ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΤΟΝ (ΤΕΩΣ) ΥΦΥΠΟΥΡΓΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ Κ. ΘΕΟΧΑΡΗ ΚΑΙ ΤΟΝ ΔΙΟΙΚΗΤΗ ΤΗΣ ΑΑΔΕ Κ. ΠΙΤΣΙΛΗ ΓΙΑ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΤΗΣ Δ.Ο.Υ. ΧΑΛΚΙΔΑΣ. - ΑΝΑΦΟΡΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΙΚΕΙΜΕΝΗ (18.06.2024) ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΤΗΣ ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ
Την Τετάρτη 12/06/2024 και την Πέμπτη 13/06/2024 πραγματοποιήθηκαν συναντήσεις με τον Υφυπουργό Οικονομικών, κ. Θεοχάρη, και τον Διοικητή της ΑΑΔΕ, κ. Πιτσιλή, παρουσία των μελών της Εκτελεστικής Επιτροπής και Εκπροσώπων του Συλλόγου Βοιωτίας και Ευβοίας. Στη συνάντηση με τον Διοικητή της ΑΑΔΕ παρευρέθηκαν και οι κ.κ. Παπαδόπουλος (Γενική Διεύθυνση Φορολογικών Λειτουργιών), Σαϊτης (Γενική Διεύθυνση Ανθρώπινου Δυναμικού & Οργάνωσης), Θεοδώρου (Διεύθυνση Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού), Καββαδάς (Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών) και Ακαλίδης (Τμήμα Α’ Διοικητικής Οργάνωσης).
Σε αμφότερες τις συναντήσεις εκφράστηκε τόσο από πλευράς της Ομοσπονδίας όσο και από πλευράς των Εκπροσώπων του Συλλόγου Βοιωτίας & Ευβοίας η καταδίκη των γεγονότων διαφθοράς στη Δ.Ο.Υ. Χαλκίδας, τονίζοντας το γεγονός πως ακόμα δεν υπάρχει καταδικαστική απόφαση που να τα επιβεβαιώνει. Επιπλέον, διαμαρτυρηθήκαμε τόσο για την υποβάθμιση της Δ.Ο.Υ. Χαλκίδας και τη συλλήβδην τιμωρία όλων των υπαλλήλων της συγκεκριμένης Υπηρεσίας, όσο και για τον υφέρποντα φόβο και προβληματισμό για τις συνθήκες υπό τις οποίες θα κληθούν οι συνάδελφοι να συμμετέχουν στη διενέργεια των προληπτικών ελέγχων υπό τις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί.
Επίσης, εκφράσαμε τη θέση μας ως Ομοσπονδία ότι δυνητική μετακίνηση συναδέλφων αποτελεί κόκκινη γραμμή, ζητήσαμε την διασφάλιση των οργανικών θέσεων της Δ.Ο.Υ. Χαλκίδας, επισημάναμε ότι η συγκεκριμένη Δ.Ο.Υ. θεωρείται κομβική, γιατί αποτελεί την μοναδική Δ.Ο.Υ (πλήρους τμημάτων) που υπάρχει στην Εύβοια και, εξ αυτού του λόγου, υπάρχει αντίδραση πολλών τοπικών φορέων (εκκλησίας, επαγγελματικών επιμελητηρίων, πολιτών κ.λπ) και διαμηνύσαμε την απορία μας αναφορικά με την αιτία όλων αυτών των ξαφνικών και «βίαιων» μεταβολών, όπως επίσης τη δυσαρέσκειά μας για το γεγονός ότι ο κ. Διοικητής δεν προβαίνει σε μια εκτεταμένη και αναλυτική περιγραφή των σχεδίων διοικητικής δράσεως του αναφορικά με την περιφέρεια.
Επιπροσθέτως, επισημάνθηκε ότι το μεγαλύτερο βάρος για την εκδήλωση φαινομένων διαφθοράς αναλογεί στη Διοίκηση, όχι στους υπαλλήλους, διότι αφενός αυτή «διορίζει» του Προϊσταμένους και αφετέρου αυτή είναι υπεύθυνη για την αποτελεσματικότητα της λειτουργίας της Διεύθυνσης Εσωτερικών Υποθέσεων και της Διεύθυνσης Εσωτερικού Ελέγχου. Ακόμα, ζητήθηκε ο όποιος σχεδιασμός για τυχόν αναδιάρθρωση που αφορά στη περιφέρεια να γίνει σε συνεργασία με το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής & Οικογένειας, διότι επιδίωξη της Κυβέρνησης είναι η ενθάρρυνση της ουσιαστικής αποκέντρωσης και όχι η συγκέντρωση επιπρόσθετου «πληθυσμού» στην Αττική και στη Θεσσαλονίκη, υπογραμμίζοντας ότι το κλείσιμο των Δ.Ο.Υ. ακυρώνει τη συγκεκριμένη πολιτική.
Περαιτέρω, τονίστηκε ότι το μοντέλο των υφιστάμενων Ελεγκτικών Κέντρων κάθε άλλο παρά «πρότυπο» μπορεί να θεωρηθεί, καθώς αυτά λειτουργούν με ουσιαστικά οργανικά κενά που θέτουν σε κίνδυνο τον Επιχειρησιακό Σχεδιασμό της Α.Α.Δ.Ε., και οι εκεί συνάδελφοι καλούνται με σχεδόν 40% υποστελέχωση στις οργανικές θέσεις (βλ. Κέντρο Ελέγχου Μεγάλων Επιχειρήσεων) να ανταποκριθούν σε ένα αυστηρό θεσμικό πλαίσιο τριών ταυτόχρονων παραγραφών(5ετία, 3ετία λόγω My Data & 12μηνη προθεσμία κατ’ άρθρο 28 του ν.5104/2024 (νέος ΚΦΔ)), επισημαίνοντας ότι πρώτα πρέπει να διαμορφωθεί ένας αποδοτικός μηχανισμός στην Αττική και στη Θεσσαλονίκη και σε ύστερο χρόνο να ακολουθήσει οποιαδήποτε συζήτηση επέκτασης του μοντέλου.
Ακόμα, ρωτήσαμε πως γίνεται να μην μετακινούνται για παράδειγμα οι ελεγκτές της Δ.Ο.Υ. Χαλκίδας (που ανήκουν πλέον στο 3ο ΕΛΚΕ), όταν ο κ. Διοικητής έχει δηλώσει ότι δεν θα τους δίνονται εντολές φορολογικού ελέγχου για την περιοχή της Εύβοιας και, επομένως, θα πρέπει να έρχονται «σε επαφή» με φορολογούμενους στην Αττική. Στο πλαίσιο αυτό, επισημάνθηκε από μεριά μας ότι ζούμε σε καθεστώς πληθωριστικής κρίσης, παραπέμποντας και στην από 18.05.2024 επιστολή του κ. Πρωθυπουργού προς την Ευρωπαία Επίτροπο, ζητώντας ευθέως αυξήσεις αφού πλέον τίθεται θέμα βιοπορισμού.
Τέλος, επιδόθηκε η από 11.06.2024 απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπής στην οποία αναφέρεται ότι «Αποφασίζουμε ομόφωνα την προκήρυξη κυλιόμενων στάσεων εργασίας σε όλους τους συλλόγους της χώρας (όπου και αν είναι δυνατόν ανά περιφέρεια). Η διαδικασία αυτή θα ολοκληρωθεί με την προκήρυξη 24ωρης πανελλαδικής απεργίας και συγκέντρωση διαμαρτυρίας εργαζομένων στην Αθήνα. Ταυτόχρονα κηρύσσουμε αποχή από οποιαδήποτε διαδικασία προληπτικού ελέγχου εκτός ωραρίου και τα Σαββατοκύριακα.
Καλούμε τους συλλόγους να ενημερώσουν τους τοπικούς φορείς για την στάση εργασίας και τους λόγους που αυτή πραγματοποιείται.
Τεχνικές λεπτομέρειες των στάσεων εργασίας, της 24ωρης απεργίας και της αποχής από τους εκτός ωραρίου (μη υποχρεωτικούς) προληπτικούς ελέγχους, θα συζητήσουμε με τον νομικό σύμβουλο της ομοσπονδίας.»
Από τις αναφερόμενες συναντήσεις προέκυψαν δύο εκ διαμέτρου αντίθετες απαντήσεις:
(α) η απάντηση του (τέως) Υφυπουργού Οικονομικών, κ. Θεοχάρη: Ο Υφυπουργός ανέφερε ότι κατά εκτίμησή του οι οργανωτικές αλλαγές στη Δ.Ο.Υ. Χαλκίδας έγιναν αποκλειστικά εξ αφορμής των γεγονότων διαφθοράς, θεωρώντας ότι οι ως άνω αλλαγές δεν αποτελούν υπόδειγμα για την ευρύτερη περιφέρεια. Μάλιστα, μας βεβαίωσε ότι θα μιλήσει με τον Υπουργό Οικονομικών, ώστε να γίνει δημόσια δήλωση που θα βεβαιώνει τα λεγόμενα. Τέλος, τάχθηκε υπέρ της διασφάλισης των οργανικών θέσεων της Δ.Ο.Υ. Χαλκίδας.
(β) η απάντηση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., κ. Πιτσιλή: Ο Διοικητής της Α.Α.Δ.Ε. ανέφερε ότι ποτέ δεν κατηγόρησε όλους τους υπαλλήλους της συγκεκριμένης Δ.Ο.Υ., ωστόσο πρόθεσή του είναι να γίνει έλεγχος «τόσο σε βάθος όσο και σε εύρος», διότι το φαινόμενο της διαφθοράς δεν αφορούσε ένα μεμονωμένο άτομο αλλά ένα κύκλωμα σε όλη την ιεραρχία της υπηρεσιακής μονάδας και με την εμπλοκή τοπικών φορέων (βλ. λογιστές). Μάλιστα, τόνισε ότι η απόφαση για τη διενέργεια εκτεταμένου ελέγχου οφείλεται και σε πλήθος καταγγελιών που έχουν γίνει από την τοπική κοινωνία μετά τη δημοσιοποίηση των όλων γεγονότων. Επίσης, ανέφερε ότι τα γεγονότα της Χαλκίδας λειτούργησαν ως «επιταχυντής εξελίξεων» αναφορικά με τις οργανωτικές αλλαγές που αφορούν την περιφέρεια, αλλά θεωρεί ότι από τις αλλαγές όπως έχουν γίνει δεν προκύπτει κάποια υποβάθμιση, αντιθέτως θεωρεί οι υπάλληλοι μέσα από αυτές αναβαθμίζονται.
Στη συνέχεια, διαβεβαίωσε ότι δεν υπάρχει πρόθεση μετακίνησης υπαλλήλων. Ανέφερε ότι έχουν εκδοθεί αποφάσεις (μέχρι στιγμής Δ ΟΓΡ Α 1068195 ΕΞ 2024/04.06.2024, Δ ΟΡΓ Α 1066869 ΕΞ 2024/11.06.2024, Δ ΟΡΓ Α 1063104 ΕΞ 2024 και αναμένεται ακόμα μία) με τις οποίες δημιουργούνται αυτοτελή τμήματα για όλες τις λειτουργίες που «κεντρικοποιούνται», ακολουθώντας το μοντέλο «παραρτήματος». Τα αυτοτελή τμήματα έχουν έδρα τους τη τρέχουσα διεύθυνση της Δ.Ο.Υ. Χαλκίδας. Αναφερόμενος στις οργανωτικές αλλαγές που έγιναν στη Δ.Ο.Υ. Χαλκίδας, διατύπωσε ξεκάθαρα ότι θεωρεί το μοντέλο των υφιστάμενων Δ.Ο.Υ. παρωχημένο και ότι το «τέλος της διαδρομής» των οργανωτικών αλλαγών η εικόνα της Α.Α.Δ.Ε. θα είναι με πλήρως κεντρικοποιημένες λειτουργίες. Μάλιστα, υπογράμμισε ότι ο λόγος που δεν έχει γίνει ακόμα στην ευρύτερη περιφέρεια είναι γιατί επιδιώκουν να μην μετακινηθούν υπάλληλοι από τον τόπο διαμονής τους και η όποια αλλαγή να μην προκαλεί δυσμενέστερους όρους εργασίας γι’ αυτούς. Αναφορικά με την αντίδραση των τοπικών φορέων, ανέφερε γενικώς πως επιδίωξη του όλου σχεδιασμού αναδιάρθρωσης είναι η ελαχιστοποίηση ή/και η εξάλειψη της συναναστροφής μεταξύ φορολογούμενου και Φορολογικής Διοίκησης.
Επιπροσθέτως, ανέφερε ότι διαρκής επιδίωξή του είναι η ενίσχυση των θεσμικών οργάνων για την πρόληψη φαινομένων διαφθοράς (βλ. Διεύθυνση Εσωτερικών Υποθέσεων, Διεύθυνση Εσωτερικού Ελέγχου), όμως δεν θεωρεί ότι υπάρχει δική του ή των Γενικών Διευθυντών ευθύνη για τα περιστατικά. Ως προς την συνεργασία με το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής & Οικογένειας, ανέφερε ότι αφορά τις ακριτικές περιοχές και ότι ήδη η Α.Α.Δ.Ε. έχει αρκετά υψηλά πρόσθετα επιδόματα παραμεθορίου, ενώ επανέλαβε ότι πρόθεσή του δεν είναι να κλείσει καμία Δ.Ο.Υ., αλλά μέσω του μοντέλου «παραρτήματος» να διασφαλίσει τις οργανικές θέσεις των υπαλλήλων και την απασχόλησή τους στο τόπο διαμονής τους.
Περαιτέρω, αναφορικά με τα υφιστάμενα οργανικά κενά διατύπωσε ότι είναι «θέμα προσλήψεων» και πως θα πρέπει να γίνει προκήρυξη διαγωνισμού για την κάλυψή τους.
Τέλος, επανέλαβε ότι κανένας εργαζόμενος της Δ.Ο.Υ. Χαλκίδας δεν μετακινείται. Ως προς τη γενική εικόνα, οι υπάλληλοι θα εργάζονται νομίμως εξ αποστάσεως (με απομακρυσμένη πρόσβαση), ενώ στη περίπτωση ανάγκης μετακίνησής τους στην Αττική θα τους αναγνωρίζονται όλα τα έξοδα μετακίνησης. Επίσης, ανακοινώθηκε ότι έχουν εξασφαλιστεί δύο υπηρεσιακά οχήματα για τις ανάγκες της συγκεκριμένης Υπηρεσιακής Μονάδας.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ:
(α) η τοποθέτηση του Υφυπουργού Οικονομικών, κ. Θεοχάρη, εκτιμάται ως καθαρά διπλωματική και μηδενικού πολιτικού ρίσκου αλλά προς τη σωστή κατεύθυνση. Όπως έχει γίνει ήδη γνωστό, ανακοινώθηκε ο Κυβερνητικός ανασχηματισμός και ο κ. Θεοχάρης δεν είναι πλέον στο Υπουργείο Οικονομικών. Θα πρέπει να διεκδικηθεί συνάντηση είτε με τον αντικαταστάτη του είτε με τον πολιτικό του προϊστάμενο, ήτοι τον κ. Υπουργό Οικονομικών.
(β) η τοποθέτηση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., κ. Πιτσιλή, ήταν για πρώτη φορά ξεκάθαρη αναφορικά με τις προθέσεις του για την περιφέρεια, αποδεχόμενος πως τα δυσάρεστα γεγονότα της Δ.Ο.Υ. Χαλκίδας λειτούργησαν ως «επιταχυντής εξελίξεων», αφού αναφέρθηκε με απόλυτη σαφήνεια στην εικόνα της Α.Α.Δ.Ε. «στο τέλος της διαδρομής» ως έναν Οργανισμό με πλήρως κεντρικοποιημένες λειτουργίες. Ωστόσο, η επιδίωξή του είναι οι αλλαγές να γίνουν (α) χωρίς την ανάγκη μετακίνησης των υπαλλήλων από τον τόπο διαμονής τους και (β) χωρίς την δυσμενή μεταβολή των όρων εργασίας αυτών.
Κατόπιν όλων των ανωτέρω, έχει προγραμματιστεί για τη Τρίτη, 18/06/2024 συνεδρίαση της Εκτελεστικής Επιτροπής για την αποτίμηση των δύο συναντήσεων και τη λήψη αποφάσεων για τα θέματα της Δ.Ο.Υ. Χαλκίδας.
Παπαζησίμου Λουκάς
Γεν. Σύμβουλος Π.Ο.Ε - Δ.Ο.Υ/ Μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής