Ανανεώνεται η θητεία Πιτσιλή στην ΑΑΔΕ με νομοθετική ρύθμιση που επιτρέπει δεύτερη ανανέωση και ανακηρύσσεται σε «απόλυτο άρχοντα» με «έξωση» του Συμβουλίου Διοίκησης από την καθημερινή λειτουργία της ΑΑΔΕ ● Θεσπίζεται η δυνατότητα πρόσληψης στην ΑΑΔΕ γενικών διευθυντών και διευθυντών από τον ιδιωτικό τομέα.

Mε τις χθεσινές ανακοινώσεις του υπουργείου Οικονομικών για φορολογικά θέματα, άνοιξαν διάπλατα οι «κερκόπορτες» για την ιδιωτικοποίηση σημαντικών πλευρών του φορολογικού μηχανισμού, με… πολλά υποσχόμενη συνέχεια για περαιτέρω επέκταση και σε άλλους τομείς. «Προς το παρόν», η εκκίνηση γίνεται με δύο τρόπους:

α) με είσοδο ιδιωτών στον τομέα της εξυπηρέτησης των φορολογουμένων από τις εφορείες, β) με πρόσληψη γενικών διευθυντών και διευθυντών στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) από τον ιδιωτικό τομέα και με μέτρα που μετατρέπουν τον διοικητή της ΑΑΔΕ σε «απόλυτο άρχοντα» της υπηρεσίας. Μιλώντας δε για τον διοικητή της ΑΑΔΕ, αυτός θα συνεχίσει να είναι για ακόμη μια θητεία ο Γιώργος Πιτσιλής, αφού το υπουργείο Οικονομικών ανακοίνωσε χθες ότι θα θεσπιστεί δυνατότητα δεύτερης ανανέωσης της θητείας του διοικητή, δηλαδή τρίτης θητείας για τον τωρινό διοικητή…

Θεωρητικά βέβαια, υπάρχει η πιθανότητα ο κ. Πιτσιλής να μη θέσει ξανά υποψηφιότητα, αλλά σε αυτή την περίπτωση η ρύθμιση για δυνατότητα δεύτερης ανανέωσης (τρίτης θητείας) του διοικητή της ΑΑΔΕ θα ήταν αχρείαστη για την επόμενη δεκαετία…
Ωριμα «πακέτα»

Με τις ρυθμίσεις που ανακοινώθηκαν χθες, οι ιδιώτες μπαίνουν στις εφορείες… από την κύρια είσοδο. Συγκεκριμένα, το έργο της ενημέρωσης και συνδιαλλαγής των πολιτών με τον φορολογικό μηχανισμό «σε πρώτο χρόνο» ανατίθεται σε ιδιώτες. Οταν ο φορολογούμενος ή ο λογιστής-φοροτεχνικός θέλει να επικοινωνήσει με τον φορολογικό μηχανισμό (για οποιονδήποτε λόγο, ενημέρωση, υποβολή αιτήματος, διαμαρτυρία κ.λπ.), θα συνδιαλέγεται με μια ιδιωτική εταιρεία εξυπηρέτησης. Δεν θα πρόκειται ασφαλώς για απλό «τηλεφωνικό κέντρο», αλλά για εταιρείες που στοιχειωδώς έχουν ή θέλουν να αποκτήσουν εξειδίκευση και «δεξιότητες» για να μπουν στον «χώρο» προσβλέποντας σε «περισσότερες και καλύτερες δουλειές».

Προς το παρόν το υπουργείο μιλάει για εφαρμογή και στις εφορείες του «μοντέλου ΕΦΚΑ», όπου ήδη έχουν μπει ιδιώτες και μάλιστα με αυξημένες αρμοδιότητες. Ομως, όλες οι έως σήμερα κινήσεις της ΑΑΔΕ και του υπουργείου προετοιμάζουν το έδαφος ώστε να «πακετοποιηθούν» όλες οι λειτουργίες του φορολογικού μηχανισμού και έτσι να είναι ώριμες να αποδοθούν σε ιδιώτες. Η υπερεπίσπευση της υπερσυγκέντρωσης του φορολογικού μηχανισμού (κατάργηση εφοριών και δημιουργία των ΚΕΒΕΙΣ, ΚΕΦΟΚ και ΚΕΦΟΔΕ) και η «βίαιη» ψηφιοποίηση είναι ακριβώς η κατάλληλη προετοιμασία του εδάφους για τη δημιουργία κατάλληλων «πακέτων», έτοιμων για παραχώρηση στους ιδιώτες.
Απόλυτος «άρχων»

Οπως γράψαμε και στο χθεσινό μας ρεπορτάζ, το σενάριο για διεθνή ή πολιτική καριέρα του κ. Πιτσιλή είχε «καεί» και κυριαρχούσε το σενάριο να παραμείνει στη θέση του, οπότε απαιτούνταν νομοθετική ρύθμιση που να δίνει το δικαίωμα δεύτερης ανανέωσης (δηλαδή τρίτης θητείας) του διοικητή της ΑΑΔΕ. Αμ’ έπος (της «Εφ.Συν.»), αμ’ έργον (του υπουργείου Οικονομικών), ο Κωστής Χατζηδάκης εξήγγειλε αυτή τη ρύθμιση. Δεδομένου ότι, όπως γράψαμε στο χθεσινό μας ρεπορτάζ αλλά και σε άλλα άρθρα της εφημερίδας μας, ο κ. Πιτσιλής λειτουργεί ήδη ωσάν να διαθέτει υπερεξουσίες και να είναι «υπερνομοθέτης», η «προσωποπαγής» νομοθετική ρύθμιση για τη δεύτερη ανανέωση της θητείας του εκτιμάται από εφοριακούς ότι τον καθιστά «απόλυτο μονάρχη» της ΑΑΔΕ.

