2025.07.13 Συνέντευξη Γ.Γ. ΠΟΕ ΔΟΥ Γ.Τσαγκαράκη στην εφημερίδα Documento

Όταν το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ έσκασε με τον πλέον ηχηρό τρόπο και γέμισε ο τόπος  τεκμήρια που έδειχναν  ότι το επιτελικό κράτος  Μητσοτάκη πάσχιζε για χρόνια,  με νύχια και με δόντια,  να συγκαλύψει τις παράνομες πληρωμές ημετέρων του ΟΠΕΚΕΠΕ, ο πρωθυπουργός,   για να δώσει μήνυμα κάθαρσης, ανακοίνωσε την υπαγωγή του ΟΠΕΚΕΠΕ στην Α.Α.Δ.Ε., που είναι τάχα ανεξάρτητη αρχή υψηλούς κύρους και μπορεί να κάνει τη δουλειά. 

Στο νομοσχέδιο για το νέο τελωνειακό κώδικα που δημοσιεύτηκε ωστόσο λίγες μέρες αργότερα, φάνηκε ότι στην Α.Α.Δ.Ε.  δεν θα υπάγονταν μόνο ο αμαρτωλός ΟΠΕΚΕΠΕ  αλλά και το Σ.Δ.Ο.Ε., ο Οργανισμός Δίωξης του Οικονομικού Εγκλήματος,  που κατ’ εντολή της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας είχε ξεσκεπάσει το σκάνδαλο. 

Η απολύτως αιφνιδιαστική αυτή κίνηση προκάλεσε μάλιστα την άμεση αντίδραση των εργαζομένων στις Δ.Ο.Υ.  Αττικής και Κυκλάδων, δεδομένου ότι όπως ανέφεραν μέχρι πριν από λίγες εβδομάδες, οι Χατζηδάκης και  Πιερρακάκης,  υπόσχονταν αναβάθμιση και ενίσχυση του Σ.Δ.Ο.Ε.  οι οποίοι και έθεσαν σκληρά ερωτήματα: «Τι είναι αυτό που συνδέει την ξαφνική απόφαση για κατάργηση του Σ.Δ.Ο.Ε.  με το εν εξελίξει μείζον σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ; Πόσο τυχαίο είναι το γεγονός ότι  στο Σ.Δ.Ο.Ε.  έχει ανατεθεί, εκτός του ΟΠΕΚΕΠΕ,  πλήθος υποθέσεων για τον έλεγχο επιδοτήσεων από εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους και υποθέσεις ένταξης στα εθνικά αναπτυξιακά προγράμματα; Πόσο τυχαίο είναι ότι ο Σ.Δ.Ο.Ε.  έχει στενή συνεργασία με τον ευρωπαίο Εισαγγελέα και άλλους ευρωπαϊκούς ελεγκτικούς μηχανισμούς για τον έλεγχο πολύ σοβαρών υποθέσεων»;

Απαντώντας για λογαριασμό της ελληνικής κυβέρνησης στα ερωτηματικά αυτά ο Κυρ. Πιερρακάκης είπε διάφορες αοριστολογίες περί «δομικής μεταρρύθμισης», επικαλούμενος την δήθεν ανωτερότητα της Α.Α.Δ.Ε.  που είναι «ανεξάρτητη αρχή» και «λειτουργεί αδιάβλητα», άρα θα κάνει καλύτερους ελέγχους.    

Οι σύλλογοι και οι παρατάξεις των εφοριακών έχουν διατυπώσει ωστόσο την εκτίμηση ότι η υπαγωγή του Σ.Δ.Ο.Ε.  στην Α.Α.Δ.Ε.  αποτελεί ξεκάθαρη συγκάλυψη του σκανδάλου του ΟΠΕΚΕΠΕ, αμφισβητούν μάλιστα σε βάθος το ελεγκτικό έργο της Α.Α.Δ.Ε.  Το Documento συνομίλησε με τον Γιώργο Τσαγκαράκη, Γενικό Γραμματέα της Εκτελεστικής Επιτροπής της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εφοριακών και εκπρόσωπο της παράταξης «Συνεργασία Ανεξάρτητων Σχημάτων Εφοριακών». 

Υποστηρίζετε τη διατήρηση και ενίσχυση του Σ.Δ.Ο.Ε.  ως μοναδικής λύσης που εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον.  

Ένα από τα  αντικείμενα του Σ.Δ.Ο.Ε.  ήταν η αντιμετώπιση υποθέσεων διαφθοράς. Και είχε ήδη αρκετές τέτοιες υποθέσεις. Ένας από τους λόγους που αναδείχθηκε το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ και πήρε δημοσιότητα ήταν οι έρευνες του Σ.Δ.Ο.Ε.  Άρα,  δεν μπορεί να βάλεις το Σ.Δ.Ο.Ε. και τον ΟΠΕΚΕΠΕ   κάτω από την ίδια ομπρέλα. 

Υπάρχει ο κίνδυνος με την υπαγωγή του Σ.Δ.Ο.Ε.  στην Α.Α.Δ.Ε.  να σταματήσουν οι έλεγχοι στον ΟΠΕΚΕΠΕ;

Όλα αυτά μοιάζουν με ένα ακόμη «μπάζωμα»,  στο οποίο η κυβέρνηση ειδικεύεται.  Όλες οι παρόμοιες μεταφορές αντικειμένων δημιουργούν πρόβλημα. Παλαιότερα, όταν καταργήθηκαν υπηρεσίες του  Σ.Δ.Ο.Ε., χιλιάδες φάκελοι φορολογικών υποθέσεων  μεταφέρθηκαν στις Δ.Ο.Υ.  αλλά  παραγράφηκαν αφού χρειάστηκαν χιλιάδες εργατοώρες για να καταγραφούν, να αξιολογηθούν και εν τέλει να ανατεθούν εκ νέου σε ελεγκτές της Α.Α.Δ.Ε.  

Γιατί ασκείτε σκληρή κριτική στους ελέγχους της Α.Α.Δ.Ε. .

Η  Α.Α.Δ.Ε.  δεν έχει δείξει τα καλύτερα δείγματα γραφής σε ότι αφορά τη διαχείριση των ελεγκτικών μηχανισμών. Ας πούμε για τα κρούσματα διαφθοράς στη Χαλκίδα και την Κέρκυρα που δεν εντοπίστηκαν από την Υπηρεσία Εσωτερικού Ελέγχου της Α.Α.Δ.Ε. όπως θα έπρεπε αλλά από το Τμήμα Εσωτερικών Υποθέσεων της ΕΛΑΣ. Η ευθύνη του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. είναι τεράστια αφού για να τοποθετήσει τα συγκεκριμένα άτομα στις κορυφές των δύο αυτών Υπηρεσιών,  χρησιμοποίησε τις τακτικές της «ειδικής αιτιολογίας» και της «συνέντευξης» για να τοποθετήσει τους ημέτερους, που κατόπιν αποδείχτηκαν είτε διεφθαρμένοι είτε ανίκανοι είτε και τα δύο μαζί. 

Επιπλέον η Α.Α.Δ.Ε. υποβαθμίζει διαρκώς τις ελεγκτικές υπηρεσίες γιατί μειώνει το προσωπικό που υπηρετεί σε αυτές.  Για παράδειγμα στην περίπτωση των δύο υπηρεσιών ελέγχου του μεγάλου πλούτου, το ΚΕ.ΦΟ.ΜΕ.Π. και το Κ.Ε.ΜΕ.ΕΠ., που συγχώνευσε και δημιούργησε μια νέα Υπηρεσία, το ΚΕ.ΜΕ.Φ..  

Αυτό πλέον έχει 130 οργανικές θέσεις λιγότερες από το άθροισμα των οργανικών θέσεων των δύο συγχωνευθεισών θέσεων. Ποιο είναι άραγε το κίνητρο της μείωσης των οργανικών θέσεων μιας υπηρεσίας αιχμής; 

Εχετε εντοπίσει και προβλήματα στις αποφάσεις της ΑΑΔΕ για τους ελέγχους;

Καθημερινά, οι ελεγκτές της Α.Α.Δ.Ε. με αυταπάρνηση και προσωπικούς κινδύνους, ανακαλύπτουν  τεράστια κυκλώματα, στα οποία ανύπαρκτα φορολογικά άτομα, υπήκοοι συνήθως χωρών της Ανατολικής Ευρώπης, άστεγοι κ.λ.π., τοποθετούνται ως αχυράνθρωποι και δημιουργούνται εν μια νυκτί επιχειρήσεις, συνήθως με τη μορφή των ΙΚΕ, οι οποίες εκδίδουν χιλιάδες εικονικά τιμολόγια, ύψους εκατομμυρίων ευρώ. Αποτέλεσμα είναι οι λήπτες των τιμολογίων τους να γλυτώνουν φόρο Εισοδήματος ή Φ.Π.Α. ή και ακόμη να  παίρνουν μεγάλες επιστροφές Φ.Π.Α. Υπάρχουν πολλές λύσεις για να λυθεί το συγκεκριμένο πρόβλημα αλλά ο Διοικητής της Α.Α.Δ.Ε. υιοθέτησε μια «πανέξυπνη» λύση, να υποβάλλουν οι νέες επιχειρήσεις δηλώσεις Φ.Π.Α. ανά μήνα και όχι ανά τρίμηνο. Μάλλον δεν του είπαν οι σύμβουλοί του ότι οι ΙΚΕ ούτως ή άλλως υποβάλλουν Φ.Π.Α. ανά μήνα.

Ένα άλλο πρόβλημα είναι οι ενδοομιλικές συναλλαγές. Είμαστε μάλλον  η μοναδική χώρα στην Ε.Ε.,   η οποία έχει αποποινικοποιήσει τη διαπιστωμένη φοροδιαφυγή σε ό,τι αφορά στις ενδοομιλικές συναλλαγές και μάλιστα όχι με Νόμο αλλά με μια  απόφαση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε.. Ο κ. Πιτσιλής αποφάσισε ότι ενώ όλες οι περιπτώσεις φοροδιαφυγής, πλην των περιπτώσεων συνήθων λογιστικών διαφορών,  με διαφυγόντες φόρους πάνω από 100.000-150.000 ευρώ, αποτελούν αδίκημα κακουργηματικής φύσεως, στις περιπτώσεις των ενδοομιλικών συναλλαγών των πολυεθνικών εταιρειών αυτό δεν ισχύει και δεν διώκονται ποινικά. Συνεπώς ο  Διοικητής, με την απόφαση αυτή, έχει δώσει το ελεύθερο στις πολυεθνικές να κάνουν ό,τι αυτές θέλουν και να μη δίνουν λογαριασμό.

Ένα άλλο ζήτημα  είναι  το σύστημα της προτεραιοποίησης των φορολογικών υποθέσεων της Α.Α.Δ.Ε. Με ευθύνη της Διοίκησης της Α.Α.Δ.Ε. οι έλεγχοι των Δ.Ο.Υ. στοχεύουν,  κατά κύριο λόγο, σε φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις σχετικά χαμηλού ή μεσαίου εισοδήματος  και αφήνει στο απυρόβλητο τομείς με μεγάλη ροπή προς τη φοροδιαφυγή. 

Ακόμη, με την ψήφιση του άρθρου 28 του Ν. 5104/2024, θεσπίσθηκε μια μάλλον παγκόσμια πρωτοτυπία, με την οποία όταν ξεκινήσει ένας έλεγχος να πρέπει να τελειώσει μόλις μέσα σε ένα έτος. Αν ο ελεγκτής δεν προλάβει να κάνει αυτό, τότε η επιχείρηση λαμβάνει φορολογική ασυλία. Φυσικά, οι πολύπλοκοι έλεγχοι και κυρίως οι έλεγχοι των μεγάλων επιχειρήσεων είναι αυτοί που  απαιτούν αρκετό χρόνο, οπότε δεν θέλει και πολλή σκέψη να καταλάβουμε τι κρύβεται πίσω από αυτό.

Κλείνοντας θέλω να τονίσω ότι κατά τον Μάιο του 2025, απεστάλησαν στη Διοίκηση της Α.Α.Δ.Ε., πενήντα ζητήματα που αφορούν στους ελέγχους αλλά η Διοίκηση της Α.Α.Δ.Ε. ούτε καν ασχολήθηκε.  Και συζητάμε τώρα ότι αυτός ο φορέας θα διαχειριστεί το Σ.Δ.Ο.Ε. και θα έχει και υπό τη διοίκησή του και τον ΟΠΕΚΕΠΕ.