logo SAS

22 Οκτωβρίου 2025

Θέμα: Ενημερωτικό Σημείωμα για το Γενικό Συμβούλιο της 08ης/10/2025


Εκτιμώμενος χρόνος ανάγνωσης: 3 λεπτά


Στις 8 Οκτωβρίου 2025 πραγματοποιήθηκε συνεδρίαση του Γενικού Συμβουλίου, η οποία διεξάχθηκε σε κλίμα συνεννόησης και σύγκλισης και κατέληξε σε σημαντικές αποφάσεις που είναι επιβεβλημένη ανάγκη να υλοποιηθούν το επόμενο διάστημα.

Κατά γενική ομολογία, το μείζον πρόβλημα που απασχολεί τον κλάδο είναι το οικονομικό, με τη μείωση της αγοραστικής μας δύναμης και τη στασιμότητα των μισθών να έχει φέρει τους συναδέλφους σε αδιέξοδο.

Σε αυτήν την βάση ψηφίστηκε ομόφωνα πρόταση της ΣΑΣ για άμεση συνάντηση με τον Υπουργό Οικονομικών με βασικό αίτημα πραγματικές αυξήσεις στους μισθούς μας ως έμπρακτη αναγνώριση του έργου μας.

Συνεχώς οι οικονομικές μας διεκδικήσεις προσκρούουν στην προσχηματική επίκληση από την πολιτική ηγεσία του στενού δημοσιονομικού περιθωρίου. Για το λόγο αυτό κατατέθηκε τεκμηριωμένη πρόταση που βασίζεται στις ψηφισμένες συνεδριακές μας αποφάσεις, που αφορούν τον αναδιανεμητικό χαρακτήρα του κρατικού μηχανισμού, καθώς και σε στοιχεία που αποδεικνύουν ότι υπάρχουν τεράστια ανείσπρακτα έσοδα λόγω υποστελέχωσης και ελλιπών ελέγχων σε κρίσιμα φορολογικά αντικείμενα (π.χ. φορολογία κεφαλαίου, μεγάλου πλούτου). Ζητήματα που πρέπει να τεθούν είναι τα εξής:

- Η ανάδειξη ανισοτήτων στις αμοιβές και στα επιδόματα συγκριτικά με άλλους κλάδους του Δημοσίου (λ.χ. υπάλληλοι Υπ. Άμυνας, Αρχής για το Ξέπλυμα Μαύρου Χρήματος, ΣΕ.ΠΕ.),

- Οι αδικίες και τα προβλήματα του Ειδικού Μισθολογίου της Α.Α.Δ.Ε.,

- Η μείωση της μισθολογικής δαπάνης στην Α.Α.Δ.Ε. και στο Υπ. Οικονομικών, όπως σημειώνεται τα τελευταία χρόνια, κατά αναλογία με την αύξηση των φορολογικών εσόδων το ίδιο διάστημα,

- Οι στρεβλώσεις του νέου νομοσχεδίου για την προσωπική διαφορά στο Δημόσιο που περικόπτει τις μισθολογικές ωριμάνσεις και τις προαγωγές λόγω προωθημένης μισθολογικής εξέλιξης (ζήτημα που παρουσίασε η ΑΚΕ).

Ψήφιση πρότασης για τα προβλήματα του ελέγχου

Η Διοίκηση αρνείται να αναγνωρίσει την οριακή κατάσταση στον έλεγχο και στα υπόλοιπα τμήματα. Για το λόγο αυτό αποφασίστηκε, μετά από πρόταση της ΣΑΣ, να συνταχθεί κείμενο προς υπογραφή από τους ελεγκτές με σκοπό να σταλεί στις αρμόδιες Διευθύνσεις και τα πολιτικά κόμματα ώστε να αποτελέσουν βάση συζήτησης και αναζήτησης λύσεων.