Για να μη μείνει καμία αμφιβολία γι’ αυτό, το υπουργείο Οικονομικών τον… απάλλαξε από τις παρεμβάσεις του Συμβουλίου Διοίκησης στο καθημερινό του έργο. Δεδομένου ότι το Συμβούλιο Διοίκησης ούτως ή άλλως δεν παρενέβαινε ιδιαίτερα στο καθημερινό έργο της ΑΑΔΕ, η «έξωσή» της με νομοθετική ρύθμιση από αυτό είναι εντυπωσιακό «σήμα» υπέρ της ανάδειξης του (εκάστοτε) διοικητή σε «απόλυτο άρχοντα» της υπηρεσίας.

Πέραν τούτου, στις χθεσινές ανακοινώσεις υπάρχει και μέτρο περαιτέρω «αποδημοσιοποίησης» της ΑΑΔΕ, δηλαδή περαιτέρω τονισμού του ανεξάρτητου, από τον δημόσιο έλεγχο, χαρακτήρα της. Συγκεκριμένα, εξαγγέλθηκε ότι θα μπορούν να καλύπτουν θέσεις γενικών διευθυντών και διευθυντών στην ΑΑΔΕ στελέχη του ιδιωτικού τομέα! Εν ολίγοις, ιδιώτες θα αναλάβουν τα διευθυντικά «πόστα» της ΑΑΔΕ!
Δήλωσαν για τις αλλαγές στο φορολογικό

Ζητήσαμε από δύο εκπροσώπους του χώρου, εφοριακών και φοροτεχνικών αντίστοιχα, να σχολιάσουν όψεις των χθεσινών ανακοινώσεων.

Απόστολος Ντάλλας, αντιπρόεδρος της Ενωσης Φοροτεχνικών Ελεύθερων Επαγγελματιών Αττικής (ΕΦΕΕΑ)

«Αν αναλογιστούμε το μπάχαλο με τις προσυμπληρωμένες δηλώσεις του 2023 που στη συντριπτική τους πλειονότητα ήταν λανθασμένες, θα χρειαστεί να υποβάλουν τα λογιστικά γραφεία τροποποιητικές. Εως 15/7 και αυτές;

Το ότι θα ανοίγει το σύστημα στις 15/3 δεν εξασφαλίζει ότι θα είναι δημοσιευμένες οι οδηγίες και οι εφαρμοστικές αποφάσεις για τα έντυπα (Ε1-Ε2-Ε3-Ν). Αυτά θα πρέπει να είναι έτοιμα έως 31/12/2024.

Ολοι οι μάχιμοι λογιστές γνωρίζουν ότι ο εταιρείες πληροφορικής χρειάζονται χρόνο για να παραμετροποιήσεων τα προγράμματά τους με βάση τις οδηγίες για τα έντυπα. Συνεπώς το 15/3 από μόνο του δεν λέει τίποτα αν δεν είναι όλα έτοιμα.

Τα διαχρονικά “κρασαρίσματα” τους Taxis πώς θα αντιμετωπιστούν; Δεν πρέπει να υπάρχει σαφής διάταξη ότι για κάθε καθυστέρηση στη λειτουργία του συστήματος αυτομάτως θα παρατείνεται η προθεσμία;

Σήμερα δεν γνωρίζουμε ακόμη ποιο θα είναι το τεκμαρτό του Ν.5073/2023 για την τρέχουσα χρήση, μιας και η ΑΑΔΕ δεν έχει ανακοινώσει -ως όφειλε- σε 30 ημέρες από το πέρας υποβολής των φορολογικών δηλώσεων του 2023 τον μέσο όρο ακαθάριστων εσόδων ανά ΚΑΔ».

Λουκάς Παπαζησίμου, μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΠΟΕ-ΔΟΥ και της παράταξης Συνεργασία Ανεξάρτητων Σχημάτων

«Η προαναγγελθείσα τροποποίηση του ιδρυτικού νόμου της ΑΑΔΕ, με την επέκταση της δυνατότητας για ανανέωση της θητείας του εκάστοτε διοικητή μέχρι δύο φορές με απόφαση του υπουργού, αποτελεί στρέβλωση του αρχικού στόχου της για ανεξάρτητη φορολογική διοίκηση και συνιστά οπισθοδρόμηση σε εποχές όπου το πολιτικό σύστημα ασκούσε παρεμβάσεις στον φορολογικό μηχανισμό. Πολύ περισσότερο αν λάβουμε υπόψη μας τις διοικητικές ανεπάρκειες και αστοχίες του νυν διοικητή, όπως επισημάναμε στην επιστολή μας.

Οταν, μάλιστα, υπάρχει η γενικότερη κατεύθυνση εντός ΑΑΔΕ αλλά και συνολικά στον δημόσιο τομέα για μικρότερες θητείες (π.χ. μέχρι 2 τριετίες σε διευθυντές και τμηματάρχες) για να αποτρέπεται η συγκέντρωση υπερεξουσιών, δεν νοείται η φορολογική διοίκηση να είναι ισοβίως “ενός ανδρός αρχή”».

 

~ Δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα των Συντακτών

Μοιραστείτε το αν το βρήκατε ενδιαφέρον: