ΑΝΑΦΟΡΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΙΚΕΙΜΕΝΗ (11.06.2024) ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΤΗΣ ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΑΜΕΣΗ ΣΤΗΡΙΞΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΣΥΝΑΔΕΛΦΩΝ – ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΜΕΤΡΑ ΔΡΑΣΗΣ

Με το από 04.06.2024 Δελτίο Τύπου της ΑΑΔΕ, μάς «γνωστοποιήθηκε» και επισήμως η υποβάθμιση της Δ.Ο.Υ. Χαλκίδας. Η Ομοσπονδία με το από 05.06.2024 Δελτίο Τύπου της, δηλώνει ένα περίτρανο ΟΧΙ στην υποβάθμιση – κατάργηση της Δ.Ο.Υ. Χαλκίδας.

Οι συνάδελφοι της περιφέρειας περιμένουν από την Ομοσπονδία να δράσει στο πλαίσιο εμπιστοσύνης μεταξύ εργαζόμενων και συνδικάτου, τηρώντας τις κατ’ άρθρο 2 του Καταστατικού της ΠΟΕ-Δ.Ο.Υ. δεσμεύσεις της περί (i) ενότητας του συνδικαλιστικού κινήματος, (ii) προστασίας των ατομικών, κοινωνικών και εργασιακών συμφερόντων των εργαζομένων, (iii) βελτίωσης [άρα και διατήρησης] των συνθηκών και όρων εργασίας των υπαλλήλων και (iv) προστασίας και προώθησης των επαγγελματικών, οικονομικών, ασφαλιστικών, ηθικών και κοινωνικών συμφερόντων των εργαζομένων.

Με βάση τα ανωτέρω και αντιπαραβάλλοντας από την μία την πρότασή μας για άμεση απεργία-αποχή από τον προληπτικό έλεγχο (εκτός ωραρίου και Σαββατοκύριακα, πλην των Υ.Ε.Δ.Δ.Ε.) και προβολής των προβλημάτων του κλάδου μας με κάθε δυνατό μέσο και από την άλλη την πρόταση για 24ωρη απεργία έχουμε να καταθέσουμε τα εξής:

(α) Η πρόταση για 24ωρη απεργία αντιβαίνει τις κατ’ άρθρο 2 διατάξεις του Καταστατικού περί προστασίας των οικονομικών, ηθικών και κοινωνικών συμφερόντων των εργαζομένων, διότι (1) έχουν επαναλαμβανόμενα συγκεντρώσει πολύ μικρά ποσοστά συμμετοχής, (2) δεν επηρεάζουν αποτελεσματικά τις διοικητικές αποφάσεις και (3) είναι εξαιρετικά ζημιογόνες για τον ατομικό ή/και οικογενειακό προϋπολογισμό,αφού μία (1) ημέρα απεργίας κοστίζει περίπου 100 ευρώ, ήτοι κοντά στο 7% των μηνιαίων καθαρών αποδοχών του εργαζόμενου.

(β) Η πρόταση της Σ.Α.Σ.είναι σύμφωνη με το γράμμα και το πνεύμα του ως άνω άρθρου του Καταστατικού, καθώς (1) συσπειρώνει το συνδικαλιστικό κίνημα (υπάρχουν σχετικά μηνύματα από όλη την Ελλάδα, το έχει ζητήσει γραπτά από το Γ.Σ. ο θιγόμενος Σύλλογο Βοιωτίας – Ευβοίας, ενώ υπέρ αυτής της πρότασης και κάθετα αντίθετοι από την επιλογή της 24ωρης απεργίας έχουν ενδεικτικά εκφραστεί οι Σύλλογοι Καβάλας Δράμας, Ιωαννίνων και Ανατολικής Κρήτης), (2) προστατεύει τους υφιστάμενους όρους εργασίας των υπαλλήλων, (3) προστατεύει τα επαγγελματικά, οικονομικά, ηθικά και κοινωνικά συμφέροντα των εργαζομένων και (4) επηρεάζει καθοριστικά τις αποφάσεις της διοίκησης.

Προς τεκμηρίωση του υπό (4) επιχειρήματος, σας παραπέμπουμε στις σελίδες 75 -76 του Επιχειρησιακού Σχεδίου 2024 (έκδοση Απρίλιος 2024) της ΑΑΔΕ, όπου αναφέρεται ξεκάθαρα ότι η Διοίκηση έχει σχεδιάσει να πραγματοποιηθούν 42.000 επιτόπιοι προληπτικοί έλεγχοι, εκ των οποίων περίπου 25.400 έλεγχοι θα πραγματοποιηθούν από τις Δ.Ο.Υ. και τα ΕΛΚΕ και οι υπόλοιποι από τις Υ.Ε.Δ.Δ.Ε.. Επομένως, το μέτρο πίεσης αφορά στο 60% των προληπτικών ελέγχων.