Κατά πλειοψηφία ψηφίστηκε η πρόταση της ΣΑΣ για τεκμηριωμένη απάντηση στον Διοικητή

Στην πρόσφατη συνάντηση ο Διοικητής απέφυγε να δώσει εξηγήσεις για τη σκοπιμότητα της απόφασης ΠΟΛ.1209/2017, που φέρει την υπογραφή του και διευκολύνει τη μεταφορά κερδών πολυεθνικών εκτός Ελλάδας, ενώ απαίτησε από τον Γενικό Γραμματέα της Ομοσπονδίας να ανακαλέσει δημόσιες δηλώσεις του που υπερασπίζονταν συνεδριακές αποφάσεις της ΠΟΕ-ΔΟΥ. Η ΔΑΚΕ και η ΔΗΣΣΥΕ καταψήφισαν χωρίς να παρουσιάσουν κανένα δομημένο επιχείρημα. (Η σχετική απόφαση επισυνάπτεται ως κρίσιμη για την κατανόηση του θεσμικού προβλήματος.)

Καταγγελία του Διοικητή στην ΑΔΕΔΥ και στη Βουλή για το έγγραφο ΔΔΑΔ Α 1060445 ΕΞ 2025 που αφορά την παρεμπόδιση συνδικαλιστικής δράσης.

Η πρόταση της ΣΑΣ, που ψηφίστηκε με την πλειοψηφία των ΔΑΣ και ΑΚΕ, αφορά τον περιορισμό των συνδικαλιστικών ελευθεριών και την αυθαίρετη ιεράρχηση από την Διοίκηση των καταστατικών οργάνων της Ομοσπονδίας, παραβιάζοντας το άρθρο 18 του Ν.1264/1982 και οδηγώντας σε θεσμική εκτροπή. Η παρέμβαση αυτή που έγινε κατά την διάρκεια των κινητοποιήσεων και πριν την έναρξη της αποχής από τον προληπτικό έλεγχο είχε προφανή στόχο την αποδυνάμωση των μαχόμενων συνδικαλιστών

Διαμαρτυρία για την μισθολογική ενσωμάτωση των υπαλλήλων του ΣΔΟΕ.

Με τις χειρότερες όρους ξεκίνησε η διαδικασία ένταξης του ΣΔΟΕ στην ΑΑΔΕ. Είναι δε, ενδεικτικό ότι τέσσερις φορές μέσα σε λίγες μέρες, τροποποιήθηκαν τα κριτήρια για την συμπλήρωση των απογραφικών για τις περαιωμένες υποθέσεις του ελέγχου, προλειαίνοντας το έδαφος για την μισθολογική υποβάθμιση και μη αναγνώριση defacto της προϋπηρεσίας όλων των υπαλλήλων στο ΣΔΟΕ (ελεγκτών και μη). Ψηφίστηκε διαμαρτυρία που κατατέθηκε από την ΔΑΣ, η οποία δεν στηρίχθηκε από ΔΑΚΕ και ΔΗΣΣΥΕ.

Άλλες αποφάσεις και διαπιστώσεις

Αναγνωρίστηκε η ανάγκη αλλαγής νομικού συμβούλου σε μία περίοδο όπου η νομική υπεράσπιση των συναδέλφων από τις αυθαιρεσίες της Διοίκησης πρέπει να είναι άμεση και αποτελεσματική. · Ανανεώθηκε, για ακόμη μία φορά, από την Ομοσπονδία η στήριξη στα αιτήματα των υπαλλήλων καθαριότητας και των επιμελητών για την καταχρηστική συμπεριφορά του διοικητή σε ζητήματα μετατάξεων, παρουσία αντιπροσωπίας τους. · Συμφωνήθηκε η αξιοποίηση των ψηφισμάτων, υπογραφών και παρεμβάσεων που έχουν σταλεί από πρωτοβάθμια σωματεία στην Ομοσπονδία στο πλαίσιο των προηγούμενων κινητοποιήσεων. · Επιβεβαιώθηκε η σημασία των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, με ανάγκη προετοιμασίας και συναίνεσης.

Το κρίσιμο σημείο, ενόψει της πιθανής συνάντησης με τον Υπουργό, είναι η καθολική πίεση που πρέπει να ασκηθεί από την βάση σε όλες τις παρατάξεις ώστε να δράσουν

Το πιο σημαντικό είναι να αισθανθούν, τόσο η Διοίκηση της ΑΑΔΕ όσο και το Υπουργείο, την αγανάκτηση των εργαζομένων. Η δυσαρέσκειά μας πρέπει να μετατραπεί σε πολιτικό κόστος, καθώς, όπως φαίνεται, μόνο τότε θα υπάρξει ουσιαστική ανταπόκριση. Η μαζικότητα και η ενότητα είναι το μόνο αντίβαρο στην υπονόμευση που επιχειρείται υπόγεια και εκ των έσω. Η Ομοσπονδία οφείλει να δώσει δημοσιότητα στα προβλήματα που επηρεάζουν την κοινωνία και, αν χρειαστεί, να προχωρήσει σε: · Καθολική αποχή από υπερεργασία και υπερωρίες, · Αποχή από εργασία εκτός ωραρίου, · Μη χρήση υπηρεσιακών οχημάτων, · Οποιαδήποτε άλλη μορφή πίεσης αποφασιστεί συλλογικά. Γι’ αυτό το επόμενο διάστημα, εντός των συνελεύσεων των πρωτοβάθμιων σωματείων πρέπει να δοθεί σαφές μήνυμα ότι:

Απαιτούμε αποφασιστικότητα και ενεργοποίηση όλων στην πίεση προς τον Υπουργό και την Διοίκηση της ΑΑΔΕ.


(Επισύναψη Ενημερωτικού)
ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΡΟΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗ
ΚΑΤΑΤΕΘΗΚΕ ΚΑΙ ΨΗΦΙΣΤΗΚΕ ΚΑΤΑ ΠΛΕΙΟΨΗΦΊΑ ΑΠΟ ΤΟ ΓΣ 8-10-2025


Εκτιμώμενος χρόνος ανάγνωσης: 4 λεπτά


Θέμα: Απάντηση σε τοποθέτηση του Διοικητή στην δια ζώσης συνάντηση στις 26.9.2025 μεταξύ Διοίκησης ΑΑΔΕ και ΠΟΕ ΔΟΥ για Συνεδριακή απόφαση σχετική με την ΠΟΛ.1209/2017
Προς τον Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων
Θέμα: Αίτημα διευκρινίσεων σχετικά με την ΠΟΛ.1209/2017 και τις θεσμικές της προεκτάσεις
Αξιότιμε κύριε Διοικητά,
Αναφορικά με την προφορική σας τοποθέτηση για την ΠΟΛ.1209/2017 — έστω και με καθυστέρηση — στο πλαίσιο της συνάντησης μεταξύ Εκτελεστικής Επιτροπής και Διοίκησης, καθώς και για την επισήμανση ότι η εν λόγω εγκύκλιος εκδόθηκε κατόπιν αλληλογραφίας και συμφωνίας με Εισαγγελικές Αρχές, θα θέλαμε να εκφράσουμε τον θεσμικό προβληματισμό μας.


Αρχικά, θα εκτιμούσαμε ιδιαίτερα τη θεσμική σας άποψη ως προς το κατά πόσο η συμφωνία με Εισαγγελικές Αρχές, στο πλαίσιο έκδοσης διοικητικής εγκυκλίου, συνιστά πρακτική που εδράζεται σε προβλεπόμενες διαδικασίες. Το ζήτημα αγγίζει τις τρεις διακριτές εξουσίες του Συντάγματος — νομοθετική, εκτελεστική και δικαστική — και αφορά ρυθμίσεις με σημαντικές κοινωνικές και δημοσιονομικές προεκτάσεις, που δεν έχουν κυρωθεί με νόμο από τη Βουλή των Ελλήνων.


Ζητήσατε επιτακτικά από τον Γενικό Γραμματέα της Ομοσπονδίας να ανακαλέσει δημόσιες αναφορές σχετικά με την ΠΟΛ.1209/2017, χωρίς όμως να είναι θεσμικά εφικτό να του κοινοποιηθούν τα σχετικά έγγραφα ή να του υποδειχθεί ο τρόπος με τον οποίο μπορεί να λάβει γνώση της αλληλογραφίας με τις Εισαγγελικές Αρχές και της τεκμηρίωσης που συνοδεύει τη συμφωνία επί του σχεδίου της εγκυκλίου. Η θέση ότι είναι αναρμόδιος να λάβει γνώση ενισχύει την ανάγκη για θεσμική αποσαφήνιση.

Επιπλέον, θα ήταν χρήσιμο για την κατανόηση των πραγματικών προθέσεών σας να ληφθούν υπόψη τα εξής: Στο άρθρο 79 «Εγκλήματα φοροδιαφυγής» του ν.5104/2024 ορίζεται ότι: «1. Έγκλημα φοροδιαφυγής διαπράττει όποιος με πρόθεση: α) προκειμένου να αποφύγει την πληρωμή φόρου εισοδήματος, Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝ.Φ.Ι.Α.) ή Ειδικού Φόρου Ακινήτων (Ε.Φ.Α.), αποκρύπτει από τα όργανα της Φορολογικής Διοίκησης φορολογητέα εισοδήματα από οποιαδήποτε πηγή ή περιουσιακά στοιχεία, ιδίως:
i. παραλείποντας να υποβάλει δήλωση ή
ii. υποβάλλοντας ανακριβή δήλωση ή
iii. καταχωρίζοντας στα λογιστικά αρχεία εικονικές (ολικά ή μερικά) δαπάνες ή
iv. επικαλούμενος στη φορολογική δήλωση τέτοιες δαπάνες, ώστε να μην εμφανίζεται φορολογητέα ύλη ή να εμφανίζεται αυτή μειωμένη.
Στο άρθρο 79 ν.5104/2024 το αξιόποινο θεμελιώνεται στη «με πρόθεση απόκρυψη». Δεν υπάρχει ρητή πρόβλεψη εξαίρεσης για τις διαφορές φόρου που προκύπτουν από προσαρμογές στις ενδοομιλικές συναλλαγές. Η εξαίρεση αυτή εμφανίζεται ερμηνευτικά στην ΠΟΛ.1209/2017. Οι ερμηνευτικές εγκύκλιοι είναι εσωτερικές πράξεις: δεσμεύουν τη Διοίκηση, αλλά όχι τα δικαστήρια/τρίτους, και δεν μπορούν να προσθέσουν ή να αφαιρέσουν κανόνα δικαίου. Άρα, δεν αίρουν από μόνες τους το αξιόποινο.
Στο ποινικό δίκαιο ισχύει αυστηρά η αρχή νομιμότητας: η ποινική απαξία πρέπει να προκύπτει από τον νόμο, με προβλεψιμότητα και σαφήνεια. Εγκύκλιοι δεν αρκούν για να καθορίσουν τα όρια του εγκλήματος. Επειδή οι εγκύκλιοι δεσμεύουν τη Φορολογική Διοίκηση και, εν προκειμένω, δεν υποβάλλονται μηνυτήριες αναφορές αποκόπτεται η ποινική διαδικασία.


Ακόμα, σας παραθέτουμε τις παρακάτω τρεις παρατηρήσεις:
(α) η διαφορά φόρου που προκύπτει από διασυνοριακές συναλλαγές πολυεθνικών ομίλων έχουν μεγάλη δημοσιονομική επίπτωση στη χώρα μας. Χαρακτηριστικές είναι οι πρόσφατες δηλώσεις του υπουργού Ανάπτυξης Τάκη Θεοδωρικάκου ότι «Δεν μπορεί σε ένα τζίρο 12 δισ. ευρώ να δουλεύουν με κέρδος μόλις 1,5% τα σούπερ μάρκετ». Το αποτέλεσμα αυτό συνδέεται στενά με την εγκύκλιο ΠΟΛ.1209/2017, η οποία είναι με την υπογραφή του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε.. Η αναφορά σας στη συλλογικότητα της διαδικασίας για την έκδοση της εγκυκλίου είναι απολύτως σεβαστή, με την επιφύλαξη ότι η ευθύνη της υπογραφής δεν μπορεί να θεωρείται συλλογική, αλλά όπως συμβαίνει για τους υπαλλήλους, πρέπει να είναι διοικητικά προσδιορίσιμη.


(β) η εγκύκλιος εξαιρεί de facto και την περίπτωση της ενδοομιλικής τιμολόγησης/τεκμηρίωσης που λειτούργησε ως όχημα απόκρυψης φορολογητέας ύλης με πρόθεση, όπως ενδεικτικά:
− ανυπόστατες χρεώσεις (management fees/royalties χωρίς ουσία, services χωρίς παροχή) που δεν “περνούν” το benefits test κατά OECD,
− παραπλανητικά στοιχεία στον φάκελο τεκμηρίωσης (π.χ. selective disclosure, data sampling manipulation),
− σκόπιμη χειραγώγηση τιμών πολύ εκτός arm’s length χωρίς οικονομικό/λειτουργικό έρεισμα, σε συνδυασμό με εσωτερικά στοιχεία (emails, policies) που δείχνουν στόχο απόκρυψης ελληνικής φορολογητέας ύλης.


(γ) Η εγκύκλιος αδρανοποιεί τα ποινικά κατώφλια του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, που προσδιορίζουν το ύψος των διαφορών φόρου για την έναρξη ποινικής διαδικασίας (π.χ. €100.000 στον φόρο εισοδήματος). Σε αντίθεση με ανεπτυγμένες χώρες (Γερμανία, Ιταλία, Μ. Βρετανία), πολλές οικονομίες — όπως Ισπανία, Γαλλία, Πολωνία, Ουγγαρία — εντάσσουν τις ενδοομιλικές συναλλαγές στο ποινικό πλαίσιο, λόγω της κυριαρχίας αλλοδαπών επιχειρήσεων και του κινδύνου μεταφοράς κερδών. Στην Ελλάδα, οι πρακτικές αυτές έχουν μετρήσιμη επίπτωση στις τιμές αγαθών και υπηρεσιών, επιβαρύνοντας το πραγματικό εισόδημα των μισθωτών και εντείνοντας την ακρίβεια.


Εν κατακλείδι, είναι θεσμικά προτιμότερο για πλήρη ασφάλεια δικαίου να υπάρχει ρητή νομοθετική διάταξη στο άρθρο 79 του ΚΦΔ, η οποία να προσδιορίζει εάν και σε ποιο βαθμό οι ενδοομιλικές συναλλαγές που οδηγούν σε προσαρμογή της φορολογικής βάσης δεν συνιστούν «απόκρυψη» και, κατ’ επέκταση, ποινικό αδίκημα, καταργώντας την ΠΟΛ.1209/2017.

Προς τούτο επισυνάπτεται η Συνεδριακή απόφαση της ΠΟΕ-Δ.Ο.Υ., ως αποτέλεσμα μιας συντεταγμένης συνδικαλιστικής δράσης που επιδιώκει οι ποινές να αποτελούν εργαλείο προστασίας της κοινωνικής συνοχής και της ισονομίας, καθώς μέσα από το πλαίσιο που έχετε διαμορφώσει το Κράτος στερείται πόρους για δημόσια αγαθά — Υγεία, Παιδεία, Υποδομές και παροχές των δημόσιων υπαλλήλων που με βάση την Eurostat είναι οι φτωχότεροι στην Ευρώπη. Η ατιμωρησία ενισχύει την ανισότητα, υπονομεύει την εμπιστοσύνη στους θεσμούς και επιβαρύνει τους μικρούς και μεσαίους φορολογούμενους.


Για όλους τους παραπάνω λόγους, τα ζητήματα αυτά έχουν ενεργοποιήσει τη συνδικαλιστική μας αγωνία, όπως προβλέπεται από το συνταγματικά κατοχυρωμένο καταστατικό μας και έχουν αποτυπωθεί με σαφήνεια στις συνεδριακές αποφάσεις της Ομοσπονδίας. Οι παρεμβάσεις του Γενικού Γραμματέα έχουν θεσμικό χαρακτήρα και όχι προσωπικό. Η συνδικαλιστική αναφορά στον Διοικητή της ΑΑΔΕ εξ ορισμού επίσης έχει θεσμική και όχι προσωπική διάσταση, ειδικά όταν φέρει υπογραφή σε διατάξεις τέτοιας σημασίας.


Η συνδικαλιστική αναφορά σε διατάξεις που έχουν αναδιανεμητικό χαρακτήρα δεν αποτελεί αντικείμενο αποκλειστικά της Διοίκησης, όπως υποστηρίξατε, διότι επηρεάζει καθοριστικά τα ζωτικά οικονομικά συμφέροντα των εργαζομένων. Τα συμφέροντα αυτά δεν μπορούν να προστατευθούν όσο υπάρχουν διατάξεις που ακυρώνουν τον αναδιανεμητικό ρόλο του φορολογικού μηχανισμού.

Σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων και παραμένουμε στη διάθεσή σας για κάθε περαιτέρω διευκρίνιση ή θεσμικό διάλογο επί του θέματος.

2025.02.10 - ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΠΡΑΚΤΙΚΩΝ ΤΟΥ 29ου ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ ΤΗΣ ΠΟΕ-ΔΟΥ ΤΗΣ 18ης.12.2024

 

Μοιραστείτε το αν το βρήκατε ενδιαφέρον: