logo SAS
Αθήνα, 14/07/2025
Προς: Τον Διευθυντή του  Γραφείου του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
Κοινοποίηση:  Γενικό Συμβούλιο Π.Ο.Ε. Δ.Ο.Υ.

 

ΘΕΜΑ: Κατάθεση απόψεων για την κατάργηση του Σ.Δ.Ο.Ε.  και την απορρόφησή του από την Α.Α.Δ.Ε.

 Σε συνέχεια της συνάντησης που πραγματοποιήθηκε στις 9/7/2025,  μεταξύ εσάς και εκπροσώπων  της Π.Ο.Ε. Δ.Ο.Υ. και του Συλλόγου Αττικής και Κυκλάδων και ενόψει της επερχόμενης νέας συνάντησης στις 14/7/2025 σας γνωρίζουμε τα εξής:

Σχεδόν το σύνολο των εργαζομένων στο Υπουργείο Οικονομικών, Α.Α.Δ.Ε., Σ.Δ.Ο.Ε. και λοιπές Υπηρεσίες του, όπως και μια μεγάλη μερίδα πολιτών, ανεξαρτήτως πολιτικής τοποθέτησης, αισθάνονται τεράστια αγωνία για τις παραβιάσεις των αρχών του κράτους δικαίου, σύμφωνα με τα   παρακάτω:

  • Η κατάθεση, πριν λίγες μέρες για διαβούλευση, του νομοσχεδίου για τον νέο Τελωνειακό Κώδικα, στο οποίο περιλαμβάνεται και η μεταφορά του Σ.Δ.Ο.Ε. στην Α.Α.Δ.Ε., αιφνιδίασε τους εργαζομένους,  δεδομένου ότι μέχρι πριν από λίγες εβδομάδες οι κ.κ. Χατζηδάκης και Πιερρακάκης υπόσχονταν αναβάθμιση και ενίσχυση του Σ.Δ.Ο.Ε. και όχι κατάργησή του.
  • Είναι εύλογο ότι οι εργαζόμενοι και μεγάλο μέρος της κοινωνίας θεωρούν ότι η υπαγωγή του Σ.Δ.Ο.Ε. στην Α.Α.Δ.Ε. αποτελεί μεθόδευση με στόχο τη συγκάλυψη του σκανδάλου του ΟΠΕΚΕΠΕ, όταν το Σ.Δ.Ο.Ε., κατ’ εντολή της ευρωπαϊκής Εισαγγελίας, θα ήταν αρμόδιο για τον έλεγχο της συγκεκριμένης υπόθεσης. Αν είναι αληθινές  οι φήμες που κυκλοφορούν περί πυρκαγιάς στον χώρο που μεταφέρθηκε το  αρχείο του ΟΠΕΚΕΠΕ, τότε το ζήτημα της συγκάλυψης είναι ακόμη μεγαλύτερο.

Στη συζήτηση που έλαβε χώρα στις 9/7/2025, αποκομίσαμε την αίσθηση ότι από την πλευρά σας, θεωρείτε  τη  λειτουργία της Α.Α.Δ.Ε.  επιτυχημένη  και δεν δείχνετε να προβληματίζεστε από την υπερσυγκέντρωση τεράστιων εξουσιών σε μία συγκεκριμένη υπηρεσία και ακόμη περισσότερο σε ένα και μόνο πρόσωπο το οποίο πλέον έχει συγκεντρώσει τόσες εξουσίες, που δεν συνάδουν με ένα δημοκρατικό καθεστώς.

Εντούτοις,

  • το αρμόδιο Υπουργείο δηλώνει θεσμική αδυναμία να παρέμβει στη λειτουργία της Α.Α.Δ.Ε. και παράλληλα, η συντριπτική πλειοψηφία των κομμάτων και βουλευτών εκφράζουν την δυσαρέσκειά τους για την ανεξέλεγκτη δράση του Διοικητή της και το έλλειμμα δημοκρατίας και λογοδοσίας που προκύπτει από αυτήν.
  • Το Υπουργείο δεν λαμβάνει υπόψη τις δεκάδες σχετικές επερωτήσεις διαφόρων βουλευτών από ολόκληρο το κοινοβουλευτικό φάσμα, τα ψηφίσματα πλήθους συλλόγων εργαζομένων για την προβληματική λειτουργία της Α.Α.Δ.Ε. και τα αμέτρητα ψηφίσματα επαγγελματικών φορέων σε όλη την Ελλάδα, που εκφράζουν την αντίθεσή τους στις αλλαγές που φέρνει ο Διοικητής της Α.Α.Δ.Ε. στον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας των Υπηρεσιών της Α.Α.Δ.Ε., όταν μάλιστα αντίστοιχες αλλαγές αποδείχθηκαν εντελώς αποτυχημένες και δυσλειτουργικές (παράρτημα 1).
  • Δεν υπάρχει καμία εμπιστοσύνη των εργαζομένων προς το πρόσωπο του Διοικητή ο οποίος, σε αντίθεση με τις βέλτιστες πρακτικές άλλων, υγιών διεθνών οργανισμών:
  • αγνοεί τις γραπτές προτάσεις των ίδιων των στελεχών της, οι οποίες αποτελούν το συμπύκνωμα της εμπειρίας των γραμμικών στελεχών της Α.Α.Δ.Ε.,
  • απαξιώνει τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα στις διαδικασίες για τη στελέχωση των θέσεων ευθύνης και αντί αυτού επιλέγει να στελεχώσει τις νευραλγικές θέσεις της Α.Α.Δ.Ε. με αδιαφανή κριτήρια, χρησιμοποιώντας την διαδικασία της συνέντευξης και της ειδικής αιτιολογίας, προκειμένου να προωθήσει συγκεκριμένα πρόσωπα,
  • δεν συζητά και δεν ενημερώνει καν για τις σχεδιαζόμενες αλλαγές αλλά αντίθετα αιφνιδιάζει με τις αποφάσεις του, οι οποίες συνήθως λαμβάνονται από μια κλειστή κάστα επιτελικών στελεχών, οι οποίοι μάλλον δεν έχουν γνώση των διαδικασιών της πρώτης γραμμής,
  • δεν απαντά καν σε έγγραφα υπομνήματα εργαζομένων, όπως αυτό των ελεγκτών των Ελεγκτικών Κέντρων της Θεσσαλονίκης, παρότι το ζήτημα απασχόλησε μέχρι και το ελληνικό Κοινοβούλιο,
  • απαξιώνει να απαντήσει ακόμη και σε έγγραφο που καταγράφονται πενήντα προβλήματα των ελεγκτών της Α.Α.Δ.Ε., όπως αυτά απεστάλησαν από την Π.Ο.Ε. Δ.Ο.Υ., τα οποία παραμένουν στο συρτάρι του Διευθυντή Ελέγχων, ο οποίος απροκάλυπτα αποφεύγει οποιαδήποτε συνάντηση με εκπροσώπους της Π.Ο.Ε. Δ.Ο.Υ.,
  • απαξιώνει να λάβει θέση ακόμη και σε μια άκρως σοβαρή απόφαση που έλαβε το Γενικό Συμβούλιου της Π.Ο.Ε. Δ.Ο.Υ., αναφορικά στην προσβλητική συμπεριφορά του Διευθυντή Ελέγχων της Α.Α.Δ.Ε., η οποία απόφαση του έχει κοινοποιηθεί αρμοδίως,
  • αντί ο Διοικητής να προβεί σε διάλογο για τα χρονίζοντα προβλήματα των εργαζομένων που ο ίδιος έχει προκαλέσει, λειτουργεί εκδικητικά απέναντί τους, καταργώντας με παράτυπο τρόπο συνδικαλιστικά δικαιώματα και διευκολύνσεις που έχουν θεσμοθετηθεί εδώ και δεκαετίες, από τους υπηρετήσαντες Υπουργούς Οικονομικών.
  • Το Υπουργείο δείχνει να αγνοεί την συνεχώς διογκούμενη τάση φυγής υπαλλήλων από την Α.Α.Δ.Ε., η οποία έχει φθάσει σε αξιοπρόσεκτο ποσοστό. Το γεγονός ότι η Α.Α.Δ.Ε. παρουσιάζει εργασιακές και άλλες παθογένειες φαίνεται και από την εκπεφρασμένη βούληση των υπαλλήλων του Σ.Δ.Ο.Ε.  να μην ενταχθούν στην Α.Α.Δ.Ε. 
  • Ένας από τους λόγους που αναδείχθηκε το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ ήταν οι έρευνες του Σ.Δ.Ο.Ε.. Συνεπώς, δημιουργείται ασυμβίβαστο από την συνύπαρξη του Σ.Δ.Ο.Ε. και του ΟΠΕΚΕΠΕ κάτω από την σκέπη της Α.Α.Δ.Ε.., πόσο μάλλον  όταν η Α.Α.Δ.Ε. είναι ένας οργανισμός που δεν μπορεί κατ’ ουσίαν να ελεγχθεί.
  • Δεν φαίνεται να απασχολεί το Υπουργείο ότι όταν αφαιρέθηκε η αρμοδιότητα φορολογικού ελέγχου από το Σ.Δ.Ο.Ε., και μεταφέρθηκε στην Α.Α.Δ.Ε. χιλιάδες υποθέσεις φορολογικών υποθέσεων παραγράφηκαν αφού δαπανήθηκαν χιλιάδες εργατοώρες για να καταγραφούν, να αξιολογηθούν και εν τέλει να ανατεθούν εκ νέου εντολές σε ελεγκτές της Α.Α.Δ.Ε.
  • Η υπερσυγκέντρωση εξουσιών, υπό τις παραπάνω συνθήκες, καταργεί κάθε έννοια κράτους δικαίου και παραβιάζει διατάξεις του Συντάγματος.
  • Η Α.Α.Δ.Ε. δεν έχει δείξει τα καλύτερα δείγματα γραφής όσον αφορά τη λειτουργία του μηχανισμού του Εσωτερικού Ελέγχου της. Για παράδειγμα, τα κρούσματα διαφθοράς στη Χαλκίδα και την Κέρκυρα δεν εντοπίστηκαν από την Υπηρεσία Εσωτερικού Ελέγχου της Α.Α.Δ.Ε., αλλά από το Τμήμα Εσωτερικών Υποθέσεων της ΕΛ.ΑΣ.. Η ευθύνη του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. είναι τεράστια καθώς για τις κρίσεις των Προϊσταμένων των δύο αυτών υπηρεσιών χρησιμοποιήθηκαν μη αντικειμενικές και αξιοκρατικές μέθοδοι επιλογής όπως αυτές της «ειδικής αιτιολογίας» και της «συνέντευξης».
  • Επιπλέον, η Α.Α.Δ.Ε. υποβαθμίζει διαρκώς τις ελεγκτικές υπηρεσίες μειώνοντας τις οργανικές θέσεις των ελεγκτών. Για παράδειγμα, στην νέα υπηρεσία, το ΚΕ.ΜΕ.Φ., που δημιουργήθηκε από την συγχώνευση του ΚΕ.ΦΟ.ΜΕ.Π. και του ΚΕ.ΜΕ.ΕΠ., υπηρεσιών αιχμής για τον έλεγχο του μεγάλου πλούτου, οι οργανικές θέσεις είναι μειωμένες κατά εκατό τριάντα.
  • Καθημερινά, οι ελεγκτές της Α.Α.Δ.Ε. με αυταπάρνηση και προσωπικούς κινδύνους, αποκαλύπτουν τεράστια κυκλώματα, στα οποία ανύπαρκτα φορολογικά πρόσωπα, υπήκοοι συνήθως χωρών της Ανατολικής Ευρώπης, άστεγοι κ.λπ., τοποθετούνται ως αχυράνθρωποι και δημιουργούνται εν μια νυκτί επιχειρήσεις, συνήθως με τη μορφή των ΙΚΕ, οι οποίες εκδίδουν χιλιάδες εικονικά τιμολόγια, ύψους εκατομμυρίων ευρώ. Αποτέλεσμα αυτού είναι οι λήπτες των τιμολογίων τους να γλυτώνουν φόρο εισοδήματος ή Φ.Π.Α. ή και ακόμη να λαμβάνουν μεγάλες επιστροφές Φ.Π.Α. Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να λυθεί το συγκεκριμένο πρόβλημα π.χ. να εμποδιστεί η ίδρυση ΙΚΕ από αυτά τα πρόσωπα. Δυστυχώς όμως, με ευθύνη και απόφαση του Διοικητή της η Α.Α.Δ.Ε., η «λύση» που δόθηκε ήταν η καθιέρωση υποχρέωσης μηνιαίας αντί της τριμηνιαίας υποβολής δηλώσεων Φ.Π.Α. για  τις νέες επιχειρήσεις. Μάλλον ο Διοικητής δεν πληροφορήθηκε από τους συμβούλους του ότι οι ΙΚΕ ούτως ή άλλως υποβάλλουν Φ.Π.Α. ανά μήνα.
  • Είμαστε πιθανόν η μοναδική χώρα στην Ε.Ε., η οποία έχει αποποινικοποιήσει τη διαπιστωμένη φοροδιαφυγή σε ό,τι αφορά στις ενδοομιλικές συναλλαγές και μάλιστα όχι με νόμο αλλά με απόφαση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε.. Ο κ. Πιτσιλής αποφάσισε ότι ενώ όλες οι περιπτώσεις φοροδιαφυγής, πλην των περιπτώσεων συνήθων λογιστικών διαφορών, με διαφυγόντες φόρους πάνω από 100.000-150.000 ευρώ, αποτελούν αδίκημα κακουργηματικής φύσεως, στις περιπτώσεις των ενδοομιλικών συναλλαγών των πολυεθνικών εταιρειών αυτό δεν ισχύει και δεν διώκονται ποινικά. Με τον τρόπο αυτό, έχει δοθεί το ελεύθερο στις πολυεθνικές εταιρίες να κάνουν ό,τι αυτές θέλουν και να μη δίνουν λογαριασμό.
  • Με ευθύνη της Διοίκησης της Α.Α.Δ.Ε. οι έλεγχοι των Δ.Ο.Υ. στοχεύουν κυρίως, φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις σχετικά χαμηλού ή μεσαίου εισοδήματος ενώ αφήνουν στο απυρόβλητο τομείς με μεγάλη ροπή προς τη φοροδιαφυγή.

              Επιπλέον,  αν η Α.Α.Δ.Ε. λειτουργούσε αποτελεσματικά και   επικοινωνούσε με τα στελέχη της, το πρόβλημα του  ΟΠΕΚΕΠΕ δεν θα υφίστατο, αφού  με μία απλή διασταύρωση από τα έντυπα των δηλώσεων Α.Α.Δ.Ε. θα ανιχνεύονταν οι τεράστιες διαφορές  μεταξύ επιδοτήσεων και κύκλου εργασιών των κτηνοτρόφων, κάτι που θα οδηγούσε στην αποκάλυψη των παρανομιών, πριν λάβουν την έκταση που εν τέλει έλαβαν.

  • Ακόμη, με την ψήφιση του άρθρου 28 του Ν.5104/2024 (νέος Κ.Φ.Δ.) θεσπίσθηκε μια μάλλον παγκόσμια πρωτοτυπία, με την οποία όταν ξεκινήσει ένας έλεγχος να πρέπει να τελειώσει μέσα σε μόλις ένα έτος. Αν ο ελεγκτής δεν προλάβει να ολοκληρώσει τον έλεγχο εντός αυτού του ασφυκτικού περιθωρίου τότε η επιχείρηση αποκτά φορολογική ασυλία. Φυσικά, οι πολύπλοκοι έλεγχοι και κυρίως οι έλεγχοι των μεγάλων επιχειρήσεων είναι αυτοί που απαιτούν αρκετό χρόνο, οπότε δεν θέλει και πολλή σκέψη να καταλάβουμε τί κρύβεται πίσω από αυτό.

             

              Κλείνοντας θέλουμε να τονίσουμε, κάτι που ήδη προαναφέρθηκε,  ότι στις αρχές Μαΐου του 2025 απεστάλησαν στη Διοίκηση της Α.Α.Δ.Ε., πενήντα ζητήματα που αφορούν στους ελέγχους αλλά η Διοίκηση της Α.Α.Δ.Ε. ούτε καν ασχολήθηκε.  Και συζητάμε τώρα ότι αυτός ο φορέας θα διαχειριστεί το Σ.Δ.Ο.Ε. και θα έχει και υπό τη διοίκησή του και τον ΟΠΕΚΕΠΕ.  Η λύση είναι προς την αντίθετη κατεύθυνση, δηλαδή η κυβέρνηση οφείλει να ενισχύσει το ΣΔΟΕ ποικιλοτρόπως και να του παράσχει πλήρη πρόσβαση στις βάσεις δεδομένων της Α.Α.Δ.Ε. και του ΟΠΕΚΕΠΕ,  για την προχωρήσει στην ολοκλήρωση των ελέγχων. Κάθε άλλη κίνηση δημιουργεί στην κοινωνία την αίσθηση ότι στόχος είναι η συγκάλυψη.

Για την Συνεργασία Ανεξάρτητων Σχημάτων

Τσαγκαράκης Γεώργιος, Γραμματέας της Εκτελεστικής Επιτροπής της Π.Ο.Ε. Δ.Ο.Υ.


 Παράρτημα 1

Ψηφίσματα φορέων κατά της κεντρικοποίησης των Φορολογικών Υπηρεσιών

Ψήφισμα του Επιμελητηρίου Βοιωτίας Εμπορικός Σύλλογος Λειβαδιάς

Ψήφισμα του Δήμου Καλαμάτας

Ψήφισμα του Συλλόγου Οικονομολόγων Λογιστών Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελματιών Αιγιαλείας και Καλαβρύτων

Ψήφισμα της ΕΛΜΕ Ηλείας

Ψήφισμα του Δημοτικού Συμβουλίου Λευκάδας

Ψήφισμα του Συλλόγου Υπαλλήλων Επιμελητηρίων Πελοποννήσου – Ηπείρου – Ιονίων Νήσων – Δυτικής Ελλάδας

Στήριξη του βουλευτή Ιωαννίνων κ. Τσίμαρη

Απόφαση Επιμελητηρίου Ιωαννίνων

Ψήφισμα του Συλλόγου Ασφαλιστών Ηπείρου

Ψήφισμα του Δήμου Ιωαννιτών

Ψήφισμα από το Εργατικό Κέντρο Ιωαννιτών

Ψήφισμα από το Νομαρχιακό Τμήμα Γρεβενών της ΑΔΕΔΥ

Ψήφισμα από το Δικηγορικό Σύλλογο Κατερίνης

Ψήφισμα από την Προοδευτική Δημοκρατική Συνεργασία Οικονομολόγων

Ψήφισμα από το Εργατικό Κέντρο Βέροιας

Ψήφισμα από την Ομοσπονδία Επαγγελματιών και Βιοτεχνών Ν. Καβάλας

Απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου Δράμας

Ψήφισμα από τον Δικηγορικό Σύλλογο Δράμας

Ψήφισμα από την το Ένωση Φοροτεχνικών Δράμας

Αναφορά Βουλευτή κ. Νικολαΐδη

Επερώτηση Βουλευτή κ. Ξανθόπουλου

Ψήφισμα από την ΑΔΕΔΥ Ξάνθης

Ψήφισμα από το Εργατικό Κέντρο Ξάνθης

Ψήφισμα από τον Δήμο Μύκης Νομού Ξάνθης

Ψήφισμα του Δημοτικού Συμβουλίου Ξάνθης

Ψήφισμα της ΑΔΕΔΥ Ροδόπης

Επιστολή βουλευτή κ. Στυλιανίδη προς τους εργαζόμενους της Δ.Ο.Υ. Κομοτηνής

Στήριξη από τον βουλευτή κ. Οζγκιούρ Φερχάτ

Αναφορά του βουλευτή κ. Ιλάν Αχμέτ

Ψήφισμα από το Εργατικό Κέντρο Κομοτηνής

Ψήφισμα του Τμήματος Θράκης του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος

Ψήφισμα του Δημοτικού Συμβουλίου Νέας Προποντίδας

Επερώτηση του βουλευτή κ. Οδυσσέα Κωνσταντινόπουλου

Δελτίου Τύπου της ΠΟΛ - ΕΛΕΠΑ