Περαιτέρω, με το από 07.06.2024 Δελτίο Τύπου, ο Διοικητής περιγράφει εν συνόψει τις «μεγαλειώδεις» προθέσεις του, σύμφωνα με τις οποίες «Η ΑΑΔΕ της επόμενης γενιάς είναι ήδη εδώ». Συγκεκριμένα, αναφέρεται ότι: «Ο Διοικητής της ΑΑΔΕ στην ομιλία του παρουσίασε το νέο οργανωτικό μοντέλο της ΑΑΔΕ που στοχεύει στην αύξηση της επιχειρησιακής ικανότητας των υπηρεσιών και περιλαμβάνει:

  • Kεντρικοποίηση φορολογικών λειτουργιών, με ταυτόχρονο ανασχεδιασμό και αυτοματοποίηση των επιχειρησιακών διαδικασιών
  • Κατάργηση τοπικής αρμοδιότητας και των περιορισμών που αυτή συνεπάγεται
  • Δημιουργία πυρήνων εξειδίκευσης πανελλαδικής εμβέλειας, αξιοποιώντας κατάλληλα τους ψηφιακούς και ανθρώπινους πόρους
  • Ίδρυση υπηρεσιών φορολογικής εξυπηρέτησης σε τοπικό επίπεδο για τους φορολογούμενους που δε διαθέτουν πρόσβαση σε ψηφιακά μέσα».

Την Πέμπτη 06.06.2024 πραγματοποιήθηκε πανελλαδική στάση εργασίαςμε βασικό αίτημα την ακύρωση της απόφασης του Διοικητή για την υποβάθμιση της Δ.Ο.Υ. Χαλκίδας. Οι «αυτοσχέδιες» ενέργειές του Διοικητή «στοχεύουν» στην αναστάτωση των συναδέλφων της εν λόγω Υπηρεσίας, οι οποίοι κατηγορούμενοι συλλήβδην ως ένοχοι και ευρισκόμενοι εν απορία μέσα σε ένα καθεστώς σιωπής και προφορικών διαβεβαιώσεων από τον εκπρόσωπο της Διοίκησης, βιώνουν μία πρωτόγνωρη εργασιακή ανασφάλεια για το «τι μέλλει γενέσθαι» με τη Δ.Ο.Υ. Χαλκίδας. Η ΑΑΔΕ, κατά τη συνήθη πρακτική της χωρίς να ενημερώσει ούτε τους εργαζόμενους ούτε τα συνδικαλιστικά τους όργανα μετατρέπει τη Δ.Ο.Υ. Χαλκίδας στην πρώτη ΥΦΕ της περιφέρειας αφαιρώντας όλες τις φορολογικές αρμοδιότητες πλην του Μητρώου και της Συμμόρφωσης (για πόσο ακόμα άραγε). Η διαβεβαίωση στους συναδέλφους ότι θα συνεχίζουν να εργάζονται με φυσική παρουσία στη Χαλκίδα όταν όλες οι αρμοδιότητες έχουν διασκορπιστεί στις κεντρικοποιημένες υπηρεσίες της Αθήνας έρχεται απλά να «χρυσώσει το χάπι», καθώς το μοντέλο αυτό της εξ αποστάσεως διοίκησης δοκιμάζεται πειραματικά στη Χαλκίδα για πρώτη φορά και προφανώς τυχούσα αποτυχία εφαρμογής του θα σημάνει και το οριστικό ξεσπίτωμα τους.

Ο Διοικητής, έχοντας ενδεχομένως στο μυαλό του ότι διοικεί ατομική επιχείρηση, και αγνοώντας θεμελιώδεις αρχές Δημόσιας Διοίκησης, λανσάρει «τα επιτεύγματα του» ως πρότυπη διαδικασία εξυγίανσης της Φορολογικής Διοίκησης σε Forum για τα «Δικαιώματα των Φορολογουμένων» (άραγε, θυμήθηκε να αναφερθεί και στο προσφάτως δημοσιευθέν «GBCI ranking2024» σύμφωνα με το οποίο η Ελλάδα - με τη συνδρομή της Α.Α.Δ.Ε φυσικά - αναφέρεται ως η χειρότερη και περισσότερο προβληματική χώρα για την ανάπτυξη της επιχειρηματικής δραστηριότητας;;), ενώ δεν φαίνεται να διαθέτει, όχι μόνο τα πλέον απαραίτητα στοιχεία ηγεσίας και χρηστής διοίκησης, αλλά ούτε καν τη στοιχειώδη ευθιξία να εφαρμόσει μια εκτεταμένη διαδικασία ενημέρωσης των εργαζομένων στις Δ.Ο.Υ. όλης της χώρας αναφορικά με τα «ονειρεμένα» σχέδιά του, ώστε να τους πείσει για την αποτελεσματικότητα τους ως προς: την αύξηση των Δημοσίων Εσόδων, τη διαφάνεια στη Δημόσια Διοίκηση, την προστασία και τη βελτίωση των συνθηκών απασχόλησης, την ηθική και υλική εξύψωση των εργαζομένων.

Ωστόσο, διαβεβαιώνει σχετικά το Συμβούλιο Διοίκησης ότι οι εκπρόσωποι των εργαζομένων έχουν γνώση και σύμφωνη γνώμη για το σύνολο των εν εξελίξει οργανωτικών αλλαγών.

Έχοντας υπόψη ότι:

(α) Με την παράγραφο 1 του άρθρου 5Α «Δικαίωμα στην πληροφόρηση» του Συντάγματος ορίζεται ότι «1. Καθένας έχει δικαίωμα στην πληροφόρηση, όπως νόμος ορίζει. Περιορισμοί στο δικαίωμα αυτό είναι δυνατόν να επιβληθούν με νόμο μόνο εφόσον είναι απολύτως αναγκαίοι και δικαιολογούνται για λόγους εθνικής ασφάλειας, καταπολέμησης του εγκλήματος ή προστασίας δικαιωμάτων και συμφερόντων τρίτων.».

Το άρθρο αυτό συνιστά δομικό στοιχείο της Δημοκρατίας, ενώ αποτελεί προϋπόθεση αφενός για την ελευθερία της γνώμης και αφετέρου για την ανάπτυξη της προσωπικότητας και τη συμμετοχή στα κοινωνικά και οικονομικά δρώμενα. Απόρροια αυτού του δικαιώματος είναι η αρχή της διαφάνειας στη Δημόσια Διοίκηση, επιδιώκοντας την επίτευξη της μέγιστης δυνατής δημοσιότητας της διοικητικής δράσεως. Πρόκειται για ένα ατομικό συμμετοχικό δικαίωμα, το οποίο θεμελιώνει αγώγιμες αξιώσεις από τον φορέα του σε περίπτωση παραβιάσεώς του.

(β) Με την παράγραφο 1 του άρθρου 22 «Προστασία της εργασίας» του Συντάγματος ορίζεται ότι «1. H εργασία αποτελεί δικαίωμα και προστατεύεται από το Κράτος, που μεριμνά για τη δημιουργία συνθηκών απασχόλησης όλων των πολιτών και για την ηθική και υλική εξύψωση του εργαζόμενου αγροτικού και αστικού πληθυσμού. Όλοι οι εργαζόμενοι, ανεξάρτητα από φύλο ή άλλη διάκριση, έχουν δικαίωμα ίσης αμοιβής για παρεχόμενη εργασία ίσης αξία.».

Το δικαίωμα στην εργασία συνδυάζεται με το δικαίωμα της ελεύθερης ανάπτυξης της προσωπικότητας του ατόμου και εκδηλώνεται στα πλαίσια της εργασιακής σχέσεως του εργαζόμενου ως υποχρέωση του εργοδότη να σέβεται την προσωπικότητα του κάθε εργαζόμενου ατόμου. Στο πλαίσιο αυτό το Κράτος οφείλει να απέχει από κάθε ενέργεια, η οποία θέτει φραγμούς στην επαγγελματική ανάπτυξη του πολίτη.

(γ) Με τις παραγράφους 1 και 2 του άρθρου 23 «Συνδικαλιστική ελευθερία» του Συντάγματος ορίζεται ότι «1. Το Κράτος λαμβάνει τα προσήκοντα μέτρα για τη διασφάλιση της συνδικαλιστικής ελευθερίας και την ανεμπόδιστη άσκηση των συναφών μ' αυτή δικαιωμάτων εναντίον κάθε προσβολής τους, μέσα στα όρια του νόμου. 2. H απεργία αποτελεί δικαίωμα και ασκείται από τις νόμιμα συστημένες συνδικαλιστικές οργανώσεις για τη διαφύλαξη και προαγωγή των οικονομικών και εργασιακών γενικά συμφερόντων των εργαζομένων.».

(δ) Με τις Α.Π. 1100/1987, ΔΕφΑθ 486/1995 και ΜΠρΘ 3470/2012 αποφάσεις, διευκρινίστηκε ότι η συλλογική αποχή των μισθωτών από την εργασία, που αποφασίζεται και κηρύσσεται από τις νόμιμα συστημένες συνδικαλιστικές οργανώσεις τους με σκοπό τη διαφύλαξη και προαγωγή των οικονομικών, εργασιακών, συνδικαλιστικών και ασφαλιστικών συμφερόντων των εργαζομένων και ως εκδήλωση αλληλεγγύης για τους ίδιους σκοπούς δεν περιλαμβάνει μόνο την απεργία αλλά τόσο την ολιγόωρη στάση εργασίας όσο και την λευκή απεργία, δηλαδή την απόφαση των εργαζομένων για αποχή από συγκεκριμένα καθήκοντα, που γίνεται συλλογικά και με αγωνιστικό σκοπό, επιλέγοντας αυτή τη μέθοδο ως μορφή εκδήλωσης της απεργιακής κινητοποιήσεως με θεσμικά και οικονομικά αιτήματα του κλάδου, έπειτα από απόφαση που λαμβάνει η Γενική Συνέλευση της συνδικαλιστικής οργάνωσης στην οποία ανήκουν οι εργαζόμενοι. Κρίσιμα στοιχεία, δε, για τη διαπίστωση τυχόν υπέρβασης των ορίων που καθιστούν τις ανωτέρω ενέργειες καταχρηστικές, είναι μεταξύ άλλων η στάθμιση των αντιτιθέμενων συμφερόντων των απεργών και του εργοδότη.

(ε) Εν προκειμένω, με τη στρατηγική επέκτασης και τον τρόπο υλοποίησης των οργανωτικών αλλαγών που επιδιώκει η Διοίκηση της Α.Α.Δ.Ε. θίγονται θεμελιώδη συνταγματικά δικαιώματα, σύμφωνα με τις διατάξεις που αναφέρθηκαν ανωτέρω.

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, η «Συνεργασία Ανεξάρτητων Σχημάτων» προτείνει ως πρόσθετες ενέργειες αντίδρασης στην ανεπίδεκτη περαιτέρω σχολιασμού επιδιωκόμενη υποβάθμιση της Δ.Ο.Υ. Χαλκίδας, τις παρακάτω:

(Ι) Άμεση απεργία-αποχή από τον προληπτικό έλεγχο (εκτός ωραρίου και Σαββατοκύριακα, πλην των Υ.Ε.Δ.Δ.Ε.).

(ΙΙ) Διερεύνηση της νομικής δυνατότητας η αποχή από τον προληπτικό έλεγχο να περιλαμβάνει και προληπτικούς εντός ωραρίου από τις Δ.Ο.Υ. και την Υ.Ε.Δ.Δ.Ε..

(ΙΙΙ) Προβολή και δημοσιότητα με κάθε δυνατό τρόπο των κλαδικών προβλημάτων που έχουν δημιουργήσει οι οργανωτικές αλλαγές του Διοικητή.

(ΙV) Υποστήριξη της ΠΟΕ-Δ.Ο.Υ. σε τυχόν νομικές ενέργειες που θα αποφασίσει ο πρωτοβάθμιος Σύλλογος Βοιωτίας & Ευβοίας κατά της Α.Α.Δ.Ε. (βλ. αγωγή, ασφαλιστικά μέτρα κ.λπ.)

(V) Σύνδεση των οργανωτικών αλλαγών στην περιφέρεια με την κυβερνητική πολιτική που εφαρμόζεται από το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής & Οικογένειας. Συνάντηση με την αρμόδια Υπουργό, προκειμένου να διεκδικηθεί συναρμοδιότητα που θα κατοχυρώνει στην Περιφέρεια: (α) τη κοινωνική συνοχή και τη προστασία της οικογένειας, (β) τη μη επέκταση της κεντρικοποίησης στις Δ.Ο.Υ. και (γ) τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας (μέσα από την κάλυψη των οργανικών κενών).

Μοιραστείτε το αν το βρήκατε ενδιαφέρον: