη για τα προβλήματα που θα μετακυληθούν στις Δ.Ο.Υ. για να θεραπευτεί το πρόβλημα στο ΚΕ.ΦΟ.Δ.Ε. Αττικής, το οποίο είναι αποκλειστικό δημιούργημα του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε.;
- Για ποιόν λόγο γίνονται οι δεκάδες «χαριστικές» μετακινήσεις σε κεντρικές υπηρεσίες που κατά κοινή ομολογία δεν έχουν αυξημένες υπηρεσιακές ανάγκες αντί οι υπάλληλοι αυτοί να τοποθετηθούν σε μονάδες που σχετίζονται με την εξυπηρέτηση του πολίτη και διαπιστωμένα έχουν έλλειψη προσωπικού;
- Γιατί να πληρώσουν οι εργαζόμενοι των Δ.Ο.Υ. της περιφέρειας τα προβλήματα που δημιουργούνται σε αυτές από την αποχώρηση - απόσπαση εργαζομένων;
- Πόσο έχει στοιχίσει στους φορολογούμενους, μέχρι σήμερα το εγχείρημα του «μετασχηματισμού» των φορολογικών υπηρεσιών για κόστη ενοικίασης κτιρίων, ανακαινίσεων αυτών, για τη δημιουργία και στελέχωση νέων Διευθύνσεων που δεν υπήρχαν, για αμοιβές ιδιωτικών παρόχων υπηρεσιών - συνήθως με απευθείας αναθέσεις κ.λπ.;
- Μήπως εν τέλει επιχειρείται εν κρυπτώ και σταδιακά η διάλυση των Περιφερειακών Δ.Ο.Υ. και η επιβολή ενός νέου μοντέλου κεντρικοποίησης, παρά τις πρόσφατες κινητοποιήσεις εργαζομένων και φορέων που έλαβαν μεγάλη δημοσιότητα και απέτρεψαν αντίστοιχες εξελίξεις;
Η κατάσταση απαιτεί άμεση πολιτική παρέμβαση. Η όποια αξιοπιστία της φορολογικής διοίκησης και η εξυπηρέτηση των πολιτών δεν μπορεί να στηρίζεται σε πρόχειρες λύσεις και μεταθέσεις ευθυνών στις πλάτες των εργαζομένων.
Ζητάμε από τα πολιτικά κόμματα και τους εκπροσώπους του Κοινοβουλίου να αναλάβουν πρωτοβουλίες ώστε αφενός μεν να μπει ένα τέλος στους πειραματισμούς της Διοίκησης, που μόνο προβλήματα δημιουργεί αφετέρου δε να ενισχυθούν οι υπηρεσίες με μόνιμο προσωπικό, κατάλληλες υποδομές και να ακουστούν οι απόψεις των εργαζομένων.