Η άποψη της Συνεργασίας Ανεξάρτητων Σχημάτων για την κατάργηση του Σ.Δ.Ο.Ε. και για την προβληματική λειτουργία της Α.Α.Δ.Ε.
Με την παρούσα, κατατίθεται η άποψη της Συνεργασίας Ανεξάρτητων Σχημάτων Εφοριακών, αναφορικά στην κατάργηση του Σ.Δ.Ο.Ε. μέσω της απορρόφησής του από την Α.Α.Δ.Ε.
Θεωρούμε ότι η μοναδική λύση για το ζήτημα αυτό είναι η ενδυνάμωση του Σ.Δ.Ο.Ε. με πόρους, μέσα και προσωπικό και η αυτόνομη λειτουργία του.
Η Α.Α.Δ.Ε. είναι μέρος του προβλήματος και άρα δεν μπορεί, σε οποιαδήποτε περίπτωση, να αποτελέσει μέρος της λύσης του, εξαιτίας του εξαιρετικά προβληματικού τρόπου λειτουργίας της.
Παράλληλα και με αφορμή τα ανωτέρω, καταθέτουμε μια σειρά από θέσεις και προτάσεις που αποδεικνύουν τον προβληματικό ρόλο της Α.Α.Δ.Ε. αναφορικά στη λειτουργία της και στη μη καταπολέμηση της μεγάλης φοροδιαφυγής. Τις προτάσεις αυτές έχουμε καταθέσει στο παρελθόν στο ανώτατο συνδικαλιστικό όργανο, την ΑΔΕΔΥ. Επίσης καταγράφουμε ένα μέρος από τα δεκάδες ψηφίσματα διαφόρων φορέων, ενάντια στα σχέδια του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. για το κλείσιμο των περιφερειακών Δ.Ο.Υ., ώστε να καταδειχθεί ότι είναι κοινή άποψη ότι η λειτουργία της Α.Α.Δ.Ε. είναι άκρως προβληματική.
Η ενδυνάμωση του Σ.Δ.Ο.Ε. είναι η μοναδική λύση που εξυπηρετεί το Δημόσιο Συμφέρον
Σε μια περίοδο που κεντρικό ζήτημα στον δημόσιο διάλογο είναι η κατασπατάληση των κοινοτικών και εθνικών πόρων, είναι τόσο ακατανόητη όσο και σκανδαλώδης η πρόθεση της κυβέρνησης να καταργήσει, εν μία νυκτί, μια εμβληματική ελεγκτική υπηρεσία όπως το Σ.Δ.Ο.Ε. (Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος) που αποδεδειγμένα μπορεί, εφόσον ενισχυθεί με προσωπικό και μέσα, να συμβάλει αποτελεσματικά στην αντιμετώπιση φαινομένων διαφθοράς, όπως το σκάνδαλο του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε..
Ειδικότερα, το Σ.Δ.Ο.Ε. λειτουργεί ως υπηρεσία με αρμοδιότητες που αναφέρονται στην πάταξη του οικονομικού εγκλήματος και της φοροδιαφυγής ενώ συγχρόνως συνεργάζεται με το γραφείο του Ευρωπαίου Εισαγγελέα (EPPO) στην Αθήνα, μεταξύ άλλων για θέματα διασπάθισης κοινοτικού χρήματος. Ως εκ τούτου, έχει αρμοδιότητα να ελέγχει και να δημοσιοποιεί ευρήματα από σημαντικές υποθέσεις ένταξης σε αναπτυξιακά προγράμματα και ελέγχου επιδοτήσεων (Υπάρχουν αναλυτικές ανακοινώσεις του Συλλόγου Αττικής και Κυκλάδων, οι με αρ. 295/18-6-2025 & 311/30-6-2025).
Ωστόσο, η προωθούμενη κατάργηση του Σ.Δ.Ο.Ε. μέσω της ενσωμάτωσής του στην Α.Α.Δ.Ε., στην οποία η κυβέρνηση ενσωμάτωσε και τον Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε., καθιστούν ως κενές περιεχομένου τις υποσχέσεις του πρωθυπουργού περί καταπολέμησης του «βαθέως κράτους». Τουναντίον, οι κινήσεις αυτές προσομοιάζουν με μία προσπάθεια συγκάλυψης και «μπαζώματος» ενός ακόμη σκανδάλου. Πώς αλλιώς θα μπορούσε να χαρακτηριστεί η δημιουργία ασυμβίβαστου, δηλαδή η συνύπαρξη στον ίδιο φορέα, εν προκειμένω στην Α.Α.Δ.Ε., τόσο του ελεγκτή, δηλαδή του Σ.Δ.Ο.Ε. όσο και του ελεγχόμενου, δηλαδή του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε..
Ως εκ τούτου, η πολυσυζητημένη εξυγίανση του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί με παράλληλη απορρόφηση του Σ.Δ.Ο.Ε. από την Α.Α.Δ.Ε. Ούτως η άλλως, η Α.Α.Δ.Ε. δεν δύναται να αποτελεί λύση για οποιαδήποτε νόσο αφού και αυτή πανθομολογουμένως νοσεί βαριά.
Η Α.Α.Δ.Ε., σύμφωνα με τον ιδρυτικό της νόμο, απολαμβάνει λειτουργική ανεξαρτησία και διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια ενώ υπόκειται σε κοινοβουλευτικό έλεγχο και εποπτεία από κυβερνητικά όργανα. Κάτι τέτοιο όμως, όπως γνωρίζουν όλοι οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ, δεν εφαρμόζεται όταν ακόμη και μέλη του κοινοβουλίου αδυνατούν να πάρουν απαντήσεις για όσα τους απασχολούν, κάτι που αναιρεί την υποτιθέμενη υποχρέωση λογοδοσίας.
H Α.Α.Δ.Ε. αποτελεί μέρος του προβλήματος και όχι μέρος της λύσης
Περαιτέρω, η λειτουργία και η διάρθρωση της Α.Α.Δ.Ε. εμφανίζει σοβαρά ζητήματα αδιαφάνειας, αναξιοκρατίας, χαμηλής αποτελεσματικότητας, προβληματικής εξυπηρέτησης του πολίτη, με σημαντικότερο την συστηματική απαξίωση του ελεγκτικού μηχανισμού.
Συγκεκριμένα:
Απαξίωση των ελεγκτικών υπηρεσιών
Η πάταξη της μεγάλης φοροδιαφυγής δεν είναι εφικτή όταν υφίσταται εξαιρετικά μεγάλη υποστελέχωση σημαντικών για τη διασφάλιση των δημοσίων εσόδων, ελεγκτικών υπηρεσιών. Για παράδειγμα, η συγχώνευση των δύο μεγαλύτερων ελεγκτικών κέντρων της χώρας (Κ.Ε.ΜΕ.ΕΠ. και ΚΕ.ΦΟ.ΜΕ.Π.) σε μία νέα υπηρεσία, το ΚΕ.ΜΕ.Φ., που έχει ως κύριο αντικείμενο τον εντοπισμό της φοροδιαφυγής πολυεθνικών εταιριών, των πολύ μεγάλων επιχειρήσεων και των φυσικών προσώπων μεγάλου πλούτου, συνοδεύτηκε με ταυτόχρονη μείωση κατά 30% των οργανικών θέσεων των ελεγκτών. Σε μία συγκυρία, που η Διοίκηση της Α.Α.Δ.Ε. μπορούσε να δημιουργήσει ένα νέο ελεγκτικό κέντρο, όπου οι υπάλληλοι θα εκπαιδεύονταν κατάλληλα και θα χειρίζονταν εξειδικευμένα θέματα ελέγχου και υψηλού ενδιαφέροντος, αλλά αντ’ αυτού βρήκε την ευκαιρία για να προχωρήσει σε μείωση των οργανικών θέσεων με πρόφαση των ωφέλεια από την εξοικονόμηση πόρων από τη μισθοδοσία του προσωπικού, στερώντας από τα δημόσια ταμεία σημαντικά ποσά ετήσιων βεβαιώσεων φόρων και προστίμων. Σύμφωνα με τη λογική του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., θα μπορούσε να καταργηθεί συνολικά η υπηρεσία αυτή, προκειμένου να μειωθούν οι δαπάνες μισθοδοσίας της Α.Α.Δ.Ε.
Μειωμένος έλεγχος του μεγάλου πλούτου και χαριστικές ρυθμίσεις
Η Α.Α.Δ.Ε. έχει εφαρμόσει ένα προβληματικό σύστημα προτεραιοποίησης των φορολογικών υποθέσεων, χωρίς διαφάνεια και λογοδοσία, με στόχευση στον έλεγχο κυρίως των φυσικών προσώπων χαμηλού ή μεσαίου εισοδήματος και στον έλεγχο μικρομεσαίων επιχειρήσεων, τη στιγμή που μένουν στο απυρόβλητο τομείς επιχειρηματικής δραστηριότητας που παρουσιάζουν αυξημένη ροπή προς τη φοροδιαφυγή. Περαιτέρω, υπάρχουν πολλές αποφάσεις της Α.Α.Δ.Ε. που χρήζουν κοινοβουλευτικού ελέγχου του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. αφού στην ουσία ευνοείται η φοροδιαφυγή υψηλών εισοδημάτων (Παράρτημα 2).
Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι με μια αδιανόητη για ευνομούμενη χώρα απόφαση του Διοικητή χορηγήθηκε ποινική ασυλία της φοροδιαφυγής των ενδοομιλικών συναλλαγών των πολυεθνικών εταιρειών στην Ελλάδα (transfer pricing), με συνέπεια να ευνοούνται οι αυξήσεις τιμών σε βασικά αγαθά, ενώ πέραν αυτών υπάρχουν και χαριστικές αποφάσεις που αυξάνουν τα υπερκέρδη των μονοπωλίων και συμβάλουν στην καλυμμένη φοροδιαφυγή των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων.
Τοξικό νομικό πλαίσιο
Ο φορολογικός έλεγχος διενεργείται σε ένα εξαιρετικά «τοξικό» νομικό πλαίσιο. με διαχρονικά αυξανόμενη ποσοτική στοχοθεσία, για το οποίο η Ομοσπονδία των Εφοριακών απέστειλε εξώδικη διαμαρτυρία στη Διοίκηση, στις 26 Μαΐου του τρέχοντος έτους. Τελευταίο τρανταχτό παράδειγμα αποτελεί το άρθρο 28 του Νόμου 5104/2024 (νέος Κ.Φ.Δ.), με το οποίο θεσπίσθηκε μείωση του χρόνου παραγραφής από την πενταετία στο ένα έτος, μία διάταξη σαφώς βλαπτική για το δημόσιο συμφέρον.
Διαπιστωμένα σκάνδαλα και κακοδιοίκηση στην Α.Α.Δ.Ε.
Εντός της ίδιας της Α.Α.Δ.Ε. έχουν διαπιστωθεί σοβαρές περιπτώσεις διαφθοράς που δεν εντοπίστηκαν από την Υπηρεσία Εσωτερικού Ελέγχου της Α.Α.Δ.Ε., όπως θα έπρεπε να είχε συμβεί. Οι περιπτώσεις αυτές αποκαλύφθηκαν με βάση ενέργειες του Τμήματος Εσωτερικών Υποθέσεων της Ελληνικής Αστυνομίας. Ειδικά στις περιπτώσεις της Χαλκίδας και της Κέρκυρας, η ευθύνη της Διοίκησης της Α.Α.Δ.Ε. για τα πρόσωπα που επιλέχθηκαν ως επικεφαλής των Υπηρεσιών αυτών, είναι τεράστια, αφού ο Διοικητής της Α.Α.Δ.Ε. χρησιμοποίησε τις τακτικές της «ειδικής αιτιολογίας» και της «συνέντευξης» για την τοποθέτηση ημετέρων ως επικεφαλείς των Υπηρεσιών αυτών. Ειδικά για την περίπτωση της Κέρκυρας, οι εμπλεκόμενοι βαρύνονται με κακουργηματικές κατηγορίες περί εγκληματικής οργάνωσης.
Στην περίπτωση του Τελωνείου Πειραιά, στην οποία συνελήφθησαν δύο τελωνειακοί υπάλληλοι, η δράση του κυκλώματος αποκαλύφθηκε από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία με τη συνδρομή του τμήματος Εσωτερικών Υποθέσεων της ΕΛ.ΑΣ. καθώς και της διεύθυνσης Εγκληματολογικών Ερευνών.
Στην περίπτωση του Τελωνείου Ελευσίνας μάλιστα, σύμφωνα με τη δημοσιογραφική έρευνα της ιστοσελίδας hellasjournal.gr, ο ρόλος της Α.Α.Δ.Ε. χαρακτηρίστηκε ουσιαστικά ως ύποπτος για ενδεχόμενη συγκάλυψη.
Παράλληλα, καμία πρόταση από όσες κατέθεσαν οι εργαζόμενοι, δεν έχει υιοθετηθεί από τη Διοίκηση της Α.Α.Δ.Ε. προκειμένου να μειωθούν οι εστίες πιθανής διαφθοράς, όπως η μοριοδότηση των υποθέσεων ελέγχου σε συνδυασμό με την τυχαιότητα χρέωσης εντολών, μια δικλείδα με την οποία ο Προϊστάμενος μιας ελεγκτικής υπηρεσίας δεν θα είχε τη δυνατότητα να ορίσει ο ίδιος τον ελεγκτή μιας υπόθεσης, κάτι που θα δυσχέραινε κατά πολύ τη λειτουργία κυκλωμάτων όπως αυτά στη Χαλκίδα και στην Κέρκυρα (Παράρτημα 2).
Αναξιόπιστο και μεροληπτικό σύστημα επιλογής προϊσταμένων
Η διαχείριση του ανθρωπίνου δυναμικού της Α.Α.Δ.Ε. και η στελέχωση των θέσεων ευθύνης είναι εξαιρετικά προβληματική αφού η επιλογή των Προϊσταμένων Υπηρεσιών και Τμημάτων γίνεται με αδιαφανή και υποκειμενικά κριτήρια, δεδομένου ότι υφίσταται πλήρης εργαλειοποίηση της διαδικασίας της συνέντευξης, δεν προβλέπεται δημοσίευση των πρακτικών και των πινάκων κατάταξης (ΣτΕ Ολομ. 711/2017, 3052/2009, 4835/2014) και πολλά άλλα προβληματικά σημεία. Αυτά μάλιστα εκτός από τις αντιδράσεις των υποψηφίων και των εργαζομένων, έχουν προκαλέσει και την αντίδραση της Ένωσης των Αποφοίτων της ΄Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης (1/4-3-2024), της οποίας σχετική ανακοίνωση προκάλεσε επερώτηση στην Βουλή, χωρίς όμως η Διοίκηση της Α.Α.Δ.Ε. να δώσει ουσιαστικές απαντήσεις.
Τις καίριες αποφάσεις μάλιστα σε οτιδήποτε αφορά στο προσωπικό όπως επιλογή προσώπων για τις θέσεις ευθύνης, μεταθέσεις, αποσπάσεις, μετατάξεις, υπηρεσιακές μεταβολές κ.λπ., λαμβάνει άτυπα μια συνδικαλιστική νομενκλατούρα, που πρόσκειται στο κυβερνών κόμμα.
Περαιτέρω, σε αντίθεση με τις βέλτιστες πρακτικές άλλων, υγιών οργανισμών, η Διοίκηση της Α.Α.Δ.Ε.:
- αγνοεί τις γραπτές προτάσεις των ίδιων των στελεχών της
- απαξιώνει τα τυπικά προσόντα στις κρίσεις προϊσταμένων και επιλέγει να στελεχώσει νευραλγικές θέσεις με αδιαφανή κριτήρια
- δεν συζητά, δεν ενημερώνει για τις σχεδιαζόμενες αλλαγές αλλά αντίθετα αιφνιδιάζει με τις αποφάσεις της
- δεν απαντά ούτε καν σε υπομνήματα εργαζομένων, όπως αυτό των ελεγκτών των Ελεγκτικών Κέντρων της Θεσσαλονίκης, παρότι το ζήτημα απασχόλησε μέχρι και το ελληνικό κοινοβούλιο
- απαξιεί να απαντήσει ακόμη και στα πενήντα προβλήματα των ελεγκτών, όπως αυτά απεστάλησαν από την Π.Ο.Ε. Δ.Ο.Υ., τα οποία παραμένουν στο συρτάρι του Διευθυντή Ελέγχου, ο οποίος απροκάλυπτα αποφεύγει οποιαδήποτε συνάντηση με την Ομοσπονδία
- απαξιεί να λάβει θέση ακόμη και σε μια εξαιρετικά σημαντική απόφαση που έλαβε και της απέστειλε το Γενικό Συμβούλιου της Π.Ο.Ε. Δ.Ο.Υ., αναφορικά στην προσβλητική συμπεριφορά του Διευθυντή Ελέγχων της Α.Α.Δ.Ε.
Απουσία πραγματικής ανεξαρτησίας της Διοίκησης της Α.Α.Δ.Ε.
Η ίδια η πολυετής θητεία του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., κυρίου Πιτσιλή, που είναι μία από της μακροβιότερες σε έναν τόσο κεντρικό θεσμό του κράτους, είναι ενάντια στις διεθνείς πρακτικές για τις ανεξάρτητες αρχές και έχει δημιουργήσει σοβαρές ενστάσεις για την ανεξαρτησία του θεσμού. Θυμίζουμε ότι το πρόσωπο αυτό:
- Τοποθετήθηκε το έτος 2016 ως επικεφαλής της τότε Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων.
- Το έτος 2017 τοποθετήθηκε ως Διοικητής της Α.Α.Δ.Ε.
- Το έτος 2020 ανανεώθηκε η θητεία του.
- Το έτος 2024 τροποποιήθηκε από την κυβέρνηση ο ιδρυτικός νόμος της Α.Α.Δ.Ε., ο οποίος προέβλεπε πως δεν μπορούσε να γίνει εκ νέου ανανέωση της θητείας του. Με την τροποποίηση του νόμου, ανανεώθηκε εκ νέου η θητεία του και, εκτός απροόπτου, θα παραμείνει στη θέση του για ακόμη πέντε χρόνια, έως το έτος 2030, δηλαδή θα πρόκειται για έναν κυβερνητικό διορισμό διάρκειας δεκαπέντε ετών.
Οργανωτικές αλλαγές και αντιδράσεις
Οι κινητοποιήσεις των εργαζομένων στις υπό κατάργηση περιφερειακές Δ.Ο.Υ., κατά τους τελευταίους δύο μήνες, με την σχεδόν καθολική συμμετοχή τους, με το αγκάλιασμα των κινητοποιήσεων από τις τοπικές κοινωνίες και φορείς, ανέδειξαν το ζήτημα ότι το κόστος της σχεδιαζόμενης κατάργησης των Δ.Ο.Υ. θα υποστούν τα φυσικά πρόσωπα και οι επιχειρήσεις, που θα κληθούν να μετακινούνται έως και εκατοντάδες χιλιόμετρα για να εξυπηρετηθούν και με τον χρόνο εξυπηρέτησης να φθάνει τους αρκετούς μήνες, όπως έχει διαπιστωθεί και από τα παραδείγματα του κλεισίματος των Δ.Ο.Υ. της Αττικής. Οι κινητοποιήσεις ανέδειξαν επίσης την προχειρότητα και τον ανορθολογικό σχεδιασμό από την πλευρά των ιθυνόντων της Α.Α.Δ.Ε., οι οποίοι είναι παντελώς αποκομμένοι από τις υπηρεσίες αιχμής και αγνοούν ακόμη και βασικά στοιχεία της λειτουργίας τους.
Η απάντηση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. στις κινητοποιήσεις δεν ήταν ο διάλογος με τους εργαζόμενους και τους τοπικούς φορείς αλλά η τιμωρητική και εκδικητική οδηγία που εξέδωσε, δείγμα του ήθους του ανδρός, με την οποία περικόπτει μια σειρά συνδικαλιστικών διευκολύνσεων, θεσπισμένων με υπουργικές αποφάσεις πολλών ετών, η οποία μάλιστα οδηγία βρίθει αστοχιών που θα καταπέσουν όπως θεωρούμε στις δικαστικές αίθουσες.
Στο Παράρτημα 1 επισυνάπτονται τα δεκάδες ψηφίσματα από εργαζομένους, επαγγελματικούς φορείς, τοπική αυτοδιοίκηση, επερωτήσεις στην Βουλή κ.λπ. ενάντια στην κεντρικοποίηση των υπηρεσιών, τη μυωπική διοίκηση της Α.Α.Δ.Ε. και το χάος που έχει προκαλέσει στην εξυπηρέτηση του πολίτη.
Η επιταχυνόμενη ιδιωτικοποίηση σημαντικών τομέων της Α.Α.Δ.Ε.
Στην Α.Α.Δ.Ε., με σταθερό ρυθμό μεθοδεύονται ιδιωτικοποιήσεις πλήθους αντικειμένων, όπως η καθαριότητα, η φύλαξη των αρχείων, η ψηφιοποίηση των αρχείων, η τηλεφωνική εξυπηρέτηση των φορολογουμένων κ.λπ. που εκτός από επιβάρυνση του προϋπολογισμού έχουν προκαλέσει ακόμα και απώλεια δημόσιων εσόδων. Για παράδειγμα, η προβληματική πρόσβαση στο φυσικό αρχείο των πρώην Δ.Ο.Υ. της Αττικής, που διαχειρίζεται ιδιωτική εταιρία, καθιστά δυσχερή την υπεράσπιση του Δημοσίου στις δίκες του Δημοσίου με ιδιώτες με αποτέλεσμα να χάνονται δικαστικά πλήθος υποθέσεων.
Επιπλέον, γεννάται σοβαρό ζήτημα από την πρόσβαση ιδιωτών στα φορολογικά στοιχεία φυσικών προσώπων και επιχειρήσεων, τα οποία προστατεύονται από το φορολογικό απόρρητο.
Περαιτέρω, η στελέχωση του τηλεφωνικού κέντρου του «myProperty» από ιδιώτες, οι οποίοι δεν έχουν γνώσεις του αντικειμένου του Κεφαλαίου, όπως μεταβιβάσεις ακινήτων, κληρονομιές κ.λπ., σε συνδυασμό με την ελλιπή εκπαίδευση αυτών, δεν επιλύουν αλλά αντίθετα εντείνουν τα υπάρχοντα προβλήματα.
Επίσης, είναι εκπεφρασμένη η πρόθεση της Διοίκησης της Α.Α.Δ.Ε., σε συνεργασία πάντα με την κυβέρνηση, για πρόσληψη στελεχών (managers) από τον ιδιωτικό τομέα και για παραχώρηση μέρους του εισπρακτικού έργου σε ιδιώτες κατά τα πρότυπα του ΕΦΚΑ, ενάντια στο δημόσιο συμφέρον. Τα αποτυχημένα πειράματα τέτοιων πρακτικών έχουν φανεί στον Ε.Φ.Κ.Α., στην απονομή των συντάξεων από ιδιώτες λογιστές και δικηγόρους, από τα φορολογικά πιστοποιητικά και τον έλεγχο από ιδιωτικές ελεγκτικές εταιρείες κ.λπ.
Παράρτημα 1
Ψηφίσματα φορέων κατά της κεντρικοποίησης των Φορολογικών Υπηρεσιών
Ψήφισμα του Επιμελητηρίου Βοιωτίας Εμπορικός Σύλλογος Λειβαδιάς |
Ψήφισμα του Δήμου Καλαμάτας |
Ψήφισμα του Συλλόγου Οικονομολόγων Λογιστών Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελματιών Αιγιαλείας και Καλαβρύτων |
Ψήφισμα της ΕΛΜΕ Ηλείας |
Ψήφισμα του Δημοτικού Συμβουλίου Λευκάδας |
Ψήφισμα του Συλλόγου Υπαλλήλων Επιμελητηρίων Πελοποννήσου – Ηπείρου – Ιονίων Νήσων – Δυτικής Ελλάδας |
Στήριξη του βουλευτή Ιωαννίνων κ. Τσίμαρη |
Απόφαση Επιμελητηρίου Ιωαννίνων |
Ψήφισμα του Συλλόγου Ασφαλιστών Ηπείρου |
Ψήφισμα του Δήμου Ιωαννιτών |
Ψήφισμα από το Εργατικό Κέντρο Ιωαννιτών |
Ψήφισμα από το Νομαρχιακό Τμήμα Γρεβενών της ΑΔΕΔΥ |
Ψήφισμα από το Δικηγορικό Σύλλογο Κατερίνης |
Ψήφισμα από την Προοδευτική Δημοκρατική Συνεργασία Οικονομολόγων |
Ψήφισμα από το Εργατικό Κέντρο Βέροιας |
Ψήφισμα από την Ομοσπονδία Επαγγελματιών και Βιοτεχνών Ν. Καβάλας |
Απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου Δράμας |
Ψήφισμα από τον Δικηγορικό Σύλλογο Δράμας |
Ψήφισμα από την το Ένωση Φοροτεχνικών Δράμας |
Αναφορά Βουλευτή κ. Νικολαΐδη |
Επερώτηση Βουλευτή κ. Ξανθόπουλου |
Ψήφισμα από την ΑΔΕΔΥ Ξάνθης |
Ψήφισμα από το Εργατικό Κέντρο Ξάνθης |
Ψήφισμα από τον Δήμο Μύκης Νομού Ξάνθης |
Ψήφισμα του Δημοτικού Συμβουλίου Ξάνθης |
Ψήφισμα της ΑΔΕΔΥ Ροδόπης |
Επιστολή βουλευτή κ. Στυλιανίδη προς τους εργαζόμενους της Δ.Ο.Υ. Κομοτηνής |
Στήριξη από τον βουλευτή κ. Οζγκιούρ Φερχάτ |
Αναφορά του βουλευτή κ. Ιλάν Αχμέτ |
Ψήφισμα από το Εργατικό Κέντρο Κομοτηνής |
Ψήφισμα του Τμήματος Θράκης του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος |
Ψήφισμα του Δημοτικού Συμβουλίου Νέας Προποντίδας |
Επερώτηση του βουλευτή κ. Οδυσσέα Κωνσταντινόπουλου |
Δελτίου Τύπου της ΠΟΛ - ΕΛΕΠΑ |
Παράρτημα 2
Φορολογικές προτάσεις της Συνεργασίας Ανεξάρτητων Σχημάτων
Σύμφωνα με δημοσιευμένες έρευνες (βλ. Η Φοροδιαφυγή Στην Ελλάδα - Μια Έρευνα - Dianeosis) για την εκτίμηση του ύψους της φοροδιαφυγής στην Ελλάδα:
(α) από τη φοροδιαφυγή των φυσικών προσώπων τα διαφυγόντα έσοδα κυμαίνονται από 1,9% ως 4,7% του ΑΕΠ ετησίως,
(β) από τη φοροδιαφυγή στον Φ.Π.Α. εκτιμάται ότι χάνουμε το 3,5% του ΑΕΠ,
(γ) από το λαθρεμπόριο ποτών, τσιγάρων και καυσίμων, η φοροδιαφυγή ανέρχεται σε περίπου 0,5% του ΑΕΠ και
(δ) από τη φοροδιαφυγή και φοροαποφυγή των νομικών προσώπων τα διαφυγόντα έσοδα για τη χώρα υπολογίζονται γύρω στο 0,15% του ΑΕΠ.
Κατά συνέπεια, το μέγεθος της φοροδιαφυγής στην Ελλάδα μπορεί να προσδιοριστεί σε ένα ποσοστό από 6% ως 9% του ΑΕΠ, δηλαδή ανάμεσα σε 11 και 16 δισεκατομμύρια ευρώ ανά έτος.
Η συνδικαλιστική παράταξη της Συνεργασίας Ανεξάρτητων Σχημάτων Εφοριακών, πιστή στον σκοπό της, δηλαδή τη δημιουργία κλίματος αμοιβαίας συνεργασίας υπαλλήλων και κοινωνικού συνόλου, την προάσπιση των δημοκρατικών ελευθεριών, τη δημιουργία κράτους δικαίου και την απόδοση κοινωνικής δικαιοσύνης, όπως επίσης τη συμβολή της στην προάσπιση των δημοκρατικών θεσμών, της ειρήνης και των ατομικών, κοινωνικών και εργασιακών συμφερόντων των εργαζομένων, επιδιώκει να συμβάλλει ενεργά στη μείωση του μεγέθους της φοροδιαφυγής, αξιοποιώντας την εμπειρία των εφοριακών υπαλλήλων και προωθώντας σειρά προτάσεων που έχει ήδη επικοινωνήσει στη Διοίκηση της Α.Α.Δ.Ε. Στόχος της είναι η διόρθωση ή και εξάλειψη των στρεβλώσεων της ισχύουσας φορολογικής νομοθεσίας
- Φοροδιαφυγή στον Φ.Π.Α.
Αναφορικά στην περίπτωση της φοροδιαφυγής του Φ.Π.Α., διαπιστώνεται στην πράξη η μεγέθυνση του προβλήματος της ίδρυσης πλήθους νομικών οντοτήτων με εικονική επιχειρηματική δραστηριότητα, στα οποία διαχειριστές ή και εταίροι είναι φυσικά πρόσωπα που δεν έχουν τη στοιχειώδη οικονομική ή και πνευματική ικανότητα του επιχειρείν, όπως τοξικομανείς, άστεγοι, άνεργοι, κατάδικοι, αλλοδαποί μετανάστες κ.λπ. Αυτές οι επιχειρήσεις αποσκοπούν στην πραγματοποίηση ενδοκοινοτικών αποκτήσεων και την πώλησή τους στην εσωτερική αγορά, είτε νόμιμα είτε παράνομα, χωρίς να αποδίδεται και στις δύο περιπτώσεις ο αναλογούν Φ.Π.Α., ο οποίος ανέρχεται σε πολλά εκατομμύρια ευρώ στη πλειονότητα των περιπτώσεων. Η πρακτική της Ελληνικής φορολογικής αρχής είναι να ελέγχει μεμονωμένα Α.Φ.Μ. επιχειρήσεων και να προβαίνει στις προβλεπόμενες νόμιμες ενέργειες για την επιχείρηση, όχι το φυσικό πρόσωπο. Το αποτέλεσμα είναι να απενεργοποιείται ένα Α.Φ.Μ. μιας φοροδιαφεύγουσας επιχείρησης και την επόμενη κιόλας μέρα να δημιουργούνται άλλες επιχειρήσεις, για τον ίδιο σκοπό, από τους ίδιους εγκεφάλους. Τα μέτρα που λαμβάνονται από την κυβέρνηση και την Α.Α.Δ.Ε. είναι παντελώς προσχηματικά και δεν λύνουν το συγκεκριμένο πρόβλημα, το οποίο κοστίζει στον ελληνικό λαό εκατοντάδες εκατομμύρια ετησίως, ενώ έχει επισημανθεί ότι η εγκύκλιος ΠΟΛ.1006/2013 δεν επέτρεπε την απενεργοποίηση Α.Φ.Μ. εικονικών επιχειρήσεων.
- Φοροδιαφυγή Νομικών Προσώπων μέσω ενδοομιλικών συναλλαγών
Αναφορικά στην περίπτωση της φοροδιαφυγής των νομικών προσώπων, δεδομένου ότι η συντριπτική πλειοψηφία των μεγάλων επιχειρήσεων είναι θυγατρικές αλλοδαπών επιχειρήσεων, η φοροδιαφυγή προκύπτει από την «αγορά» των εμπορευμάτων από τις μητρικές επιχειρήσεις σε υψηλές τιμές για να πωληθούν στην Ελληνική αγορά από τις θυγατρικές τους επιχειρήσεις. Ο έλεγχος των τιμών από την ελληνική φορολογική αρχή γίνεται με βάση συγκεκριμένους κανόνες ενδοομιλικών τιμολογήσεων του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (Ο.Ο.Σ.Α.).
Ωστόσο, όταν οι αποκλίσεις τιμών υπερβαίνουν τα όρια που θέτει ο Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας για να θεωρηθεί έγκλημα φοροδιαφυγής σύμφωνα με το άρθρο 79 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, Νόμος 5104/2024, έρχεται η εγκύκλιος ΠΟΛ.1209/2017 του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. και αποποινικοποιεί τη φοροδιαφυγή μέσω των ενδοομιλικών συναλλαγών αφού η εγκύκλιος αυτή ορίζει να μην υποβάλλεται μηνυτήρια αναφορά για την φοροαποφυγή εξαιτίας των ενδοομιλικών συναλλαγών και άρα δεν κινείται ποινική διαδικασία. Πέραν του γεγονότος ότι η εν λόγω εξαίρεση δεν προβλέπεται από τον Νόμο αλλά την θέτει μια απλή εγκύκλιος του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., η απόφαση για αποποινικοποίηση των ενδοομιλικών συναλλαγών από το 2017 κι έπειτα αποτελεί ισχυρό κίνητρο για τη διαμόρφωση επιθετικού φορολογικού σχεδιασμού και για την εφαρμογή πολιτικών arbitrage σε εταιρείες που «αντέχουν» το οικονομικό κόστος ενός φορολογικού ελέγχου, χωρίς να έχουν ποινικές επιπτώσεις. Το θέμα αυτό όμως έχει σημαντικές και διαχρονικές επιπτώσεις διάβρωσης του εισοδήματος και της κοινωνικής συνοχής. Πολύ περισσότερο, οι εταιρείες αυτές γνωρίζουν ότι είναι πρακτικά αδύνατον να ελεγχθούν για όλες τις χρήσεις στις οποίες μετέρχονται αυτών των σχεδιασμών και πολιτικών.
- Χαριστική εγκύκλιος του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. προς τις μεγάλες επιχειρήσεις.
Η εγκύκλιος Ε. 2209/2021 που αφορά στη φορολογική μεταχείριση δαπανών που σχετίζονται με την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου. Η εγκύκλιος αυτή επιτρέπει την έκπτωση για φορολογικούς σκοπούς «δαπανών» που δεν αναγνωρίζονται λογιστικά ως δαπάνη, άρα ως στοιχείο εξόδου της Κατάσταση Αποτελεσμάτων Χρήσης, αλλά ως μειωτικό στοιχείο των Ιδίων Κεφαλαίων. Δηλαδή, η εγκύκλιος επιτρέπει η έκπτωση αυτών να διενεργείται εξωλογιστικά με την υποβολή της φορολογικής δήλωσης. Και σε αυτή τη περίπτωση, δεν υπάρχει διάταξη νόμου που να προβλέπει τα ανωτέρω, αλλά ο Διοικητής της Α.Α.Δ.Ε. «νομοθέτησε» το Ελληνικό Δημόσιο να επιδοτήσει όλες τις αυξήσεις μετοχικών κεφαλαίων, χωρίς την έγκριση του Ελληνικού Κοινοβουλίου.
- Εστίες μεγάλης φοροδιαφυγής που βρίσκονται στο απυρόβλητο
Λόγω του εξαιρετικά προβληματικού τρόπου της αξιολόγησης των προς έλεγχο υποθέσεων που προτεραιοποιούνται, έχουν διαπιστωθεί πάρα πολλές εστίες μεγάλης φοροδιαφυγής, για τις οποίες η αρμόδια Διεύθυνση Ελέγχων της Α.Α.Δ.Ε. δείχνει να μην ασχολείται.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η παράνομη επαγγελματική εκμετάλλευση ακινήτων μέσω βραχυχρόνιας μίσθωσης στη Βόρεια Ελλάδα. Όπως προκύπτει από την υπ’ αριθ. 6607/23.6.2025 Κοινοβουλευτική Ερώτηση του Βουλευτή κ. Γ. Πασχαλίδη στη Βόρεια Ελλάδα, υπήκοοι χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κυρίως από τη γειτονική Βουλγαρία, αποκτούν τουριστικά ακίνητα ή ακόμα και ολόκληρα ξενοδοχεία, τα οποία εκμισθώνουν μέσω βραχυχρόνιας μίσθωσης, εκτός των δύο μεγάλων πλατφορμών, δηλαδή την Airbnb και την Booking. Επειδή οι δύο αυτές πλατφόρμες αποστέλλουν τα στοιχεία των μισθώσεων στην Α.Α.Δ.Ε., οι κρατήσεις που προαναφέρθηκαν πραγματοποιούνται με αφανή κανάλια, όπως τα κοινωνικά δίκτυα, συχνά με μετρητά, με αποτέλεσμα την μη φορολόγηση και την αποστέρηση του κοινωνικού συνόλου από πολύτιμους πόρους.
- Αφορολόγητο όριο γονικών παροχών
Με τις διατάξεις του άρθρου 56 του ν. 4839/2021, όπως τροποποιήθηκαν με τις διατάξεις του άρθρου 175 του ν. 4972/2022 σχετικά με τη φορολογία των γονικών παροχών και δωρεών, αυξήθηκε το αφορολόγητο όριο γονικών παροχών, δωρεών περιουσιακών στοιχείων και χρηματικών ποσών στο ύψος των 800.000,00 ευρώ ανά γονέα και ανά παιδί. Είναι σαφές ότι η ρύθμιση αυτή διευκολύνει πολίτες με πολύ υψηλή φοροδοτική ικανότητα με συνέπεια την απώλεια μεγάλων ποσών φόρων.
- Διευκολύνσεις εταιρικών μετασχηματισμών
Ο Νόμος 5162/2024 επιτρέπει τον μετασχηματισμό επιχειρήσεων με την απαλλαγή από κάθε φόρο ή τέλος υπέρ του Δημοσίου, όπως ο Φόρος Συγκέντρωσης Κεφαλαίου, ο Φόρος Μεταβίβασης Ακινήτων, το Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγών κ.λ.π. με σημαντικές απώλειες δημοσίων εσόδων.
Τέτοιες εξαιρέσεις δεν προβλέπονται για απλούς πολίτες. Στην πράξη αυτό που συμβαίνει είναι ακίνητα τεράστιας αξίας μεταβιβάζονται δωρεάν, ενώ ακίνητα μικρής αξίας να πληρώνουν 5 έως 30 % της αξίας τους σε φόρους και τακτοποιήσεις για να μεταβιβαστούν.
- Λειτουργία τμημάτων Κεφαλαίου των Δ.Ο.Υ.
Οι χωρίς σχέδιο αλλαγές που προχώρησε ο Διοικητής της Α.Α.Δ.Ε., αναφορικά στα πρώην Τμήματα Κεφαλαίου των Δ.Ο.Υ., έχει ως αποτέλεσμα οι υπάλληλοι των Τμημάτων αυτών να ασχολούνται πλέον μόνο με την παραλαβή, άνευ ελέγχου, δηλώσεων, όταν στο παρελθόν ο μεγάλος όγκος των υποβληθεισών δηλώσεων ελέγχονταν κατά τη στιγμή της παραλαβής τους, με συνέπεια πλέον την απώλεια εσόδων από φόρους. Η ψηφιακή γραφειοκρατία για την οποία υπάρχουν και δεκάδες ψηφίσματα από τους εμπλεκόμενους φορείς ελαχιστοποιούν τον χρόνο που απαιτείται για έλεγχο υποθέσεων ακόμη αυτών με υψηλό φορολογικό ενδιαφέρον.
- Εσκεμμένη απαξίωση του Κέντρου Ελέγχου Μεγάλων Φορολογουμένων
Κατόπιν της συγχώνευσης του Κέντρου Ελέγχου Φορολογουμένων Μεγάλου Πλούτου (ΚΕΦΟΜΕΠ) και του Κέντρου Ελέγχου Μεγάλων Επιχειρήσεων (ΚΕΜΕΕΠ), δημιουργήθηκε μια νέα υπηρεσία, το Κέντρο Ελέγχου Μεγάλων Φορολογουμένων (ΚΕΜΕΦ). Αντί η Α.Α.Δ.Ε. να προχωρήσει στην ενδυνάμωση της νέας υπηρεσίας, προτίμησε να μειώσει τον αριθμό των οργανικών της θέσεων με αποτέλεσμα, οι οργανικές θέσεις της νέας υπηρεσίας να είναι κατά 130 λιγότερες από το άθροισμα των οργανικών θέσεων των δύο υπηρεσιών.
Οι λιγότερες αυτές θέσεις σε μια τέτοια υπηρεσία έχει ως επακόλουθο την απώλεια δεκάδων ή και εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ ετησίως, δεδομένου ότι οι υπάλληλοι αυτοί είχαν δυνατότητα βεβαίωσης ποσών βάσει ελέγχου, τουλάχιστον ενός εκατομμυρίου ευρώ ο καθένας, σύμφωνα με το επιχειρησιακό σχέδιο της Α.Α.Δ.Ε. Η απαξίωση των ελεγκτικών μηχανισμών φαίνεται και από το γεγονός ότι στους ελεγκτές του ΚΕΜΕΕΠ, δεν καταβάλλονταν ορισμένα έξοδα κίνησης στα οποία είχαν προβεί, για τους επιτόπιους ελέγχους που διενεργούσαν σε επιχειρήσεις.
Πέραν αυτών, οι ελεγκτικές υπηρεσίες της Α.Α.Δ.Ε., δηλαδή τα ΕΛ.ΚΕ., το Κ.Ε.ΜΕ.Φ., οι Υ.Ε.Δ.Δ.Ε. και οι Δ.Ο.Υ., λειτουργούν με σχεδόν 40% κενές οργανικές θέσεις ενώ ταυτόχρονα οι ελεγκτές υπάλληλοι έχουν να αντιμετωπίσουν ένα εξαιρετικά «τοξικό» νομικό πλαίσιο για τη διενέργεια φορολογικών ελέγχων και μια διαχρονικά αυξανόμενη, ποσοτικά αλλά όχι ποιοτικά, στοχοθεσία. Όπως και στην περίπτωση του ΚΕΜΕΦ, τα έσοδα που χάνονται ή παραγράφονται λόγω της υποστελέχωσης των υπηρεσιών φθάνουν σε δυσθεώρητα ύψη.
Αντίστοιχα ισχύουν και για τις απολύτως υποστελεχωμένες Κτηματικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών, που είναι επιφορτισμένες με ένα πλήθος ελεγκτικών αρμοδιοτήτων, τις οποίες δεν ασκούν λόγω έλλειψης προσωπικού, με συνέπεια την απώλεια εσόδων του Δημοσίου.
- Διευκόλυνση επιχειρήσεων μέσω συντόμευσης της προθεσμίας παραγραφής
Η κυβέρνηση, με ευθύνη και της Διοίκησης της Α.Α.Δ.Ε., θεσμοθέτησε το άρθρο 28 του Νόμου 5104/2024 (νέος Κ.Φ.Δ.), με το οποίο περιορίζεται η διάρκεια του φορολογικού ελέγχου σε ένα έτος αντί της πενταετούς διάρκειας που ορίζει το άρθρο 37 του ίδιου Νόμου. Αποτέλεσμα της διάταξης αυτής είναι η απώλεια τεραστίων ποσών εσόδων από υποθέσεις που παραγράφονται εξ’ αιτίας της παγκόσμιας αυτής πρωτοτυπίας της κυβέρνησης και της Α.Α.Δ.Ε.
- Απαξίωση του Σ.Δ.Ο.Ε.
Ακόμη και πριν από τις τρέχουσες εξελίξεις, λόγω ΟΠΕΚΕΠΕ, με αποκλειστική ευθύνη της κυβέρνησης, εκτός των άλλων, υπήρχαν τεράστιες ελλείψεις προσωπικού στο Σώμα Δίωξης Οικονομικών Εγκλήματος, όπως επίσης και τεράστια προβλήματα στη λειτουργία τους από τη μη διασύνδεση των ηλεκτρονικών συστημάτων του Σ.Δ.Ο.Ε. με τα αντίστοιχα της Α.Α.Δ.Ε. Όπως είναι φυσικά, οι επιλογές αυτές έχουν ως αποτέλεσμα την απώλεια εσόδων, που θα μπορούσαν να συμβάλουν στην τήρηση της συνταγματικής αρχής του κοινωνικού κράτους.
- Εκτίναξη των απευθείας αναθέσεων δημοσίων συμβάσεων
Σύμφωνα με τον βουλευτή που είχε εκλεγεί με το κυβερνών κόμμα κ. Σαλμά, δισεκατομμύρια ευρώ μοιράζονται από την Κυβέρνηση με απευθείας αναθέσεις. Αυτές καταλαμβάνουν το 72% του συνόλου των αναθέσεων ενώ για ένα μεγάλο μέρος του υπολοίπου 28%, γίνονται φωτογραφικοί διαγωνισμοί. Όσοι προσφεύγουν στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων δικαιώνονται σε ποσοστό 67% και ακυρώνονται οι σχετικές αναθέσεις. Οι πρακτικές αυτές της Κυβέρνησης έχουν ως αποτέλεσμα την απώλεια εσόδων αλλά και το ότι η ελληνική οικονομία να έχει καρτελοποιηθεί στο μεγαλύτερο μέρος της. Εξαιτίας αυτού, παρότι παρατηρείται αύξηση του ΑΕΠ της χώρας εντούτοις, η αγοραστική αξία των μισθών βρίσκεται κάτω από την αντίστοιχη της Βουλγαρίας, λόγω των οικονομικών ανισοτήτων που μεγεθύνονται.
- Διαφημιστικές δαπάνες
Η κυβέρνησε νομοθέτησε προσαυξημένη έκπτωση διαφημιστικής δαπάνης κατά τα φορολογικά έτη 2020, 2021, 2022 και 2023, κάτι που οδήγησε στη μείωση της φορολογίας των επιχειρήσεων για αρκετά εκατομμύρια ευρώ.
- Mycoast και Κτηματικές Υπηρεσίες
Χαρακτηριστικό της σπατάλης των κυβερνώντων είναι ότι η κυβέρνηση το έτος 2024 εκταμίευσε από τα κρατικά ταμεία 3,65 εκατ. ευρώ για να τα χαρίσει στα ΜΜΕ για την προβολή της ψηφιακής εφαρμογής Mycoast. Όπως γνωρίζουν οι κυβερνώντες, στις Κτηματικές Υπηρεσίες δεν υπάρχει το απαραίτητο προσωπικό για τον έλεγχο των καταγγελιών, δηλαδή εν τέλει την αξιοποίηση της ψηφιακής εφαρμογής.
- Δαπάνες ηλεκτρικών οχημάτων
Η κυβέρνηση, υποτίθεται μεριμνώντας για την προστασία του περιβάλλοντος νομοθετεί και αναγνωρίζει ως φορολογικές δαπάνες και μάλιστα με προσαύξηση τις δαπάνες αγοράς ή και μίσθωσης ηλεκτρικών οχημάτων ή χαμηλών ρύπων που στην συντριπτική τους πλειοψηφία πρόκειται για αυτοκίνητα πολυτελείας. Για να γίνουμε πιο κατανοητοί, αν μια επιχείρηση προβεί σε αγορά ενός ηλεκτρικού οχήματος έστω 40.000,00 ευρώ, αναγνωρίζονται αποσβέσεις (δαπάνες) σε διπλάσιο ύψος, δηλαδή 80.000,00 ευρώ. Αυτό οδηγεί σε αυξημένη φοροελάφρυνση ύψους περίπου 16.000,00 ευρώ, αντί για 8.000,00 ευρώ
Στην ουσία η κυβέρνηση νομοθετεί και προς όφελος των μετόχων εταιρειών μισθώσεων οχημάτων όπως και για τις λοιπές επιχειρήσεις, με αποτέλεσμα να χάνονται δεκάδες εκατομμύρια ευρώ από τις φοροαπαλλαγές αυτές. Αν η κυβέρνηση νοιαζόταν πραγματικά για το περιβάλλον θα μπορούσε να διαθέσει τα ποσά αυτά για φοροαπαλλαγές αγοράς προσιτού αυτοκινήτου ή και ηλεκτρικού σε όσες οικογένειες διαθέτουν οχήματα μεγαλύτερης ηλικίας, μιας και παραμένουμε τελευταίοι στην Ε.Ε., με μέσο όρο στην ηλικία των αυτοκινήτων τα 17,5 χρόνια πλέον.
- Διατάξεις του Νόμου για την έντοκη επιστροφή φόρων
Οι διατάξεις της παρ. 4 του άρθρου 52 του ν.5104/2024 (Κ.Φ.Δ.), στην περίπτωση προσφυγής φορολογούμενου στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών της Α.Α.Δ.Ε., όπου γίνεται δεκτή η αίτηση προσφυγής και επιστρέφεται ο φόρος εντόκως ως αχρεωστήτως καταβληθείς.
Σε αυτή τη περίπτωση ορίζεται ότι η καταβολή του υπερβάλλοντος ποσού φόρου γίνεται εντόκως εκτός εάν η επιστροφή ολοκληρωθεί εντός ενενήντα (90) ημερών. Η αίτηση του φορολογούμενου για επανεξέταση του φακέλου φορολογικού ελέγχου από τη Φορολογική Διοίκηση έχει προθεσμία 120 ημερών. Με αυτό τον τρόπο, σχεδόν όλες οι αποφάσεις της Δ.Ε.Δ. καθίστανται εκπρόθεσμες με αποτέλεσμα να δημιουργούνται αξιώσεις τόκων από τους φορολογούμενους, αφού οι αποφάσεις εκδίδονται μετά το πέρας των 90 ημερών. Απαιτείται διόρθωση είτε προβλέποντας επιπλέον εύλογο χρονικό διάστημα για την ανταπόκριση της Φορολογικής Διοίκησης στην περίπτωση αίτησης ενδικοφανούς προσφυγής είτε προβλέποντας ως χρονικό σημείο έναρξης της υφιστάμενης προθεσμίας των 90 ημερών από την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης από την Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών, ώστε να μη διαστρεβλώνεται η αρχική πρόθεση του νομοθέτη (βλ. σχετική απόφαση της Διοικούσας Επιτροπής της Φορολογικής Επιθεώρησης).
Η διατήρηση της παραγράφου 3 του άρθρου 47 του ΚΦΕ (ν.4172/2013), σύμφωνα με την οποία «3. Τα έσοδα και τα έξοδα των νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων που εφαρμόζουν τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα, που προκύπτουν κατά την αρχική αναγνώριση των χρηματοοικονομικών μέσων, κατανέμονται ανάλογα με τη χρονική διάρκεια των αντίστοιχων μέσων, σύμφωνα και με τα οριζόμενα από τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα. Ως χρηματοοικονομικά μέσα νοούνται τα οριζόμενα από τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα, όπως αυτά υιοθετούνται από την Ευρωπαϊκή Ενωση κατ` εφαρμογή του Κανονισμού 1606/2002, του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου.».
Η εν λόγω διάταξη διαμορφώνει ειδικό φορολογικό καθεστώς για τα τραπεζικά ιδρύματα, με δυνατότητα μετακύλισης φορολογητέας ύλης από χρήση σε χρήση, καθώς μεταβάλλει τις πραγματικές χρηματοροές μέσα από την ρύθμιση για τον φορολογικό χειρισμό (απόσβεση) του premium ή discount των χρηματοοικονομικών μέσων, κατά παρέκκλιση των διατάξεων της παραγράφου 4 του άρθρου 8 του ΚΦΕ που ορίζει ότι «Χρόνος κτήσης του εισοδήματος θεωρείται ο χρόνος που ο δικαιούχος απέκτησε το δικαίωμα είσπραξής του», των περιπτώσεων (β) και (γ) του άρθρου 22 του ΚΦΕ που ορίζει ότι αναγνωρίζονται προς έκπτωση οι δαπάνες που αντιστοιχούν σε πραγματική συναλλαγή και εγγράφονται στα τηρούμενα βιβλία απεικόνισης των συναλλαγών της περιόδου κατά την οποία πραγματοποιούνται και της περίπτωσης δ του άρθρου 23 του ΚΦΕ που ορίζει ότι δεν εκπίπτουν οι προβλέψεις, εκτός των οριζόμενων στο άρθρο 26 αυτού.
Το άρθρο 28 του ν.5104/2024 (Κ.Φ.Δ.) σε συνδυασμό με την ΠΟΛ 1073/2018 του Διοικητή της ΑΑΔΕ, με την οποία έχει διευκρινιστεί ότι η εντολή ελέγχου κοινοποιείται στον φορολογούμενο πριν την έναρξη του φορολογικού ελέγχου και σε κάθε περίπτωση εντός πέντε εργασίμων ημερών από την έκδοσή της, οδηγούν στην καθιέρωση της ολοκλήρωσης των φορολογικών ελέγχων σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα (περίπου 2 μηνών ανά εντολή φορολογικού ελέγχου).
Στην ουσία, με το άρθρο 28 του ως άνω νόμου ΑΚΥΡΩΝΕΤΑΙ Η ΠΕΝΤΑΕΤΗΣ ΠΑΡΑΓΡΑΦΗ! Παράλληλα, με το άρθρο αυτό, η Φορολογική Διοίκηση στρέφει το βάρος όλων των φορολογικών ελέγχων προς τις μικρές επιχειρήσεις, θέτοντας εν τοις πράγμασι στο «απυρόβλητο» τις μεγάλες επιχειρήσεις. Τούτο, διότι είναι αδύνατο να γίνει ουσιαστικός και εις βάθος έλεγχος σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα σε μεγάλους οργανισμούς με πολλές και σύνθετες συναλλαγές. Άρα, εκ των πραγμάτων, με έναν Επιχειρησιακό Σχεδιασμό της Α.Α.Δ.Ε. που δίνει έμφαση στη ποσότητα (πλήθος φορολογικών ελέγχων) και όχι στη ποιότητα (βεβαίωση φόρων μετά από εις βάθος έλεγχο), ο μηχανισμός θα «στοχεύσει» αναγκαστικά στις μικρές επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες.
- Διατήρηση υφιστάμενων «νομικών αστοχιών» και προώθηση νέων διατάξεων νόμων που αποσυντονίζουν τον φορολογικό μηχανισμό
Οι διατάξεις της παρ. 4 του άρθρου 52 του ν. 5104/2024 (Κ.Φ.Δ.) προβλέπουν ότι στην περίπτωση προσφυγής φορολογούμενου στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών της Α.Α.Δ.Ε., όπου γίνεται δεκτή η αίτηση προσφυγής, επιστρέφεται ο φόρος εντόκως ως αχρεωστήτως καταβληθείς.
Σε αυτή τη περίπτωση ορίζεται ότι η καταβολή του υπερβάλλοντος ποσού φόρου γίνεται εντόκως εκτός εάν η επιστροφή ολοκληρωθεί εντός ενενήντα (90) ημερών. Η αίτηση του φορολογούμενου για επανεξέταση του φακέλου φορολογικού ελέγχου από τη Φορολογική Διοίκηση έχει προθεσμία 120 ημερών. Με αυτό τον τρόπο, σχεδόν όλες οι αποφάσεις της Δ.Ε.Δ. καθίστανται εκπρόθεσμες με αποτέλεσμα να δημιουργούνται αξιώσεις τόκων από τους φορολογούμενους, αφού οι αποφάσεις εκδίδονται μετά το πέρας των 90 ημερών. Απαιτείται διόρθωση είτε προβλέποντας επιπλέον εύλογο χρονικό διάστημα για την ανταπόκριση της Φορολογικής Διοίκησης στην περίπτωση αίτησης ενδικοφανούς προσφυγής είτε προβλέποντας ως χρονικό σημείο έναρξης της υφιστάμενης προθεσμίας των 90 ημερών από την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης από την Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών, ώστε να μη διαστρεβλώνεται η αρχική πρόθεση του νομοθέτη (βλ. σχετική απόφαση της Διοικούσας Επιτροπής της Φορολογικής Επιθεώρησης).
Η διατήρηση της παραγράφου 3 του άρθρου 47 του Κ.Φ.Ε. (ν. 4172/2013), σύμφωνα με την οποία «3. Τα έσοδα και τα έξοδα των νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων που εφαρμόζουν τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα, που προκύπτουν κατά την αρχική αναγνώριση των χρηματοοικονομικών μέσων, κατανέμονται ανάλογα με τη χρονική διάρκεια των αντίστοιχων μέσων, σύμφωνα και με τα οριζόμενα από τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα. Ως χρηματοοικονομικά μέσα νοούνται τα οριζόμενα από τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα, όπως αυτά υιοθετούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση κατ` εφαρμογή του Κανονισμού 1606/2002, του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου.».
Η εν λόγω διάταξη διαμορφώνει ειδικό φορολογικό καθεστώς για τα τραπεζικά ιδρύματα, με δυνατότητα μετακύλισης φορολογητέας ύλης από χρήση σε χρήση, καθώς μεταβάλλει τις πραγματικές χρηματοροές μέσα από την ρύθμιση για τον φορολογικό χειρισμό (απόσβεση) του premium ή discount των χρηματοοικονομικών μέσων, κατά παρέκκλιση των διατάξεων της παραγράφου 4 του άρθρου 8 του ΚΦΕ που ορίζει ότι «Χρόνος κτήσης του εισοδήματος θεωρείται ο χρόνος που ο δικαιούχος απέκτησε το δικαίωμα είσπραξής του», των περιπτώσεων (β) και (γ) του άρθρου 22 του ΚΦΕ που ορίζει ότι αναγνωρίζονται προς έκπτωση οι δαπάνες που αντιστοιχούν σε πραγματική συναλλαγή και εγγράφονται στα τηρούμενα βιβλία απεικόνισης των συναλλαγών της περιόδου κατά την οποία πραγματοποιούνται και της περίπτωσης δ του άρθρου 23 του ΚΦΕ που ορίζει ότι δεν εκπίπτουν οι προβλέψεις, εκτός των οριζόμενων στο άρθρο 26 αυτού.
Το άρθρο 28 του ν. 5104/2024 (Κ.Φ.Δ.) σε συνδυασμό με την ΠΟΛ 1073/2018 του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., με την οποία έχει διευκρινιστεί ότι η εντολή ελέγχου κοινοποιείται στον φορολογούμενο πριν την έναρξη του φορολογικού ελέγχου και σε κάθε περίπτωση εντός πέντε εργασίμων ημερών από την έκδοσή της, οδηγούν στην καθιέρωση της ολοκλήρωσης των φορολογικών ελέγχων σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα (περίπου 2 μηνών ανά εντολή φορολογικού ελέγχου).
Στην ουσία, με το άρθρο 28 του ως άνω νόμου ακυρώνεται η θεσμοθετημένη πενταετής παραγραφή. Παράλληλα, με το άρθρο αυτό, η Φορολογική Διοίκηση στρέφει το βάρος όλων των φορολογικών ελέγχων προς τις μικρές επιχειρήσεις, θέτοντας εν τοις πράγμασι στο «απυρόβλητο» τις μεγάλες. Τούτο, διότι είναι αδύνατο να γίνει ουσιαστικός και εις βάθος έλεγχος σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα σε μεγάλους οργανισμούς με πολλές και σύνθετες συναλλαγές. Άρα, εκ των πραγμάτων, με έναν Επιχειρησιακό Σχεδιασμό της Α.Α.Δ.Ε. που δίνει έμφαση στο πλήθος φορολογικών ελέγχων και όχι στην ποιότητα, ο μηχανισμός θα «στοχεύσει» αναγκαστικά στις μικρές επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες.