Έχει περάσει πλέον ένας μήνας από την δημόσια ακρόαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ ενώπιον του Ελληνικού Κοινοβουλίου και λίγες ημέρες από την τηλεδιάσκεψη με την ΕΕ της ομοσπονδίας και το πέπλο μυστηρίου που σκοπίμως σκόρπισε ο Διοικητής χωρίς αντίλογο από πλευράς μας στην προηγούμενη συνάντηση του Φεβρουαρίου έχει αρχίσει να διαλύεται, γεμίζοντας τους συνάδελφους με αισθήματα αγωνίας και εργασιακής ανασφάλειας σχετικά με το εργασιακό τους μέλλον.

Ο Διοικητής στην συνάντηση της περασμένης Παρασκευής δήλωσε «ευθαρσώς και ειλικρινώς» ότι οραματίζεται τον μετασχηματισμό της ΑΑΔΕ από έναν δημόσιο οργανισμό σε έναν νέο υβριδικό οργανισμό, που θα συγκεντρώνει πολλά χαρακτηριστικά από τον Τραπεζικό τομέα. Το έργο του μετασχηματισμού έχει παρελθόν, παρόν και δυστυχώς ζοφερό μέλλον.

Ξεκινήσαμε από την θέσπιση έμμεσης και άτυπης ατομικής στοχοθεσίας στο κύριο αντικείμενο του Ελέγχου και την υιοθέτηση σχήματος Περιφερειακής Διοίκησης ανά Γεωγραφικό τομέα. Τώρα ο Διοικητής μας ανακοίνωσε κεντρικοποίηση και αυτοματοποίηση των -μεγαλύτερων σε όγκο εργασίας- διαδικασιών π.χ. Μητρώο, Κεφάλαιο, Συμψηφισμοί κι Επιστροφές Φόρων, Έκδοση Ενημερότητας με παρακράτηση ή Βεβαίωσης Οφειλής. Για την αφαίρεση αυτών των δραστηριοτήτων από τις ΔΟΥ ο Διοικητής επικαλέστηκε την έλλειψη κοινού προτύπου εξυπηρέτησης -αλλιώς γίνονται τα πράγματα στην Α ΔΟΥ και αλλιώς στην Β ΔΟΥ, λες και για την μη τυποποίηση και μη απλοποίηση των διαδικασιών, την πολυνομία και τις αντίθετα ερμηνευόμενες διατάξεις ευθύνονται οι συνάδελφοι σε κάθε ΔΟΥ…

Στο μέλλον μας περιμένουν ΔΟΥ αδειανά κελύφη, χωρίς βασικές φορολογικές αρμοδιότητες και αφαιρεμένο τον ελεγκτικό τους χαρακτήρα και Σημεία Πρόσβασης μέσα στους Δήμους, όχι για να εξυπηρετούνται άμεσα οι φορολογούμενοι όπως συμβαίνει τώρα με τα ΓΕΦ, αλλά για υποστήριξη, ώστε να στείλουν το ηλεκτρονικό τους αίτημα οι πολίτες προς την ΑΑΔΕ. Εκτίμηση μας είναι ότι μπορούν να υιοθετηθούν περαιτέρω λειτουργίες και χαρακτηριστικά του τραπεζικού κλάδου, όπως π.χ. η θέσπιση ατομικής στοχοθεσίας σε όλο το προσωπικό των ΔΟΥ, η θέσπιση Περιφερειακών Διευθυντών ανά Αντικείμενο (Συμμόρφωση, Έλεγχος, Δικαστικό), η λειτουργία σε απογευματινές βάρδιες των υπηρεσιών που θα παραμείνουν ενεργές κ.ά..

Δήλωσε «ειλικρινώς και ευθαρσώς» ότι το ζητούμενο δεν είναι πόσες ΔΟΥ θα μείνουν σε λειτουργία σε Αττική και Θεσσαλονίκη, αλλά το τι ακριβώς θα κάνουν. Δήλωσε «ειλικρινώς και ευθαρσώς» ότι αυτήν την στιγμή δεν μπορεί να το προσδιορίσει επακριβώς, ούτε αν θα μείνουν περισσότερα! ή λιγότερα σημεία εξυπηρέτησης, επίσης ότι δεν μπορεί να προβεί σε περαιτέρω προσλήψεις προσωπικού, διότι δεν θα είναι χρήσιμοι στην παρούσα μεταβατική περίοδο. Δήλωσε ότι αναγνωρίζει ότι το πρόβλημα υποστελέχωσης του προσωπικού είναι ένα πολύ σοβαρό θέμα και ότι έχει επιφέρει ένα βαρύ κλίμα κούρασης και φόρτισης απόλυτα δικαιολογημένο με τις υπάρχουσες συνθήκες.

Παρ’ όλες αυτές του τις «ειλικρινείς» δηλώσεις, όπως γνωστοποίησε στη δημόσια ακρόαση του ενώπιον της εθνικής αντιπροσωπείας του Ελληνικού Κοινοβουλίου στις 2 Ιουνίου 2022, ο Διοικητής και οι υπηρεσίες της ΑΑΔΕ έχουν συντάξει και αποστείλει για έγκριση στο Υπουργείο Εσωτερικών τετραετή Προγραμματισμό Στελέχωσης για τα έτη 2022-2025. Ένα τετραετή προγραμματισμό που σίγουρα θα έχει λάβει υπ’ όψιν του την νέα λειτουργία και δομή της ΑΑΔΕ όπως ο κος Διοικητής την οραματίζεται, αφού νέες δομές, άνθρωποι και υποδομές είναι έννοιες άρρηκτα δεμένες σε ένα μακροχρόνιο προγραμματισμό. Κι αυτόν τον προγραμματισμό έχει καταφέρει να αποκρύψει από την ομοσπονδία και τους συναδέλφους μας. Για όποιον καλόπιστο θέλει να επιβεβαιώσει το γεγονός της ομολογίας της ύπαρξης αυτού του σχεδίου, αρκεί να επισκεφτεί την ιστοσελίδα της Βουλής των Ελλήνων και να παρακολουθήσει το σχετικό βίντεο, μεταξύ του 45ου και 47ου λεπτού.

Παράλληλα με την υιοθέτηση φιλικού προς τον πολίτη profile υπηρεσιών, θα πρέπει να διεκδικήσουμε ένα νέο αναβαθμισμένο ελεγκτικό ρόλο για τις υπηρεσίες μας, τον οποίο ο Διοικητής μας δήλωσε ότι τον θέλει σε «δεύτερο χρόνο» με ότι έννοια και αν προσδίδει ο ίδιος σε αυτή του την τοποθέτηση. Γιατί είναι μεν σημαντική η ποιότητα εξυπηρέτησης του πολίτη, αλλά η ουσία και το κέντρο των υπηρεσιών μας είναι και θα πρέπει να είναι, ο έλεγχος. Οποιαδήποτε προσπάθεια αποπροσανατολισμού από αυτήν την βασική λειτουργία είναι εκ του πονηρού με μόνο σκοπό την ουσιαστική αποδυνάμωση των υπηρεσιών μας και την (πιθανή) εκχώρηση μέρους του ελεγκτικού και εισπρακτικού ρόλου σε ιδιώτες στο μέλλον.

Σε μια χώρα όπου η φοροδιαφυγή κάνει ακόμα προκλητικά πάρτυ, οι συνήθεις ύποπτοι μισθωτοί και συνταξιούχοι πληρώνουν αγόγγυστα την πλειοψηφία των φόρων και επίσης οι συνήθεις ευνοημένοι π.χ. παροχή υπηρεσιών πάσης φύσεως, ευγενή επαγγέλματα, διοικούντες νομικών προσώπων κι άλλοι κάνουν το δικό τους πάρτυ, απολαμβάνοντας τα οφέλη μιας ανεπαρκούς φορολογικής νομοθεσίας και διοίκησης, ο Διοικητής μιλάει απλά για λειτουργικές αλλαγές και αλλαγές βιτρίνας, οι οποίες μέχρι να ωριμάσουν θα έχουν επιφέρει αναστάτωση στον κλάδο και μεταβολή στην είσπραξη των δημοσίων εσόδων.

Για την «ταμπακιέρα» τίποτα; Που είναι οι εξαγγελίες για νέα ελεγκτικά εργαλεία, για υπηρεσιακή προτεραιοποίηση κλάδων της οικονομίας με αποδεδειγμένα υψηλή φοροδιαφυγή, για την εκπαίδευση του προσωπικού. Μα φυσικά αν είχαμε και τέτοιες προτεραιότητες από τη διοίκηση της ΑΑΔΕ αυταπόδεικτα θα έπρεπε να παραδεχτεί ότι το προσωπικό που ήδη υπάρχει δεν φτάνει ούτε για το θεαθήναι και θα αναγκαζόταν άμεσα να προβεί σε γενναίες προσλήψεις. Θα θέλαμε να μας πει η διοίκηση της ΑΑΔΕ πόσο απέχουμε από την αναλογία Ελεγκτών Βεβαίωσης ανά χίλιους κατοίκους, συγκρινόμενη με τις λοιπές ευρωπαϊκές χώρες που κατέχουν πιο αποτελεσματικά φορολογικά συστήματα.

Καλή η εξυπηρέτηση του πολίτη και σίγουρα οι υπηρεσίες θα πρέπει να ακολουθήσουν την πρόοδο της τεχνολογίας, που θα τις απεγκλωβίσουν άλλωστε από περιττές λειτουργίες που χρόνια μας αποπροσανατολίζουν από το ρόλο μας. Καλύτερη όμως είναι η εξυπηρέτηση του πολίτη μέσα από μια αποτελεσματική λειτουργία των υπηρεσιών μας με κεντρικό στόχο την πάταξη της φοροδιαφυγής καθώς και την άμβλυνση της οικονομικής και κοινωνικής ανισότητας, που συνεχώς διευρύνεται τόσο λόγω των εγχώριων διαχρονικών δυσλειτουργιών όσο και εξαιτίας ενός τοξικού διεθνούς περιβάλλοντος, που θα πλήξει άμεσα τα ασθενέστερα κομμάτια του πληθυσμού. Σε όλα αυτά τι ειλικρινές έχει να πει ο Διοικητής; Πως η υποστελέχωση των υπηρεσιών και η μετατροπή τους σε περίπτερα ψιλικών θα συμβάλλει στην άμβλυνση των ανισοτήτων; Δυστυχώς, για μια ακόμα φορά το «Δυστυχώς επτωχεύσαμε» είναι προ των πυλών.

          Απέναντι σε αυτήν την κρυψίνοια και την έλλειψη εμπιστοσύνης του Διοικητή απέναντί μας, η διοικούσα πλειοψηφία της ομοσπονδίας έχει υιοθετήσει πλήρως μιας πολιτική κατευνασμού, μια παθητική πολιτική που την έχει καταστήσει και καταντήσει από υπερασπιστή των κοινών συμφερόντων των συναδέλφων σε διαχειριστή των μικροκομματικών συμφερόντων, σε ταξιθέτη των συναδέλφων που θα υπηρετήσουν στα ΕΛΚΕ και στα ΚΕΒΕΙΣ. Πραγματικά είναι λυπηρό για την διεκδίκηση των συμφερόντων μας η κατάσταση λήθαργου -ως Ωραία Κοιμωμένη παραμυθιού τρόμου- που έχει περιέλθει η ομοσπονδία, μόνο που όταν αυτή ξυπνήσει δεν θα αντικρύσει τον ονειρεμένο Πρίγκιπα αλλά τον δυνάστη και εν τέλει τον δήμιό της.

          Η παράταξη της ΣΑΣ με σοβαρότητα και υπευθυνότητα απέναντι στο “όραμα” και τις δημόσιες εξαγγελίες του Διοικητή, έχει να καταθέσει τα εξής:

  • λέμε ΝΑΙ στην υιοθέτηση ενός φιλικού προς τον πολίτη και ποιοτικά καλύτερου profile εξυπηρέτησης, αρκεί να εξαλειφτούν οι ανασταλτικοί -εξωγενείς από την προδιάθεση για την παροχή ποιοτικής εξυπηρέτησης των συναδέλφων- παράγοντες, όπως είναι η ύπαρξη πολυνομίας και αντιφατικών διατάξεων στα νομοσχέδια, η χρήση του απαρχαιωμένου τεχνολογικού εξοπλισμού και των πεπαλαιωμένων υποδομών, οι φιλόδοξοι στόχοι που καθιστούν τον συνάδελφο θηρευτή προκειμένου να βγαίνουν τα νούμερα των στόχων πάση θυσία,
  • λέμε ΝΑΙ στην αυτοματοποίηση και κεντρικοποίηση διαδικασιών με ρουτίνα όπως πχ στην τακτοποίηση υπερεισπράξεων και στην απομάκρυνση από την ΔΟΥ αντικειμένων που δεν έχουν απολύτως κανένα φορολογικό ενδιαφέρον (π.χ. Αυτοκίνητα), αρκεί στο προσωπικό που θα απελευθερωθεί να παρασχεθεί η κατάλληλη προετοιμασία και εκπαίδευση προκειμένου αυτό να αναλάβει νέα καθήκοντα σε άλλο αντικείμενο. Αν ισχύσει η μεταφορά του πλεονάζοντος προσωπικού ως Ελεγκτές Βεβαίωσης στα ΕΛΚΕ, αυτό να γίνει με την σύμφωνη γνώμη του και εφόσον του παρασχεθούν η κατάλληλη εκπαίδευση και επιμόρφωση για την άσκηση πραγματικού ελεγκτικού έργου,
  • λέμε ΝΑΙ στην επαναφορά της λειτουργίας των ΔΟΥ αποκλειστικά μέσω προγραμματισμένου ραντεβού, καθεστώς που ισχύει την τρέχουσα περίοδο για την αντιμετώπιση της πανδημίας COVID με βάση την ΚΥΑ των Υπουργείων Υγείας και Εσωτερικών για δημόσιους οργανισμούς όπως είναι ο ΕΦΚΑ, ο ΟΠΕΚΑ και η ΔΥΠΑ (πρώην ΟΑΕΔ),
  • ζητάει, τέλος, από την Ομοσπονδία να απαιτήσει από τον κο Διοικητή να λάβει γνώση του Τετραετούς Προγραμματισμού Στελέχωσης για τα έτη 2022-2025, που έχει αποσταλεί στο Υπουργείο Εσωτερικών και να τον κοινοποιήσει στις παρατάξεις.
Μοιραστείτε το αν το βρήκατε ενδιαφέρον: